Povestea 'entertainment-ului capitalist' in Romania: De la Cerbul de Aur la concertele Metallica si Depeche Mode

Se implinesc 30 de ani de capitalism in Romania, insa industria de entertainment este mai tanara cu vreo zece ani. Nici nu se putea altfel, dat fiind saltul brutal dintr-un regim in altul, schimbarea destul de inceata de mentalitate si lipsa unei culturi de consum de evenimente in anii post Revolutie. Si ce alta persoana mai potrivita sa vorbeasca despre capitalismul in entertainment decat unul dintre pionierii industriei, o antreprenoare care s-a intors dupa zece ani din Olanda, indragostita iremediabil de tara noastra si care a fost martora tuturor miscarilor importante din evolutia Romaniei, Laura Coroianu?

Laura Coroianu este co-fondatoarea Emagic, unul dintre primii si cei mai mari organizatori de concerte si evenimente din Romania. Printre artistii adusi in Romania se numara: Depeche Mode, Shakira, Kyle Minogue, Metallica, Lenny Kravitz, Madonna, Lady Gaga, Sting, Roxette.

Capitalismul romanesc, un capitalism neinteles

“La noi a fost o situatie complicata: sa sari direct dintr-un comunism dictatorial in capitalism este teribil, in primul rand in mentalitatea oamenilor”, incepe sa-mi povesteasca Laura. Conceptul de capitalism a inceput sa fie inteles odata cu urmatoarea generatie, desi in prezent inca mai sunt romani care nu s-au adaptat acestui regim.

Pe de cealalta parte, au fost persoane care s-au acomodat extrem de usor si au dezvoltat niste abilitati folosite in timpul comunismului, de unde a rezultat o “jungla capitalista”, dupa cum considera Laura. “Au fost multi oportunisti care au prins momentul si si-au dat seama ca au devenit peste noapte capitalisti. Nu mi se pare ceva unic in istorie”.

Capitalismul in Romania a fost implementat asa cum s-a putut. Nu a fost o trecere organica, ci una brutala, o saritura cu prajina dintr-un sistem intr-altul, nu au fost niste mentori ai sistemului care sa zici ca au pus bazele capitalismului.

Citeste si:
Expat in Romania: Tara se dezvolta cu frana de mana trasa
Expat in Romania: Tara se...

De aceasta mentalitate fragmentata si insuficient dezvoltata intr-ale simtului civic se leaga de altfel dezvoltarea capitalista a Romaniei, iar Laura are multe doleante si suparari in acest sens. Toate acestea se sting insa cand incepe sa vorbeasca despre Romania, despre oportunitatile pe care inca le vede posibile si care de altfel au determinat-o sa se intoarca dupa ce a locuit 10 ani in Olanda.

“Si vremea. Nu m-am putut obisnui niciodata cu vremea morocanoasa din Olanda si cu lipsa soarelui. Vremea din Romania este perfecta. Inca ma bucur de soarele din noiembrie, dar stiu ca vom ajunge sa decontam aceasta factura in curand”, glumeste Laura.

Povestea Emagic este strans legata de evolutia capitalismului in Romania; producator la Cerbul de Aur, singurul eveniment muzical din tara la momentul respectiv, Laura si-a cunoscut sotul si partenerul de afaceri in anii ‘95, iar un an mai tarziu a lasat Romania pentru Olanda.

“Am avut atunci o discutie despre lipsa oricarei piete de live entertainment in Romania. In afara de Cerbul de Aur, cred ca mai fusese concertul lui Michael Jackson in 1992, dar daca era un eveniment pe an, era mare lucru”, isi aminteste Laura de anii post Revolutie.

Citeste si:
Mihai Stanescu: Traim in "mai multe Romanii". De ce?
Mihai Stanescu: Traim in "mai...

Concertul Depeche Mode în Bucuresti a fost evenimentul care a demonstrat ca se pot face evenimente de o asemenea anvergura in Romania. Si de atunci au început toate.

In 1996 a infiintat Emagic impreuna cu Guido Janssens si au urmarit cum piata din Romania continua sa nu se dezvolte, lucru inteles de altfel: oamenii nu aveau posibilitati financiare, nici relaxarea mentala care sa ii determine sa inceapa sa consume cultura si entertainment.

“Abia in 2003 am facut un booking pentru Cerbul de Aur si l-am adus pe Ricky Martin si Joe Cocker si atunci am vazut ca s-au vandut bilete pentru intreaga Piata Sfatului, pentru prima oara in istoria festivalului. Am zis ca este un semn bun si romanii devin disponibili de a participa la concerte”.

In 2006 au luat decizia “nebuneasca” - cum li s-a tot spus - de a organiza concertul Depeche Mode in Bucuresti pe stadionul Lia Manoliu. Concertul a fost sold-out, cu 45.000 de bilete vandute.

Citeste si:
Seful Porsche: In 30 de ani de capitalism, economia a crescut de 5 ori
Brent Valmar, Porsche...

A fost evenimentul care a demonstrat ca se pot face evenimente de o asemenea anvergura in Romania. Si de atunci au inceput toate...Noi cumva am facut un pionierat in Romania si am deschis niste usi pe care acum se circula chiar foarte frumos. E o tevatura, o nebunie in industria de evenimente astazi”.

Industria de live entertainment a luat nastere in anii 2000 - atunci a debutat cu adevarat si chiar destul de performant, cu nume mari precum Depeche Mode, Michael Jackson, Shakira, Madonna, Pink, Santana, The Killers.

Nastere, criza si renastere

Emagic Laura Coroianu

“Din pacat a venit criza si ne-a faultat serios”, spune Laura careia i se mai taie din inflacararea cu care povestea despre evenimentele care au dus la nasterea industriei de concerte in Romania.

Are si de ce: Emagic a fost si primul organizator de festivaluri, care de altfel a adus in Romania multi dintre artistii mentionati mai sus, precum si Alice Cooper, Marilyn Manson, Nelly Furtado, Moby, Judas Priest si altii. Dupa 7 editii de B’estfest, Emagic a fost nevoit sa renunte la festival din cauza dificultatilor economice.

Criza din 2009 a dus la prabusirea bugetelor de sponsorizare, lucru resimtit incepand cu 2010, aceasta fiind o particularitate a industriei. Romania, spre deosebire de alte piete din Vestul Europei, a avut si continua sa aiba festivaluri care nu se autosustin, dependente de sponsorizarile brandurilor.

Capitalismul romanesc ar trebui sa puna mai multa presiune pe administratie. De ce nu avem sali de concerte? De ce nu avem autostrazi? Mi se pare ciudat sa zic din nepăsare. Capitalismul romanesc ar trebui să puna mai multa presiune pe administratie.

“Asta am patit noi cu B’estfest. A fost o situatie dureroasa pentru ca era copilul nostru, am mai dus cateva editii pana in 2013, dar era foarte dificil sa-l sustinem, era o gaura neagra. Poate ar mai fi trebuit sa asteptam un an, dar nu mai puteam”, isi aminteste Laura.

Dar mediul economic s-a redresat, Romania a iesit din criza, iar industria de concerte si festivaluri a cunoscut un adevarat boom in ultimii ani. Astazi putem vorbi de o eferverscenta, cu peste 70 de festivaluri de muzica in anul trecut.

“Toate evenimente din Romania, cu putine exceptii, dar totusi e un inceput, nu se pot sustine fara sponsorizari. Le compar cu festivalurile din afara, unde sponsorizarile brandurilor sunt doar bonusuri si care se sustin integral din bilete, food&drinks si taxe de camping. Noi nu am ajuns acolo. In continuare brandurile ne sustin si e bine ca au inteles fenomenul si asocierea cu muzica si emotia pentru ca pun astfel umarul la construirea unei industrii de entertainment foarte frumoasa in Romania in momentul de fata”.

Salile de concerte, “autostrazile” industriei de entertainment

Revenind la marile slabiciuni ale capitalismului, marea lipsa a industriei de entertainment sunt salile de concerte. Daca in anii ‘90 - 2000 nu exista o cultura a consumului de concerte, in prezent romanii sunt petrecareti si dornici de distractie, dar n-au unde sa o faca. De ce? Pentru ca in Romania nu exista sali de concerte, iar cele disponibile sunt insuficiente pentru cererea mare.

Pe langa Arena Nationala, Cluj Arena, Sala Palatului si salile polivalente, Romania are nevoie de sali cu 20.000 de locuri, cu 2.000 de locuri, cu 1.000 de locuri. “PMB promite de cativa ani o sala de 20.000 de locuri. Ultimele vesti sunt ca va intra in constructie de vara viitoare. Vreau doar sa o vad inceputa”, sustine Laura.

De ce nu sunt sali? “De ce nu sunt autostrazi? Mi se pare ciudat sa zic din nepasare pentru ca, dimpotriva, daca iti doresti sa fii reales de romani, trebuie sa lasi ceva in urma ta. Este o problema a administratiei. Capitalismul romanesc ar trebui sa puna mai multa presiune pe administratie. Daca s-ar uni mai multe forte si ar pistona autoritatile pentru rezolvarea problemelor, am avea de castigat”.

“Ce imi doresc sa vad in momentul de fata: spirit gospodaresc. Mi se pare ca lipseste cu desavarsire in Romania. S-au facut averi, privatizari si multe de chestii care probabil erau inevitabile in acesti 30 de ani, dar acum mai mult decat niciodata este momentul sa ne gospodarim, sa ne pese unora de altii, sa ne unim fortele, sa functionam ca o comunitate, sa intelegem ca avem acelasi interes: de a ne administra aceasta tara minunata cum trebuie, unde daca sunt multe de construit”.

Romania, un adevarat paradis

“Mai avem pana ajunge la nivelul celor din Vest, dar incetul cu incetul se schimba. Sunt o fire optimista si cu toate problemele care sunt, nu pot spune ca lucrurile nu s-au schimbat in bine in Romania. Sunt niste lucruri care stagnand ne dau impresia de inrautatire, dar lucrurile s-au imbunatatit”, spune Laura.

Fondatoarea Emagic considera ca Romania este un loc pentru oportunitati in investitii, insa romanii au nevoie sa putina initiativa si imaginatie, iar piata locala are inca multe domenii insuficient dezvoltate.

“Eu stiu ca uneori e mai complicat - cozi, birocratie, sistem - dar viata poate fi dulce in Romania. Romania poate fi un adevarat paradis. Nu mi-as permite sa-mi dau cu parerea daca nu as fi locuit 10 ani in Olanda, vorbesc din perspectiva omului care a vazut din afara ce inseamna asta”, spune Laura.

Pentru tinerii care pleaca din tara le spune sa se gandeasca de doua ori inainte de a face pasul asta, sa compare calitatea vietii departe de casa cu salariul mare pe care il castiga in strainatate dar din care mare parte se duc catre costuri si utilitati.

“Probabil am fost crescuta intr-o atmosfera idealist patriotica, cred ca de la tatal meu am aceste idei, a lucrat la ONU si s-a intors in Romania, cred ca de aceea m-am intors si eu. Dar mai cred ca tara asta ar putea fi raiul, sunt multi care vor binele tarii, cred ca trebuie sa ne intalnim toti si sa punem umarul mai mult”, conchide Laura Coroianu.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
"Foame" de angajati in industria jocurilor: Nu avem scoli pentru asta!
Setari Cookie-uri