In 1997, dupa o perioada in care lucrasera pentru o companie straina care producea in lohn, Cristina si Sorin Chiriac se folosesc de experienta acumulata in domeniul confectiilor si deschid o fabrica in Roman, judetul Neamt. Fabrica e mult spus, pentru ca aceasta era mai mult o sectie, unde lucrau 40 de operatori, care produceau articole ce luau calea exportului catre Italia si Anglia.

Sorin CHiriac, Cristina Chiriac, Sense

A fost un inceput deloc usor: Cristina avea responsabilitati de maistru, control tehnic de calitate, si, daca era cazul, efectua operatii in masinile de cusut sau pregatea loturile pentru livari, iar eu ma ocupam de documente, dar de multe ori trebuia sa reglez sau sa repar si masinile de cusut. Au fost ani dificili, dar foarte importanti pentru evolutia ulterioara a brandului Sense, deoarece atunci s-au pus bazele unui sistem de productie calitativ si competitiv”, povesteste Sorin Chiriac.

Sectia de confectii din Roman, Caremil, se dezvolta si ajunge o adevarata fabrica de confectii, cu pana la 400 de angajati, cat detine in prezent. Iar daca initial lucra in sistem lohn pentru mai multe branduri internationale si se trimitea la export intreaga productie, la inceputul anilor 2000, antreprenorii se reorienteaza: “Observand o crestere a cererii pe piata interna, am decis ca este momentul sa lansam brandul propriu, prin intermediul caruia sa oferim consumatoarelor din Romania vestimentatie de calitate, cu design contemporan si preturi accesibile. Fiind un proiect <<de suflet>>, la care aspiram de multa vreme, am cautat un nume care sa semnifice emotii, <<feeling>>, dar si ratiune, si ne-am oprit la Sense”, spune Chiriac.

Sense a fost lansat la inceputul anilor 2000 ca brand al fabricii Caremil, iar articolele sale vestimentare s-au vandut initial in reteaua Metro, apoi in Selgros, pentru ca in 2007 sa-si deschida primele magazine. Investitia initiala in brandul romanesc a fost una nesemnificativa, dat fiind faptul ca antreprenorii detineau echipamentul, resursele si forta de lucru necesare, insa odata cu deschiderea primelor 15 magazine Sense, in 2007-2008, sotii Chiriac au investit un milion de euro.

Brandul propriu a fost visul nostru inca din perioada in care eram studenti. Productia in sistem lohn ne-a oferit experienta necesara pentru a demara acest proiect: un brand 100% romanesc, aliniat la standarde internationale in ceea ce priveste executia, calitatea si designul produselor.

In prezent, Caremil lucreaza atat pentru export, in sistem de semilohn, acest segment fiind preponderent din capacitatea totala de productie a fabricii, cat si pentru brandul Sense. Caremil produce lunar circa 75.000 produse pe luna pentru clienti precum Max Mara, Phase Eight, John Lewis, Jacques Vert, dintre care aproximativ 5.000 merg in magazinele Sense. Iar odata cu lansarea brandului Sense, cei doi antreprenori romani au inaugurat mai multe sectii de productie si trei centre de creatie.

Caremil

Cum vad sotii Chiriac antreprenorii romani care aleg sa renunte la lohn si sa se concentreze doar pe piata interna? "Curajosi, deoarece concurenta este foarte dura. In ultimii ani au patruns pe piata romaneasca foarte multe branduri internationale carora este foarte greu sa le tii piept. Pentru acestea costurile de productie sunt infinit mai mici, deoarece se orienteaza catre pietele cu mana de lucru ieftina. Pe langa aceasta, ei isi achizitioneaza materiile prime si accesoriile la preturi de zeci de ori mai mici, deoarece cantitatile sunt foarte mari”, spune Sorin.

Dupa confectii, au urmat tricotajele

Tot la inceputul anilor 2000, sotii Chiriac decid sa se extinda si pe tricotaje, gama pe care voiau sa o introduca in palmaresul Sense. In 2003, achizitioneaza Smirodava, fabrica cu o traditie de peste 30 de ani de activitate pe piata tricotajelor, care in prezent are un spatiu de productie de 8.000 metri patrati si peste 300 de angajati.

In fabrica Smirodava se produc circa 50.000 produse pe luna, principalii clienti fiind Debenhams, Un Jour Ailleurs, Miss Selfridge, Asos. Dintr-aceasta, aproximativ 5.000 de articole vestimentare reprezinta productia pentru brandul Sense.

Sense, retea si echipa

De designul articolelor vestimentare Sense se ocupa din 2008 de Andreea Tincu, iar echipa brandului romanesc este compusa din 60 de persoane din productie si personalul din vanzari din cele 17 magazine din tara. Materialele, firele si tesaturiile sunt importate din Italia, Franta si Grecia.

Daca in 2007 primele magazine Sense aveau vanzari de aproximativ 140.000 euro, anul trecut brandul romanesc a avut o cifra de afaceri de peste 1,7 milioane euro. In prezent, afacerile sotilor Chiriac se ridica la peste 11 milioane euro, dintre care exporturile de confectii ale Caremil reprezinta aproape 7 milioane euro, iar tricotajele Smirodava, al 4,2 milioane euro.