Totusi, sunt si banci traditionale care au vazut din timp faptul ca clientii si-au schimbat comportamentul si, in plus, tinerii din generatia millennials vor fi in 2020 cei mai importanti clienti ai sistemului bancar.

Erste Group, de exemplu, a creat in urma cu 6 ani BeeOne, un Fintech care a dezvoltat pentru banca platforma digitala George, ce va ajunge pana la finalul anului si in Romania, in oferta BCR.

“George” este mai mult decat un consilier personal si, deocamdata, deserveste clientii din Austria si Slovacia, insa urmeaza sa intre si pe pietele din Cehia, Romania, Ungaria, Croatia si Serbia, a declarat Alessio De Icco (foto), Innovation Strategist & Business Analyst, Erste Group, in cadrul conferintei Future Banking organizata de wall-street.ro.

Alessio De Icco Erste Group

Potrivit acestuia, necesitatea unui astfel de produs a aparut ca urmare a schimbarilor de comportament observate din partea clientilor. Tinerii din categoria millennials vor detine in 2020 cea mai mare putere de cumparare si vor fi cei mai importanti clienti ai sistemului bancar, insa acestia sunt foarte mobili si dispusi sa schimbe foarte rapid institutia financiara cu care lucreaza.

In cinci ani, acestia (tinerii din generatia millennials - n.r.) nu vor mai vrea sa intre intr-o sucursala bancara. Mai mult, copiii din ziua de azi probabil nu vor intra niciodata intr-o sucursala bancara in intreaga lor viata, tot ce inseamna relatii financiare urmand sa se deruleze la distanta, prin intermediul tehnologiei - Alessio De Icco

Revolut: parteneriat cu o banca din top 5 si o crestere exploziva a numarului de clienti

Revolut, Fintech care a castigat recent statutul de unicorn, este una dintre cele mai cunoscute "banci challenger". De curand, Revolut a luat cu asalt piata romaneasca, recrutand un country manager si pornind negocierile pentru un parteneriat cu o mare banca din piata.

“La nivel international facem parteneriate cu bancile pentru a le oferi clientilor conturi IBAN, in ceea ce priveste Romania, suntem aproape de a incheia o intelegere cu o banca din top 5”, a declarat Irina Nicoleta Scarlat (foto), proaspat numitul country manager Revolut pentru Romania.

Irina Nicoleta Scarlat Revolut

Astfel, cei 25.000 de clienti pe care Revolut ii are in Romania ar putea beneficia de IBAN-uri in lei, prin care sa isi incaseze salariile. Tinta Fintech-ului este insa una mult mai ambitioasa in Romania, sa ajunga pana la finalul anului la 100.000 de clienti.

Pe de alta parte, sunt si Fintech-uri care "nu fura" din felia bancilor traditionale, ci, dimpotriva, deservesc persoanele nebancarizate. Este si cazul Monese, Fintech din Marea Britanie care a targetat in special imigrantii si expatii, care cel putin la inceputul sederii in Regatul Unit nu pot beneficia de conturi curente de la bancile traditionale.

"Asistam in prezent la o nedreptate sociala: oamenii exclusi din punct de vedere financiar platesc un asa-zis 'premium de saracie' (n.red 'poverty premium'). Practic utilizatorii care nu pot sa faca plati online si care platesc doar cu cash, ajung sa aiba costuri mai mari. In Marea Britanie, acest premium de saracie ajunge si la 1.000 de lire. Obiectivul Monese este acela de a reduce acest decalaj", a declarat Marcus Exall, VP partnerships in cadrul Monese.

Monese ofera utilizatorilor posibilitatea de a-si deschide un cont bancar european sau britanic in cateva minute dupa instalarea aplicatiei pe smartphone, fiind necesara doar prezentarea unei fotografii a actului de identitate. Aplicatia are in prezent 45.000 de utilizatori romani, majoritatea covarsitoare fiind romani care au un loc de munca in Marea Britanie.

Ce ar trebui sa invete bancile din succesul Monzo?

Monzo are peste 650.000 de clienti in Regatul Unit al Marii Britanii, mai putin decat Revolut, insa a reusit sa creeze un brand extraordinar de puternic si iubit de catre millennials, bazandu-se pe o politica de comunicare inedita si pe o transparenta totala, atuuri care ar trebui sa inspire orice banca traditionala.

Companiile traditionale au tendinta de a nu fi transparente, de a comunica cu factorii externi doar prin intermediul campaniilor de PR. Noi am decis sa le oferim clientilor date referitoare la venituri si la proiectele pe care vrem sa le dezvoltam in viitor direct pe site-ul nostru - Tristan Thomas

Tristan Thomas, head of marketing and community la Monzo, a declarat la Future Banking ca 80% dintre clienti s-au inregistrat in aplicatie la sugestia prietenilor, 50% avand varste cuprinsa intre 20 si 30 de ani.

"Un procent de 80% dintre clientii nostri s-au inrolat in aplicatie in urma sugestiilor primite de la prieteni. Atragerea lor este una dintre cele mai mari provocari, sa ii facem sa isi schimbe banca si sa vina la noi. In Regatul Unit al Marii Britanii, in jur de 10% dintre persoane sunt dispuse sa isi schimbe banca", a precizat Tristan Thomas (foto).

Tristan Thomas Monzo

Vor disparea insa bancile traditionale?

Bancile traditionale nu vor disparea niciodata din peisajul financiar, insa, pana in anul 2020, acestea vor pierde pana la 22% din cota de piata in favoarea companiilor de fintech. Aceasta evolutie la va da bancilor si companiilor un semnal de desteptare la realitate care vor realiza ca sunt obligate sa investeasca in digital, considera Teodor Blidarus, CEO Fintech OS.

"2017 a fost anul in care hype-ul legat de fintech s-a asezat; am iesit din zona in care se spunea ca bancile nu vor mai exista in viitor. Este clar ca acest lucru nu se va intampla, insa fintech-urile au devenit totodata o certitudine. Studii ale PWC si E&Y arata ca peste 33% din populatia globala capabila sa lucreze cu Internetul foloseste servicii financiare de tip fintech. Transformarea se intampla si estimam ca pana in 2021 vor exista 5 mld. de oameni care vor folosi un fintech in detrimentul serviciilor traditionale de banking", a declarat Teodor Blidarus.

Future Banking este cel mai mare eveniment de banking digital si Fintech din Romania, in acest an fiind organizat de wall-street.ro in parteneriat cu Banca Transilvania, Visa, EFSE, Namirial Group, TBI Bank, Patria Bank, Pelifilip si APERO.

Sursa foto: Udrescu Ovidiu