În februarie 2020, cu puțin înainte de apariția primelor cazuri de COVID-19 în România, FAN Courier a început un program de transformare organizațională, întins pe o perioada de trei ani, ordonat în trei trepte. Este vorba despre un program de mentalitate deschisă, cu scopul de a îmbunătăți afacerea. Potrivit definiției care se regăsește pe site-ul Institutului Dezvoltării Personale (IDP), mentalitatea deschisă este cea care le permite oamenilor și organizațiilor să facă singure schimbările care îmbunătățesc dramatic performanța, sporesc colaborarea și accelerează inovația.

Adrian Mihai este unul dintre speakerii care vor participa la ecomTEAM 2021 pe 21 și 22 aprilie. Te poți înscrie și tu gratuit AICI.

Ce presupune schimbarea mentalității la FAN Courier

Primul nivel implică o schimbare de mentalitate care pentru angajați se traduce prin participarea la un workshop de mentalitate deschisă, care se va întinde pe parcursul a două zile, urmate apoi de opt săptămâni de „antrenament”, cu ajutorul unor facilitatori care transmit mai departe cunoștințele acumulate.

„Se urmărește dezvoltarea unei echipe de facilitatori interni (anul trecut am pregătit 16 oameni, printre care mă număr și eu și fratele meu, care vor facilita atât sesiunile din următorii ani, cât și implementarea instrumentelor în viața concretă din companie”, a declarat pentru wall-street.ro, Adrian Mihai, cofondator și CEO FAN Courier.

Următorul nivel are în vedere un program de leadership cu mentalitate deschisă pentru managerii companiei, iar cel din urmă implică transformarea proceselor prin mentalitate deschisă care se traduce prin alinierea echipei și organizației în ceea ce privește structura și procesele-cheie, precum planificarea strategică și stabilirea obiectivelor pe termen lung.

Vezi și: Din culisele curierilor FAN Courier: Se tem de câinii de pe străzi și sunt invitați la masă de către cei cărora le livrează

De unde a pornit ideea unui astfel de program

Ideea unui astfel de program de transformare organizațională a venit după ce Adrian și Neculai Mihai au participat la un workshop de mentalitate deschisă, organizat în cadrul Institutului Dezvoltării Personale, la care au participat și lideri de top din străinătate, precum Mike Merchant, consultant senior pentru Institutul Arbinger, lider mondial în schimbarea de mentalitate, care colaborează cu instituții mari cum este și NASA.

„Dacă inițial credeam că vom participa la un training obișnuit despre ce înseamnă un business și despre cum să transformi oamenii, să îi faci mai buni, mai productivi, la curs am descoperit că principiile mentalității deschise erau folosite de către politicieni, dar erau adoptate și în sânul familiei invitaților sau în mediul de business în care activau”, spune Adrian Mihai.

Adrian Mihai este unul dintre speakerii care vor participa la ecomTEAM 2021 pe 21 și 22 aprilie. Te poți înscrie și tu gratuit AICI.

Bugetul pe trei ani pentru aceste workshop-uri se ridică la aproximativ 300.000 euro, însă acesta ar putea fi depășit, întrucât rezultatele programului au fost foarte bune până acum, mai ales în situația de criză de anul trecut, spun fondatorii FAN Courier.

Până acum am susținut șapte programe de mentalitate deschisă pentru peste 170 de participanți, am format 16 facilitatori interni și am început un proces de îmbogățire și redescoperire a Valorilor și Misiunii FAN. Am creat o viziune pe 15 ani în care vrem să integrăm o cultură organizațională cu mentalitate deschisă.

Adrian Mihai, CEO FAN Courier

FOTO: Angajații FAN Courier, la un Curs de Mentaliate Deschisă în aer liber FOTO: Angajații FAN Courier, la un Curs de Mentaliate Deschisă

După parcurgerea acestor cursuri, cei angrenați reușesc să își descopere mai ușor vocația, să conștientizeze care sunt lucrurile pe care le fac cel mai bine și să fie mai productivi. Simultan crește și performanța angajaților, pentru că oamenii înțeleg că sunt apreciați și că au parte de înțelegere și empatie, mai spune CEO-ul Fan Courier. Toate serviciile noi pe care compania le-a implementat au venit în urma cererilor din partea clienților.

Implementarea livrării contactless pentru expedieri care nu necesită încasarea de numerar este un exemplu concret de sistem îmbunătățit după ce angajații au participat la cursuri de Mentalitate Deschisă și au înțeles mai rapid cum pot să scurteze timpul de implementare a acestui sistem, de la trei săptămâni la trei zile.

În mod normal, o astfel de implementare ar fi durat două-trei săptămâni, însă pentru că oamenii care au lucrat la acest proiect au urmat cursurile Mentalității Deschise, și-au îmbunătățit mult modul de lucru și au colaborat mult mai bine, au reușit să finalizeze proiectul în doar trei zile.

Adrian Mihai, CEO FAN Courier

Cum se va contura programul de mentalitate deschisă, până la finalul acestui an

În decursul acestui an, alți 200 de angajați vor lua parte la programele de mentalitate deschisă, urmând ca până la finalul lui 2021 să înceapă și derularea următoarelor două nivele (cel de pregătire a liderilor și respectiv cel de transformare a proceselor din cadrul companiei).

Pe termenul lung, FAN Courier vrea să încurajeze tot mai mult angajații să aibă inițiative proprii pentru a se putea dezvolta și pentru a găsi singuri soluțiile la probleme.

FOTO: Adrian Mihai, CEO și cofondator FAN Courier (dreapta), la unul din cursurile de mentalitate deschisă

„Eu, personal, am învățat să nu mai dau soluții, ci să îi încurajez pe oameni să vină cu ele, să le dau încredere managerilor să rezolve singuri situațiile, fără să mai fie nevoie să intervin de fiecare dată, să văd și să apreciez mai mult ceea ce reușesc să facă bine oamenii din echipa, să dau feedback imediat (...) Am realizat, mai ales în perioada crizei sanitare, cât de important este ca oamenii să simtă că au parte de susținere și că ne preocupăm de dezvoltarea lor profesională, dar și personală”, a mai precizat Adrian Mihai, CEO FAN Courier.

În 2020, compania a investit aproximativ 3 milioane de lei în cursuri de pregătire și traininguri pentru cea mai mare parte a angajaților. FAN Courier are un număr total de 7.503 de angajati și colaboratori în toată țara, dintre care 3.591 activează în București.

„Am realizat, cu ajutorul mentalității deschise, că puterea echipei înseamnă o forță incredibilă pe care merită să o activăm și mai mult decât până acum prin creșterea încrederii și schimbarea mentalității. Criza a făcut acest lucru să fie mai vizibil decât oricând: schimbarea, deși inconfortabilă, poate fi ușoară dacă e dusă de întreaga echipă cu mentalitate deschisă”.

Alături de alți oameni de afaceri, fondatorii FAN Courier se implică și în proiecte educaționale care susțin mentalitatea deschisă în școlile din România, ce sunt puse în practică prin intermediul organizației SuperTeach.

Sursa foto: Shutterstock