Awake, primul festival boutique din Romania, care pe langa muzica si distractie, propune si o componenta culturala, a ajuns anul acesta la treia editie. Si nu oricum, ci cu recunoastere internationala. Am stat de vorba cu Laura Coroianu despre surprizele editiei ce are loc intre 15 si 18 august, despre cum cresti un festival si il pui pe harta mondiala a entertainmentului, de ce s-a dezvoltat atat de intens industria festivaliera din Romania si despre lipsurile acesteia - infrastructura.

De 15 ani, Laura Coroianu aduce in Romania, prin Emagic, nume grele din industria muzicala: Lenny Kravitz, Depeche Mode, Sir Tom Jones, Shakira, Kyle Minogue sau Metallica (de 2 ori; ultimul concert, care va avea loc pe 14 august, a fost sold out intr-o singura zi). Tot Laura si partenerul sau, Guido Janssens, fondatorul Emagic, sunt responsabili de aparitia primului festival de tip boutique din Romania, Awake, ajuns deja la a treia editie.

“Awake creste foarte frumos de la an la an, suntem extrem de incantati, iar anul acesta am avut 2 surprize nemaipoimenite. Am fost nominalizati pentru editia de anul trecut la premiile European Festival Awards, unde sunt propuse 20 de festivaluri, iar noi am ramas pe shortlistul de 7 festivaluri, alaturi de nume grele la categoria de Best Medium Festival (intre 10.000 si 50.000 oameni/zi) si la categoria Take a Stand, unde cred ca vom fi nominalizati si anul acesta pentru campania Voters Bar”, spune Laura.

Campania Voters Bars a pornit din dorinta organizatorilor de a incuraja mersul la vot; practic, festivalierii care au votat la alegerile europarlamentare din 26 mai vor primi bratara “I voted, I'm Awake” cu care vor avea acces intr-o zona speciala cu preturi mai mici la mancare si bautura.

“Ideea i-a venit sotului meu, Guido, care a postat direct pe Facebook, nici nu am mai trecut-o prin departamentul de marketing. Sunt curioasa cati participanti vor purta bratara si vor trece pe la barurile speciale, sincer dupa rezultatele din 26 mai cred ca vor fi toti si ca vom transforma toate barurile in Voters Bars, ceea ce este foarte okay cu noi. Cred ca este un mesaj pe care vrem sa il transmitem intotdeauna: ca este important sa ne relaxam si sa ne distram, dar pentru a ajunge la aceste experiente trebuie sa ne exercitam drepturile si obligatiile cetatenesti. Vazand ce s-a intamplat la ultimele alegeri am foarte mare incredere in aceasta noua generatie, generatia Awake, carora ne adresam si noi, sunt fabulosi”, spune Laura.

Citeste si:
Cum a ajuns Metallica sa doneze bani catre "Daruieste viata"
Povestea donatiei de 250.000...

Laura Coroianu Awake 2019

A doua surpriza placuta legata de Awake a venit din partea The Guardian care a inclus festivalul din Targu Mures in top 10 festivaluri tip boutique din Europa. “Este foarte important pentru ca vrem sa atragem si o componenta de turism international de festival. E clar ca atragem din tara, avem participanti din Bucuresti, Cluj, Iasi, Constanta, Timisoara, Brasov, toate zonele tarii, Targu Mures nici nu mai zic, practic este festivalul orasului”, explica Laura Coroianu.

Cu ce surprize vine Awake 2019

Awake a avut inca din primul an un concept diferit fata de restul festivalurilor din piata, de aici si denumirea de festival boutique, ceea ce inseamna ca Awake este mai mult decat despre muzica, se bazeaza pe experiente si activitati culturale.

“Avem platforma Feed Your Mind, un pariu riscant, dar castigator pentru ca trebuie sa ai un echilibru intre partea de distractie si de cultura. De dimineata pana cand incep concertele au loc conferinte, discursuri, dezbateri pe diverse teme si subiecte si unde este absolut plin, am dublat capacitatea de la an la an, se pare ca nu am exagerat, este totusi un festival care se adreseaza creativilor. Anul acesta artistele de la Pussy Riot vor concerta, dar vor avea si un panel la Feed Your Mind, unde dezbat despre activismul lor. A durat cam 6 luni sa le convingem sa vina in Romania si cred ca le-a interesat foarte mult si ca le-am oferit microfonul sa vorbeasca despre activismul lor ”, povesteste Laura.

O noua scena, dedicata...

Pe langa Feed Your Mind, in cadrul Awake este amenajata Forest Library, in cinstea bibliotecii din Castelul Teleki (domeniul unde se desfasoara Awake) si care, de altfel, a fost prima biblioteca din Romania.

“Toate cartile sunt luate, nu ramane unul neimprumutat in timpul festivalului. Din nou, a fost o discutie aprinsa, ca nu mai citeste nimeni, cu atat mai mult la un festival. Iata, lumea citeste. Pe langa publicul tanar, care, spre marea surprindere a tuturor, citeste, am avut participanti cu varste cuprinse intre 30-35 de ani, care mi-au multumit ca au avut astfel ocazia sa puna mana pe o carte pentru ca nu-si faceau timp niciodata pentru lectura”, povesteste Laura.

Cinematograful este o alta zona de interes pentru festivalierii Awake. In colaborare cu organizatorii TIFF, care curatoriaza si selecteaza filmele, la Awake au loc proiectii unde este la fel de plin si in timpul concertelor. “Chiar si in timpul headlinerilor, asta m-a surprins, poate la restul concertelor m-as fi asteptat, dar lumea sta pana la ora 2, cand functioneaza acest cinematograf”.

Partile culturale sunt foarte apreciate, bine contrabalansate cu partea de entertainment, de nebunie si eliberare a energiei. Toata lumea isi gaseste ceva de facut in cadrul Awake, e un concept mai diferit, cred insa ca locatia este la fel de importanta ca un mare headliner. Noi am cautat ani intregi acest loc, domeniul Teleki, despre care nimeni nu stia nimic.

Citeste si:
Summer Well 2019: tot ce trebuie sa stii despre festivalul din Buftea
Incepe Summer Well 2019! Ghid...

Noutatea absoluta de anul acesta la Awake va fi plaja de pe malul Muresului, dar si un loc de scaldat in rau, realizate in colaborare cu Primaria Municipiului Gornesti. Pe langa inotat, festivalierii Awake vor putea participa si la activitati precum paintball, lasertag, teatru, balonul cu aer, zorbing, zorb football sau shopping in cadrul Bazarului.

Awake 2019

Maxim 40% din bugetul unui festival sa fie din sponsorizari. Ce e peste, este riscant

O alta noutate a acestei editii este faptul ca organizatorii au decis sa faca Awake timp de 4 zile. Daca anterior, festivalul incepea de vineri, anul acesta #Awake3 va debuta joi, in schimb se va termina duminica in jur de ora 5. Laura explica motivele care au stat la baza acestei decizii: “Din ce am vazut la alte editii, vin multi participanti din alte orase care fac mult pe drum si care isi doresc sa ajunga luni la job. E mai probabil si usor sa iti iei liber joi sau vineri decat luni. Anul acesta, sf. Marie pica joi si multi fac punte pentru un weekend prelungit”.

Ce impact are o zi in plus de festival in buget? Anul acesta Awake are un buget de aproximativ 1 milion de euro, in crestere cu 20% fata de anul anterior.

“Sunt mai multi artisti, mai multe cazari, are impact asupra bugetului, dar orice festival trebuie sa-si creasca bugetul in fiecare an pentru ca altfel nu ai cum sa te dezvolti. Am crescut bugetul artistilor anul acesta, crestem incremental pentru ca am zis de la inceput ca nu o sa facem greseala de la B'Estfest, cand ne-am aruncat cu capul inainte. Acela era un festival generalist si cu un alt concept, poate ca nu trebuia sa aruncam atat de multi bani pe niste headlineri enormi precum Pink, Santana, Marylin Manson, Killers. Concluzia dupa ce am inchis B'Estfest, in 2013, a fost ca o sa mai facem un festival doar daca va avea o crestere organica, nu trebuie sa facem un mare splash din prima. Iar Awake creste incet incet, iar rezultatele se vad ”, explica Laura.

Pe langa onorariil artistilor, o parte semnificativa din buget merge in productie si infrastructura de festival si camping, dar si in decoruri pentru ca fiecare editie a Awake are o tema aparte ce necesita amenajari speciale.

Tema Awake din acest an va fi Bohemian Blast si va cuprinde 4 zone diferite care vor ilustra istoria boemiei. “Look & feel-ul este foarte important. Avem o crestere in buget, dar crestem incet incet pentru ca e foarte riscant dupa toata experienta noastra de 15 ani in aceasta industrie. B'Estfest a fost macinat de criza economic, probabil ar fi ramas si azi, a fost primul mare festival al Romaniei, daca nu ne-am fi lovit de caderile profunde de bugete de marketing ale partenerilor si sponsorilor”, spune Laura.

A fost o lectie pe care am invatat-o foarte bine: nu trebuie sa te arunci. Daca un festival are mai mult de 40% din buget asigurat din sponsorizari este un model cu risc foarte mare in cazul in care vine o noua criza.

Incetul cu incetul, bugetele de marketing ale partenerilor traditionali - telecomurile, companiile de soft drinks, bere si food - s-au realiniat si au revenit chiar in forta.

Intre timp s-a schimbat configuratia industriei de live entertainment, au aparut foarte multe festivaluri, suntem intr-o euforie de festivaluri. Numai anul acesta sunt intre 70 si 80 de festivaluri, potrivit iabilet.ro, partenerii nostri. Vorbim doar despre festivaluri de muzica, care includ si evenimente mici, nu doar festivalurile mari, care sunt peste tot, festivaluri de rock, jazz, muzica anilor 80. De ce? Urmarind probabil succesul altor festivaluri mai mari care au fost bine promovate. Cred ca multi isi imagineaza ca sunt niste povesti de succes foarte usoare, ma gandesc, nu am vorbit cu organizatorii. Sau pur si simplu din dragostea de muzica, sunt multi care viseaza sa organizeze un astfel de eveniment. Daca iti place un anumit artist si gen muzical si reusesti sa identifici o nisa de oameni care isi doresc un astfel de festival, atunci poti sa ai o reteta castigatoare. Pe langa asta, mai trebuie sa inveti ce inseamna productie, detalii tehnice, sa pui la dispozitie conditii civilizate pentru artisti”, spune Laura.

Ce va urma, in schimb, pentru aceste festivaluri? O selectie naturala, cum de altfel se intampla in orice domeniu. Multe dintre ele se bazeaza pe sponsorizari, un model de business care pe termen lung nu este sustenabil pentru ca la finalul zilei sunt aceleasi bugete si aceiasi sponsori. Rezulta o fragmentare a sumelor, care vor fi din ce in e mai mici pentru diverse evenimente.

‘Unele festivaluri vor supravietui, altele nu. Nu e ceva neobisnuit in industria de live entertainment. In schimb, eu ma bucur ca pot sa pronunt aceste cuvinte - industria de live entertainment- pentru ca intre timp avem o industrie. Cand am inceput in 2005, eram 3 spectacole la Sala Palatului si multe conferinte si targuri”, spune Laura.

Awake 2019

Recomandari pentru PMB pentru a construi corect sala de concerte

Dar desi industria de live a evoluat semnificativ, mai ales in ultimii ani, odata cu aparitia festivalurilor de muzica, asta nu inseamna ca nu este lipsita de provocari si lipsuri. Cea mai mare problema - infrastructura. Bucurestiul detine foarte putine sali de concerte, iar restul oraselor, cu foarte putine exceptii (Clujul), stau si mai prost.

“Ne dorim din suflet ca Primaria Capitalei sa reuseasca sa contruiasca acea sala mare, de 20.000 de locuri, pe care au anuntat ca o vor construi. Este atat de necesara pentru industria noastra si mai ales pentru Bucuresti care evident are potentialul cel mai mare, cu cei mai multi consumatori de muzica si evenimente live. Am inteles ca in septembrie se lanseaza licitatia, voi urmari cu interes, am trimis catre PMB si o serie de recomandari si specificatii tehnice speciale pentru concert pentru ca este foarte important cand construiesti o sala sa tii cont de nevoile celor care o vor folosi”, explica Laura Coroianu.

Bucurestiul, insa, are nevoie de mai multe formate de sali pentru a sustine cererile de concerte. De exemplu, o sala de 1000-2000 locuri, pentru artistii romani care sa nu mai cante in cluburi sau la Arenele Romane. Dar si o Sala a Palatului renovata si imbunatatita, in care echipamentele tehnice sa nu mai fie urcate cu liftul exterior - o improvizatie.

“Stam foarte prost la capitolul infrastructura si trebuie neaparat sa facem ceva pentru aceasta industrie care aduce extrem de mari beneficii de imagine Romaniei. E un lucru sa vina sa iti cante Metallica; anul acesta nu canta in Sofia, nu in Atena, nu in Istanbul, canta in Bucuresti. Si avem foarte multi turisti care vin din zonele respective, pe care ii atragem la Bucuresti. E un lucru esential pentru un oras sa ai aceste venues, aceste locatii fantastice pentru ca turismul este important pentru orice oras si se declina si la nivel national si international, pornind de la hotelurile ocupate, pana la restaurante, baruri, e un efect de domino foarte bun”, incheie organizatoarea Awake.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Media & Pub »



Citeste si
Festivalul care pune Iasiul pe harta distractiei internationale