4 / 5

2009, anul marcii private, dar doar in FMCG

In conditiile actualei crize economice, care a determinat restrangerea puterii de cumparare, castiga marcile private tot mai mult teren? Principalii jucatori din farma care au raspuns Wall-Street sunt de parere ca situatia este diferita fata de piata produselor de larg consum (FMCG). “S-a spus despre 2009, inca din 2008, ca va anul marcii private. Desigur, afirmatia este valabila in special pentru retailerii din FMCG pentru ca un brand farmaceutic necesita mai mult timp pentru dezvoltare, teste clinice si certificare”, explica Claudiu Opran de la Sensiblu.

In plus, mai spune seful Sensiblu, a privi doar la marja de profit este o analiza incompleta pentru sectorul farmaceutic. “Marcile private se deosebesc de cele clasice prin faptul ca promovarea la cele dintai se face dintr-un buget rezultat din marja de profit, pe cand pentru cele din urma promovarea se face de catre producator”, explica Opran.

Piata romaneasca a marcilor private in farma este inca foarte la inceput. Doar cativa mari jucatori, care au peste 100 de farmacii in componenta lantului (Sensiblu – 221 de unitati, Dona, Catena si Help Net) au suficiente unitati pentru ca volumele sa justifice investitia. Dincolo de strategia pe care fiecare retailer o adopta, “nu putem neglija nici masa critica: ai nevoie de cantitati minime pentru a intra pe anumite segmente”, spune Claudiu Opran.

In plus, costurile sustinerii pe o perioada indelungata a acestui segment sunt destul de ridicate in cazul medicamentelor, dupa cum observa oficialii Dona. “Lansarea ar presupune costuri pentru planificarea si gestionarea productiei si asigurarea unui flux continuu, asigurarea calitatii, know-how, specialisti in domeniu, logistica, marketing si promovare”, explica Georgeta Ionica. In plus, particularitatile produselor medicamentoase – care au un regim strict de productie si de autorizare de punere pe piata, precum si reglementarile legislative din domeniu fac ca dezvoltarea segmentului de marci private a acestora sa fie mult diferita fata de cele din FMCG, de exemplu.

Motiv pentru care retailerii deja prezenti pe piata marcilor private au ales sa comercializeze produse care nu sunt medicamentoase. Astfel, Sensiblu s-a axat pe dermatocosmetice, cosmetice, produse pentru igiena si mici dispozitive (termometre, teste de sarcina), iar Catena, prin brandul propriu Naturalis, comercializeaza creme, sampoane, sapunuri si suplimente nutritive. Centrofarm este, in momentul de fata, singurul lant de farmacii care vinde si medicamente produse la Sintofarm (controlat de Generalcom, care detine si majoritatea actiunilor la Centrofarm).

Studiile arata ca la nivel global, ponderea marcilor proprii a crescut cu 13% in 2008. De asemenea, in Romania, in primul semestru din 2009 versus perioada similara din 2008 volumul marcilor proprii a cunoscut un trend crescator, ceea ce ii face pe retaileri sa creada ca aceasta tendinta se va mentine.



Inapoi la articol

Setari Cookie-uri