1 / 4

Bilantul primului an de privatizare

La inceputul lui 2009, compania de stat a Italiei era privatizata, 75% dintre actiuni mergeau catre investitori italieni importanti, iar 25% spre francezii de la Air France. “Singurul scop al privatizarii este reducerea costurilor. Astfel poti avea preturi mai bune si sa iti cresti competitivitatea”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, Marco Rottino (foto), directorul general al Alitalia pentru Romania, Moldova si Bulgaria.

Primul pas si cel mai important in taierea costurilor a fost reducerea semnificativa a personalului. “De la 20.000 de angajati, cati aveam inainte de privatizare, am ajuns la 13.000 in prezent. Si in cazul Tarom privatizarea ar insemna o reducere drastica a personalului”, a explicat Rottino.

Pe de alta parte, criza financiara a creat contextul unor miscari in sens invers: Ungaria a nationalizat din nou compania aeriana Malev. Astfel, statul ungar a preluat 95% din actiunile transportatorului aerian Malev de la actualul actionar majoritar, o banca ruseasca, dupa ce ultima incercare de privatizare a companiei a esuat.

O a doua sursa de reducere a costurilor la Alitalia este reinnoirea flotei pana in 2013. “Am comandat 90 de avioane Airbus A330 (pentru cursele lungi) si Airbus A320 (pentru zborurile de durata medie) care vor veni cate 1-2 pe luna pana in 2013, cand vom avea cea mai noua flota din Europa. Odata cu venirea acestora, o mare parte din flota veche va fi scoasa din uz. Noile aeronave ne vor permite sa reducem atat costurile cu combustibilul, cat si cele cu poluarea”, a mai spus seful Alitalia.

Dupa scoaterea din folosinta a flotei mai vechi si achizitionarea celor 90 de aeronave Airbus, compania va ajunge la o flota de 157 de aeronave fata de 148, cate are in prezent.

In primul an “de privat”, compania Alitalia a transportat 21,2 milioane pasageri, inregistrand un grad de ocupare de 65,5%. “In 2009 am inregistrat piederi de 210 milioane euro, mai putin decat ne asteptam, trimestrul al treilea fiind chiar profitabil. Pentru acest an preconizam piederi mai mici de 200 milioane euro, iar incepand din 2011sa atingem punctul de break-even”, a mai afirmat reprezentantul Alitalia.

El a mai spus ca Alitalia nu este pandita de pericolul reintoarcerii la stat, asa cum s-a intamplat in cazul Malev. “Actionarii nu au voie sa isi vand timp de trei ani participatia in cadrul companiei”, explica italianul.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri