2 / 5

Ajustari de criza

Verdictul e clar: Sibiul "functioneaza" cel mai bine pentru ca este un oras cultural, cu clienti "iesiti in afara", dar unde si proprietarii de spatii sunt cu picioarele pe pamant. "Nu poti sa ceri intr-o piata asa cum este cea a Romaniei sau a Capitalei aceleasi preturi ca acum un an si sa stai cu spatiile goale. Bucurestiul este un dezastru, iar ei (proprietarii - n. red.) inca tin la pret", spune revoltat Dan Vasile, care povesteste ca in ciuda conditiilor de criza inca se practica preturi de 100-150 de euro pe metru patrat. Renegocierea chiriilor a taiat preturile cu pana la 50%, dar tot nu este suficient, mai ales ca unii proprietari refuza in continuare sa-si ajusteze asteptarile.

Nu doar proprietarii de spatii localizate central au astfel de pretentii “ridicate”, ci si cei "de cartier", care tind sa egaleze "scorurile" practicate la "kilometrul zero". Vasile nu se sfieste sa recunoasca: magazinul din Obor este si cel mai vechi, dar si cel mai putin performant.

"Este primul magazin deschis, dar care merge si cel mai prost pentru ca acolo am facut cele mai multe greseli , de la personal si pana la chirie, al carei pret este comparabil cu centrul Bucurestiului”, recunoaste seful Rautakirja Romania. La polul opus este un mic magazin din Piata Amzei a Capitalei, acolo unde in cei 45 de metri patrati business-ul merge struna. Dar lista greselilor nu se incheie aici, dupa cum el insusi povesteste.

Cei doi ani de experienta castigata pe piata locala a insemnat si o perioada de ajustari traduse atat prin schimbarea mixului de produse, cat si prin cea a personalului, culminand astazi cu implementarea unui nou standard – “neighbour” ("vecin" - in engleza). Este vorba despre un format de magazin mai bine adaptat crizei, special creat pentru unitatile din orasele de provincie, acolo unde produsele mai ieftine sunt mai cautate. Dan Vasile spune ca nici nu s-a pus problema de a face din R-Kiosk un magazin ieftin si ca oferta de produse cuprinde marcile-lider in segmentul lor de piata.

“Va dau un exemplu – avem Coca-Cola si Pepsi, dar niciodata nu am avut European Drinks (producator de bauturi racoritoare si alcoolice detinut de fratii Ioan si Viorel Micula – n. red.), dar acum vom incerca sa aducem si bauturile acestea pentru ca in unele zone sunt mult mai cerute”, spune Vasile. Mai precis, criza va aduce in magazinele R-Kiosk o gama de produse mai ieftine, adaptate clientului care deja da semne de reducere a consumului.

Afla din urmatorul slide cum ar putea concura Dinu Patriciu cu finlandezii de la Rautakirja.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri