Potrivit studiului realizat de Fashion Revolution, doar 20% din haine sunt reciclate, în timp ce 80% ajung la gunoi. Și asta nu se traduce doar prin risipă, ci înseamnă poluare, iresponsabilitate și o lipsă clară de respect pentru mediu.

Pentru a susține sustenabilitatea, ONG-ul Fashion Revolution România a lansat campania RePURTAT cu DRAG, prin care românii pot dona hainele vechi sau nepurtate. Pentru a putea dona produsele prin această campanie, poți lua legătura cu reprezentanții Fashion Revolution Romania pe pagina de Facebook și să trimiți câteva poze și detalii despre măsurile hainelor, precum și dacă sunt pentru femei, bărbați sau copii.

„Noi vom face o triere a hainelor, ulterior vor fi igienizate și trimise către asociații, cum ar fi Banca de Haine, care la rândul lor le vor da către alți beneficiari. Vom arăta persoanelor care au donat articolele vestimentare unde au ajuns hainele deoarece vrem comunicăm transparent în așa fel încât lumea să cunoască exact unde au ajuns pachetele”, a spus Mariana Stan, country coordinator Fashion Revolution Romania, într-un interviu acordat wall-street.ro.

Unde mai poți dona hainele

Magazinele H&M

H&M derulează un program de colectare a hainelor ca parte a unei inițiative globale prin care își propune să asigure un viitor sustenabil al modei. H&M nu se ocupă de donarea de haine, însă reciclează orice materiale textile, de orice marcă și în orice condiție, inclusiv haine uzate sau vechi. Textilele sunt trimise la cea mai apropiată unitate de reciclare, unde sunt sortate manual.

Magazinele Zara

Zara derulează de asemenea o campanie națională de reciclare în cadrul magazinelor din țară. Toate hainele colectate de Zara sunt donate, reciclate, transformate în noi țesături sau comercializate pentru finanațarea proiectelor unor organizații non-profit precum Caritas, Crucea Roșie, Armata Salvării, CEPF, Redrress, Le Relais, Eden, Casă Prieteniei, Fabric Republic.

Hipermarketurile Auchan

Clienții Auchan care vor să doneze hainele pe care nu le mai poartă o pot face prin proiectul demarat în octombrie 2020 de Auchan si disponibil în 12 hipermarketuri din țară.

Este vorba de Proiectul de Colectare și Reciclare a Textilelor care a presupus instalarea unor containere de colectare în parcările hipermarketurilor.

Clienții pot lăsa în aceste containere articole de imbrăcăminte vechi, iar în urma unui proces de sortare acestea merg fie către donații (printr-un parteneriat cu Crucea Roșie România), fie spre pre-reciclare (și ulterior, reciclare - descompunerea materialelor în fibre textile).

Citește și Auchan lansează un nou program pentru haine second-hand.

Pot fi colectate și textilele și încălțămintea care au un grad ridicat de degradare și care sunt considerate a fi un deșeu textil, pentru că acestea intră în procesul de pre-reciclare.

În primele 5 luni de la debutul programului, peste 13 tone de obiecte vestimentare și de încăltaminte au fost colectate prin acest proiect.

În prezent containerele se regăsesc în parcarile hipermarketurilor Auchan Timișoara Iulius Mall, Timișoara Nord, Timișoara Sud, Cluj Iris, Oradea, Satu Mare, Baia Mare, Târgu Mureș Sud, Târgu Mureș City, Brașov Coresi, Brașov Vest, Sibiu.

Punctele de colectare puse la dispoziție de Fahion Days

Fashion Days a lansat în noiembie anul trecut, cu ocazia zilelor de Black Friday, campania DonationDays prin care încurajează un comportament responsabil social. Astfel că, prin această campanie, românii vor putea să doneze hainele vechi în cadrul punctelor de coletare amplasate de companie în București, Suceava, Pitești, Târgu Jiu, Râmnicu Vâlcea și OMV Arad.

Au fost igienizate 14 tone, iar toate au ajuns la comunități, spitale și familii din întreaga țară prin intermediul Banca de Haine, însumând un total de 10.580 persoane care au primit donații.

Până în prezent, au fost colectate peste 42 de kg articole vestimentare și accesorii în cele nouă containere special amplasate în București și în alte cinci orașe din țară. Poți vedea aici progresul donațiilor pe fiecare oraș în parte.

Grupurile de Facebook pot fi variantele potrivite pentru a da o nouă viață hainelor vechi

O altă variantă de a susține mișcarea sustenabilă și de a oferi hainele vechi sau chiar și hainele noi nepurtate, care fie nu îți mai plac sau nu le-ai mai putut returna, este de a apela la grupuri de Facebook prin care poți vinde aceste articole vestimentare. Un exemplu de acest fel este grupul „Nu mai port”.

Citește mai multe despre „Nu mai port”, grupul de Facebook care dă o nouă viață hainelor nepurtate.

„„Nu mai port” a început de la ideea de a aduna într-un grup doar prietenele prietenelor și de a da o nouă viață produselor din garderoba noastră. Nu mă gândeam ca o sa ajungă în grup și persoane din toată România”, a declarat, pentru wall-street.ro, Claudia Nicolau-Penda, fondatoarea grupului „Nu mai port”.

Pe lângă haine second-hand, pe grup se vând și aparate de gătit, produse de curățenie, mobilă și chiar și diverse gadgeturi, care trebuie să fie într-o stare foarte bună.

Cum arată piața fashion din România

Mariana Stan spune că până în perioada COVID-19, piața fashion din România a înregistrat o adevărată expansiune, segmentul mass market și discounter a avut și are ce mai mare acoperire. Proiectele de tip retail park au completat acest tablou.

„Acum este mai mult decât vizibil faptul că zona e-commerce se află în creștere și ea. Statisticile arată că 54% din români își cumpără haine, accesorii sau încălțăminte de pe internet. Limitările de mișcare pe care le trăim acum, orientează clienții către comenzile online, lucru care, sper eu, să atragă după sine și intenția de evaluare mai serioasă a brandului și politicii lui de marketing, înainte de a achiziționa un produs. Clientul se împarte în continuare între oferte fast fashion, oferta brandurilor sustenabile și produsele SH”, a declarat reprezentantul Fashion Revolution Romania.

Citește și Designer: Românii cumpără tot mai multe haine din magazine second-hand.

Astfel, din datele ONG-ului, 94% din totalul producției merge la export, iar importurile reprezintă 91% din consumul de fashion. Cei mai mulți producători din industria fashion sunt în orașele București, Cluj și Iași.

Ce fac românii cu hainele vechi

Doar jumătate (57%) reciclează însă și materialele textile precum hainele vechi, principalele motive indicate fiind protejarea mediului (60%) și faptul că pur și simplu reciclarea este o soluție mai bună decât aruncarea hainelor vechi la coș, arată un studiu iVox realizat la comanda Fundației World Vision România.

Soluțiile cele mai potrivite pentru a scăpa de îmbrăcămintea veche sunt donația (80%), urmată de reciclare (74%) și recondiționarea hainelor uzate pentru a putea fi purtate o perioadă mai îndelungată (53%).

Principala dificultate cu care se confruntă cei care doresc să își dea hainele uzate la reciclat este lipsa unor containere speciale pentru colectarea selectivă, indicată de 8 din 10 respondenți, precum și faptul că le lipsesc informațiile privind locul și modul de colectare (5 din 10).

Citește și Hainele vechi ale românilor, între reciclare, donații caritabile și bomba ecologică a gropilor de gunoi.

Atunci când sunt întrebați cine ar trebui să vină cu soluții pentru a stimula reciclarea/recondiționarea hainelor vechi, 46% dintre respondenți au nominalizat primăriile. La mare distanță urmează Guvernul (24%).

Una dintre surprizele revelate de sondajul World Vision este faptul că cei mai mulți dintre români (50,4%) ar fi de acord să plătească mai mult pentru a purta haine ecologice, produse cu materiale și tehnologii prietenoase cu mediul. De asemenea, peste 70% dintre români ar cumpăra haine realizate din materiale reciclate, ca de exemplu din PET reciclat, din care se produce poliesterul.

Industria modei are un impact masiv asupra mediului, fiind responsabilă pentru 20% din apele uzate ale lumii, 10% din emisiile de carbon și cantități vaste de deșeuri. În fiecare secundă, un camion de gunoi plin de textile este aruncat la groapa de gunoi sau incinerat.

Sursa foto: Shutterstock