Wall-Street.ro a stat de vorbă cu noul Director General Philip Morris România despre provocările și responsabilitatea pe care le aduce această poziție, dar și despre tranziția companiei către un viitor fără fum.

Totodată, Mircea Scăunașu ne-a vorbit despre investițiile companiei pe plan local, despre obiectivele sale, dar și ale producătorului care deține poziția de lider pe piața locală a produselor cu tutun încălzit.

Philip Morris International a investit peste 600 milioane dolari în reconversia fabricii din Otopeni

Wall-Street.ro: Ce înseamnă numirea ca director general al Philip Morris România, cu atât mai mult că sunteți primul român care conduce filiala locală?

Mircea Scăunașu: În primul rând înseamnă o mare bucurie. Alegerea de a reveni în România nu a fost deloc întâmplătoare. Aș spune că a fost o alegere mai degrabă emoțională decât una pragmatică. Și nu este despre faptul că am dorit să fiu „șef” acasă, ci, dimpotrivă, este despre faptul că vreau să contribui, să „dau înapoi”, să ofer ce am învățat de-a lungul acestor ani. Am căpătat o bogată experiență profesională la nivel internațional și îmi doresc să o dau mai departe oamenilor care prin meritocrație, dorință și voință își propun să crească, să își pună în lumină talentul.

WS: Cu siguranță nu este o poziție simplă.

M.S.: O astfel de poziție înseamnă, bineînțeles, responsabilitate. Compania noastră trece printr-o transformare radicală care atrage după sine schimbarea întregii industrii. Din 2017, din momentul în care am mizat pe schimbarea viziunii noastre, Philip Morris International a fost de neoprit. Iar fabrica noastră din Otopeni este martora acestei tranziții incredibile către un viitor fără fum.

De atunci și până astăzi am evoluat enorm, am investit peste 600 de milioane de dolari în reconversia acestei unități de producție, iar acum este complet retehnologizată și modernizată. Iar în toamna aceasta am anunțat o investiția suplimentară, de peste 130 milioane dolari, care va ajuta fabrica să se transforme în continuare.

Este și o provocare. Lucrăm într-un domeniu cu multe restricții și totuși, între atâtea restricții, am reușit să construim un business global cu un țel ambițios, acela de a face tranziția de la țigări la produse fără fum, la nivel global, alternative care sunt mai puțin nocive decât continuarea fumatului.

Pot spune că am evoluat împreună! Această transformare trebuie să continue, iar noi suntem responsabili să facem cunoscută misiunea de a construi o lume fără fum, inclusiv o Românie fără fum.

WS: După atâta timp în companie chiar puteți spune că ați evoluat împreună

M.S.: Așa este, destinul meu se suprapune deja de 19 ani cu cel al acestei companii. La început, din 2004 până la finalul lui 2008, am lucrat în România în diverse funcții. Prima dată când am avut oportunitatea să văd fabrica din Otopeni a fost în 2004, iar în acele vremuri, vorbeam exclusiv despre o fabrică de țigarete. Apoi mi-am început parcursul internațional cu o mutare definitorie pentru cariera mea, în Asia, la Hong Kong.

Am lucrat cu echipe din multe țări și de pe continente diferite și un moment extrem de important a fost mutarea mea în Polonia, pe poziția de director de vânzări, apoi ca director de strategie și director comercial. În 2017, am lansat IQOS în Polonia, produsul dezvoltat de companie care încălzește tutunul fără să îl ardă.

Nimic nu este mai interesant decât să te întorci în locul unde ai început și să găsești totul schimbat.

- Mircea Scăunașu, Director General Philip Morris România -

Fabrica Philip Morris România(Sursa foto: Philip Morris România)

WS: Cum ați revenit în țară?

M.S.: Deoarece știam că în România produsul fusese deja lansat cu un start excepțional, mi-am luat echipa și am venit în țară pentru a învăța din experiența de aici. Colegii cu care lucrasem înainte cu 7-8 ani au fost foarte deschiși să ne spună ce au făcut bine și ce ar face diferit, dacă ar lansa din nou.

Așa că, la 19 ani de la intrarea mea în Philip Morris, m-am întors acasă după o călătorie profesională la nivel internațional. Am regăsit fabrica din Otopeni profund schimbată. Nimic nu este mai interesant decât să te întorci în locul unde ai început și să găsești totul schimbat, să poți observa cum evoluția, tehnologia și inovația modelează prezentul. Astăzi, fabrica este o unitate modernă care lasă în urmă țigările, iar noi ne concentrăm pe viitor, în timp ce producem consumabile pentru produsele alternative la continuarea fumatului.

Obiectivele noastre sunt pe de o parte aceleași, și anume de a oferi consumatorilor noștri cele mai bune și performante produse. Misiunea noastră este însă una clară, construim o lume fără fum, oferim produse care încălzesc tutunul fără să îl ardă, o alternativă mai bună la continuarea fumatului pentru acei fumători adulți care aleg să nu renunțe la acest obicei.

WS: Ce înseamnă pentru Philip Morris 30 de ani de prezență în România?

M.S.: Pentru mine 30 de ani de prezență în România înseamnă că ne-am angajat să fim un partener de încredere al statului român, să construim și să investim într-un viitor fără fum. PMI a intrat pe piața locală în 1993, iar patru ani mai târziu a fost demarată construcția fabricii din Otopeni.

2016 este un an de referință pentru noi deoarece marchează momentul lansării IQOS în România. Este momentul în care am făcut o promisiune consumatorilor noștri: vrem să oferim alternative mai bune la continuarea fumatului pentru cei care nu renunță la acest obicei. Iar seria de produse care ne îmbogățesc de atunci portofoliul, cred eu că, demonstrează că ne ținem de această promisiune.

Anul acesta am făcut un alt pas înainte și am lansat în România dispozitivul IQOS ILUMA, cel mai recent produs adăugat în portofoliu.

WS: Care sunt cele mai importante valori pe care le-ați învățat în cadrul companiei?

M.S.: Philip Morris International m-a învățat lecția adaptării și faptul că în orice profesie este nevoie de gândire flexibilă pentru a construi o carieră de lungă durată. Așa cum spuneam și cu alte ocazii, am mai învățat că la atitudine totul se rezumă la a fi proactiv, optimist, deschis către colaborare și dornic de a crea relații sănătoase în jur.

Mai mult, în business consider că este important „drive-ul”, hotărârea. Atunci când am simțit că alegerea mea este cea potrivită, am avut un plan în care am crezut și m-am pregătit temeinic. Am mai învățat că este important să îmi mențin o mentalitate de creștere - să nu mă bazez doar pe calitățile pe care le am, ci să le fructific prin muncă susținută și spirit proactiv.

În plus, în PMI ne mândrim cu faptul că suntem o organizație cu valori sănătoase – incluziune, diversitate, încredere, sentimentul de apartenență. Nici nu s-ar putea altfel pentru o companie care dorește să revoluționeze, să inoveze și pentru care oamenii sunt principala resursă. Colegii mei împărtășesc viziunea noastră, au un background divers și aduc în permanență o viziune nouă asupra businessului. Iar pentru mine acest lucru este extrem de important, să vezi o situație de business dintr-un unghi nou, „fresh”, la care nu te-ai fi gândit înainte.

Cred cu tărie că fiecare este creatorul propriului destin, iar perseverența și atitudinea sunt fundamentale pentru a-ți atinge obiectivele atât în business, cât și în viață.

Cea mai mare provocare a fost reticența oamenilor de a asculta argumentele fundamentate științific.

- Mircea Scăunașu, Director General Philip Morris România -

WS: Care sunt cele mai mari provocări ca director general al unei asemenea companii?

M.S.: Cea mai mare provocare pe care am avut-o, atât în plan personal cât și în plan profesional, a fost reticența oamenilor de a asculta argumentele fundamentate științific. Am o formare realistă, am făcut automatică și calculatoare, iar lucrurile sunt demonstrabile, argumentele științifice pot fi combătute doar cu alte argumente de aceeași natură, nu pe baze ideologice sau emoționale.

Este însă îngrijorătoare reticența unora – și aici mă refer atât la persoane, cât și la organizații, locale, internaționale, dar și la autorități – de a acționa pe baza datelor și a științei, în schimbul cărora aleg ideologia și ideile preconcepute.

Refuzul de a recunoaște rolul pe care reducerea riscurilor îl poate juca în eradicarea fumatului întârzie punerea în aplicare a unei soluții pragmatice la una dintre cele mai mari probleme de sănătate publică la nivel global.

Industria noastră a fost presată timp de decenii să găsească alternative mai puțin dăunătoare la continuarea fumatului, iar acum, când acestea există, fumătorii adulți sunt descurajați să facă trecerea de la țigări la aceste alternative din cauza dezinformării care persistă și care pune semnul egal între toate produsele din tutun sau cu nicotină.

Știința este clară: niciun produs din tutun sau cu nicotină nu este lipsit de riscuri, dar țigara este cea mai nocivă formă de consum al nicotinei, iar produsele fără fum reduc semnificativ expunerea organismului la substanțele nocive.

Un viitor fără fum este posibil.

- Mircea Scăunașu, Director General Philip Morris România -

WS: Cât de provocatoare este misiunea de a schimba paradigma de consum pe piața produselor pe bază de tutun?

M.S.: Am făcut mulți pași înainte de la lansarea produselor noastre alternative aici în România. Suntem însă o piață dominată de interesul pentru țigări, în ciuda faptului că fumatul reprezintă una dintre cele mai mari probleme la nivel mondial. Dar oamenii sunt oameni și, deși sunt conștienți că acest obicei este unul nociv pentru sănătatea lor, cu consecințe extrem de serioase, ei nu renunță.

De aceea, noi explicăm de fiecare dată de ce aceste produse reprezintă o alternativă mai bună la continuarea fumatului.

Este important ca ei să știe că arderea este problema și că atunci când o țigară este aprinsă, acest proces de combustie produce aproximativ 6.000 de substanțe chimice. Aproximativ 100 dintre aceste substanțe au fost identificate ca fiind dăunătoare sau potențial dăunătoare și pot fi cauza principală a bolilor asociate fumatului.

Însă, odată eliminată arderea, așa cum se întâmplă în cazul produselor care doar încălzesc tutunul, reușim să reducem semnificativ nivelul acestor substanțe toxice.

Știm că este nevoie de timp și răbdare, de răspunsuri oneste la întrebările tuturor, dar toate aceste lucruri sunt posibile, așa cum un viitor fără fum este de asemenea posibil. O spun cu încredere pentru că astăzi peste 500.000 de fumători adulți români au trecut la IQOS.

Fabrica de la Otopeni se va transforma în continuare

WS: Care sunt obiectivele pentru piața locală și ce investiții ați făcut anul acesta?

M.S.: Obiectivul nostru, așa cum am mai spus-o, este acela de a construi o Românie fără fum. Cum? Oferindu-le fumătorilor adulți români posibilitatea să aleagă, în mod informat, alternative mai bune la continuarea fumatului. Schimbarea nu este ușoară și trebuie susținută. Continuăm să inovăm și să le oferim fumătorilor adulți posibilitatea de a alege.

Este important să înțelegem că viziunea unui viitor fără fum este în beneficiul celor care nu renunță complet la fumat, al celor din jurul lor și, în final, al societății, în ansamblul său.

Investiția suplimentară de peste 130 milioane dolari anunțată anul acesta reprezintă ea însăși o promisiune pe care o facem celor aproximativ 4 milioane de fumători adulți români. Fabrica de la Otopeni se va transforma în continuare, vom adăuga linii noi de producție menite să susțină atât misiunea companiei, cât și economia românească.

Pentru că trebuie spus în repetate rânduri: o transformare atât de profundă cum este cea prin care trece Philip Morris International nu se reflectă doar în piață sau în relațiile de business. Ea produce efecte profunde și de durată în economia românească.

Plătim în fiecare an taxe și impozite care se ridică la peste 2,6 miliarde lei, iar în ultimii ani, produsele din tutun încălzit au avut o contribuție semnificativă la reducerea deficitului comercial al României. Așadar continuăm să investim aici, în România!

Sursa foto: Philip Morris