Un studiu Reveal Marketing Research a evaluat atitudinile și comportamentele românilor cu privire la mașinile lor și modul în care acestea au evoluat comparativ cu percepțiile măsurate în 2021. Știam deja că cei care sunt în căutarea unei mașini noi sunt deschiși către mobilitatea electrică sau hibridă. În 2022, s-au cumpărat peste 10.000 de EV-uri în țara noastră, iar prognoza APIA sugerează că electricele vor depăși, ca popularitate, chiar și hibridele clasice.

Cei mai mulți dintre români declară că dețin actuala mașină de mai puțin de 2 ani (34%), în măsură semnificativ mai mare tinerii cu vârste cuprinse între 18-24 ani (62%) și cei între 25-35 ani (44%), categorii de vârstă în cazul cărora șansele ca achiziția actualei mașini să se sincronizeze cu obținerea permisului auto fiind mai mari. S-a observat și că 42% dintre cei din mediul rural declară că dețin actuala mașină de mai puțin de 2 ani (vs. 32% în mediul urban). Studiul a curpins respondenți și din mediul urban, dar și din mediul rural. Eșantionul a fost de 1.008 respondenți, iar eroarea maximă de eșantionare este +/-3,1%.

Producția mașinilor electrice nu este simplă

intenția de schimbare a mașinii este un alt subiect important, iar sondajul evidențiază faptul că cei mai mulți intenționează să o schimbe în viitorul apropiat, 48% menționând un interval de 1-3 ani, iar 16% perioada anului curent. Planuri de schimbare a mașinii pe temen mediu de 3-5 ani au 17% dintre romani. Pentru persoanele mature de peste 55 ani, schimbarea mașinii nu este o prioritate, 33% dintre aceștia menționând că intenționeză să își schimbe mașina în 5 ani sau mai mult (vs. 20% total eșantion).

Mașinile hibride și electrice, potrivite stilului de viață al românilor

Majoritatea românilor sunt de părere că motorizarea hibrid este cea mai fiabilă în prezent (43%), aceasta fiind urmată de cea pe benzină (25%), motorină (19%) și full-electric (13%). Urmărind gradul de atractivitate și preferințele pentru diferitele tipuri de mașini, 45% cred că o mașină hibrid s-ar potrivi cel mai bine stilului lor de viață, în special persoanele de peste 55 de ani (54%) și mai degraba cei din mediul urban (47% vs. 36% mediul rural).

Astfel, 73% dintre români iau în calcul trecerea la un EV sau un hibrid (fie el PHEV sau hibrid clasic) în perioada următoare. Privind pe datele defalcate, 49% dintre români iau în considerare să achiziționeze o mașină hibrid, în timp ce 24% ar alege o mașina electrică, iar 27% nu iau în calcul să schimbe motorizarea pe benzină/ motorină. Procentele ce măsoară dorința de a face tranziția către un model hibrid, respectiv full-electric în viitor înregistrează mici scăderi procentuale (de 2% și respectiv 4%) în comparație cu studiul derulat în februarie 2021, însă dorința de a achiziționa aceste tipuri de mașini continuă să fie dominantă.

Evoluția înmatriculărilor de mașini electrice noi, în România. Prognoză APIA

Dintre cei 73% dintre români interesați să facă tranziția către motorizarea hibrid/ electrică, 60% intenționează să facă acest lucru în următorii 3 ani sau 5 ani, orizontul de timp asociat schimbării neînregistrând modificări semnificative față de februarie 2021 (58%). Pe de altă parte, 14% intenționează să facă schimbarea în urmatorul an, în timp ce 18% menționează o perioadă de peste 5 ani, iar 8% o perioadă de peste 10 ani. Țara noastră este în continuare nepregătită ca infrastructură pentru mașinile electrice, consideră jumătate dintre români (52%).

Diminuarea poluării continuă să fie principalul beneficiu perceput al mașinilor electrice, menționat de 54% dintre români (în descreștere cu 19 puncte procentuale vs. februarie 2021), urmat de eficiența mai mare din punct de vedere al costurilor (23%) și caracterul modern și inovativ al mașinii (16%). Având în vedere că popularitatea mașinilor electrice este în continuă creștere, caracterul modern și inovativ al acestora capătă o importanță mai mare față evaluarea de acum doi ani, când a înregistat un scor de 9%. Trebuie spus și că 4 din 10 român intenționează să-și achiziționeze următoarea mașină prin programul Rabla.

Sursa foto: Shutterstock.com