2 / 4

Proba de rezistenta in fata multinationalelor

In prezent la conducerea Bermas Suceava se afla Elena Anisoi, care lucreaza in cadrul companiei de 20 de ani, ocupand pe rand functiile de contabil-sef si director economic. Si-a inceput cariera profesionala in anul 1981 ca economist la Intreprinderea Forestiera Suceava.

“Provocari au existat de-a lungul intregii cariere si aici pot numi si cele doua etape de privatizare ale companiei – cea din 1995 si 2003. Cea mai mare provocare de acum este ambitia de a face fata situatiei economice actuale. Nu este usor ca mic producator sa faci fata presiunilor din partea multinationalelor, puterea noastra financiara fiind incomparabila cu a lor”, spune Elena Anisoi (foto).

Potrivit datelor furnizate de Registrul Comertului, actiunile Bermas Suceava sunt detinut de Asociatia Victoria Bermas (30,8%), Asociatia Pas Bermas (20,8%) si alti actionari persoane fizice si juridice (48,33%).

Valorea investitiilor realizate in ultimii 5 ani se ridica la 5 milioane de euro, dintre care 3 mil. euro au fost investiti intr-o linie de imbuteliere, respectiv moara de macinare si instalatia de filtrare.

Capacitatea de productie a fabricii este in prezent de 200.000 hectolitri, capacitate redimensionata in anul 2008 “pentru a rezista pe piata pe fondul cresterii accizelor”, afirma directorul general al Bermas Suceava.

Cel mai bun an din activitatea fabricii de bere a fost 2003, cand Bermas Suceava a realizat 361.000 hectolitri si cel mai mare profit din istoria companiei. Anul trecut, producatorul a avut o productie de 184.500 hectolitri, estimand pentru acest an o mentinere la acelasi nivel.

Dupa afaceri de 23,56 mil. lei si un profit de 1,54 mill. lei in 2009, Bermas Suceava isi propune pentru acest an o cifra de afaceri in usoara crestere, pana la 25,33 mil. lei, respectiv un profit similar.

Primul trimestru din acest an, de regula dificil pentru industria berii, a adus o scadere a vanzarilor de 3%. “Daca inainte vindeam 30% din productie in trimestrul 1 si 4 acum s-a mutat totul spre sezon”, explica Anisoi.

Cele mai mari vanzari sunt inregistrate de brandurile Suceava Clasic si Calimani. 75% din vanzari sunt concentrate in judetele Suceava si Botosani, brandurile Bermas Suceava fiind distribuite si in judetele Iasi, Bacau, Vaslui, Galati si Neamt. In structura vanzarilor de bere, o pondere de peste 35% o detine berea la halba – sortimentul Calimani.

Daca inainte vanzarile de bere erau concentrate vara pe zona urbana si iarna in zona rurala, in prezent focusul s-a mutat spre consumatorii de la sate. Cum arata profilul consumatorului de bere Suceava? Raspunsul este simplu: “Peste 35 de ani, mai ales din zona rurala”, spun reprezentantii Bermas Suceava.

“Inainte berea era ceruta de totii consumatorii, in conditiile in care existau mai putine bauturi alcoolice iar volumul de bere era mai scazut. Acum, marea problema consta in scaderea puterii de cumparare a consumatorilor, la toate produsele nu numai la bere. Nu ne-am permis sa mergem in piata cu preturi mari. Am marit preturile pe 17 mai cu 4-5% pentru a recupera o parte din accize”, explica Elena Anisoi.

Prudenta, un cuvant care apare adeseori in discursul directorului general al Bermas. Prudenta in abordarea unor noi investitii, in gestionarea cheltuielilor in fabrica sau cele legate strict de productie. “Nu stim sigur ce vom face pana la sfarsitul anului, astfel incat este nevoie de multa atentie”, afirma Elena Anisoi.

Din strategia de eficientizare a operatiunilor nu au facut parte disponbilizarile sau reducerile salariale. Ultimele concedieri, 50 la numar, au fost realizate in urma cu 2 ani odata cu punerea in functiune a celei de-a doua linii de imbuteliere. In prezent, in Bermas Suceava lucreaza 220 de persoane, cu o medie de varsta de 45-48 de ani.

Salariul mediu in fabrica este de 1.200 de lei pe luna, suma la care se adauga si tichetele de masa.

Cu o cota de piata de 1%, Bermas Suceava se lupta sa tina pasul cu multinationalele care au acaparat piata berii din Romania.

“Multinationalele au o structura diferita, avand mai multe fabrici si mizand pe publicitate agresiva. Noi trebuie sa invatam oamenii sa fie nationalisti, sa bea berea locala, la fel ca in Germania. Bermas este o fabrica locala cu desfacere regionala si asa trebuie sa ramana”, declara Anisoi.

O tinta o reprezinta intrarea producatorului sucevean in campusurile universitare, cu berea la halba.

Pentru acest an, compania a alocat 7% din bugetul de investitii activitatilor de marketing. “Acolo unde este o petrece, la oras sau la sat, suntem prezenti si noi. De asemenea, ne vom continua parteneriatele locale cu posturi de radio, presa scrisa sau panotaj stradal”, spune Elena Anisoi.

Bugetul de investitii se ridica in 2010 la 400.000 de euro, destinat micilor modernizari in fabrica.

Citeste in slide-ul urmator mai multe cifre despre consumul de bere.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri