Discuția interminabilă pe subiectul scoaterii de la vânzare a mașinilor noi cu motoare poluante continuă. În toamna anului trecut, scriam despre faptul că Parlamentul European și Comisia s-au pus de acord pe o legislație care va duce la „curățarea” pieței de mașini noi de toate acele modele alimentate cu benzină sau motorină. Tot atunci am menționat că legislația cu pricina lasă portițe și pentru comercializarea, după 2035, a mașinilor cu motoare cu ardere internă (ICE), dar care sunt alimentate cu e-fuels.

De atunci, această mică portiță a părut să fie închisă de Bruxelles, cel puțin la nivel declarativ, oficialii europeni comentând că singurul drum viabil, pe termen mediu și lung, este cel al electrificării. Semnalele inițiale sugerau că mașinile pe e-fuels (adică acei combustibili sintetici, ecologici, cu o amprentă neutră de carbon) vor putea fi comercializate, în continuare, în perioada 2035-2050 înaintea unei interdicții definitive. Forma finală a documentului a dat de înțeles că acești combustibili ar fi preferați pentru industriile grele - cea aeronautică, respectiv cea navală.

În urma acordului dintre Comisie și Parlament, cea de-a doua entitate a votat asupra legislației la începutul acestui an, iar ultimul pas urma să fie un aviz dat de Comisie, aviz considerat a fi „formal”.

Ce își doresc organismele europene

În februarie, scriam că „este prevăzută și o reducere cu 55% a emisiilor mașinilor noi (față de nivelele din 2021) până în 2030, respecitv o scădere cu 50% a emisiilor în cazu utilitarelor. Există, însă, o excepție pentru acest pas intermediar care se aplică în cazul producătorilor mici”. În plus, se menționa și că oficialii se angajează să vină cu un răspuns definitiv asupra e-fuels până în 2025, dar pare că lucrurile se vor desfășura într-un ritm accelerat.

Privind retrospectiv, UE acționează în spiritul planului său - Fit for 55 - care țintește să reducă gazele cu efect de seră cu 55% până în 2030. În prezent, mașinile sunt responsabile pentru circa 15% din emisiile totale de CO2 din UE, iar mai multe voci spun că industria auto nu va atinge nivelele de decarbonificare pe care și le-a asumat. Alții au comentat și cu privire la întreg programul Fit for 55, anumite ONG-uri susținând că acesta prevede măsuri cu un impact insuficient pentru a limita încălzirea globală la o creștere de doar 1,5 grade Celsius față de nivelele pre-industriale.

Chiar și așa, mai multe state - dar și mai mulți producători auto - consideră că trecerea bruscă la mașini electrice nu reprezintă o soluție viabilă și că oficialii de la Bruxelles ignoră alte soluții viabile, „blocând dezvoltarea și inovația”. În acest context, Germania, dar și alte state, au anunțat că nu vor susține noua legislație decât dacă aceasta va fi amendată pentru a prevede clar oportunități de continuare a mașinilor cu motoare clasice, dacă aceastea sunt alimentate cu e-fuels.

Volkswagen: Toată această discuție despre combustibili sintetici este doar zgomot inutil

Deși Germania conduce această „coaliție”, Volkswagen, cel mai mare grup de mărci auto din țară, nu susține poziția ministrului transporturilor, Volker Wissing. Deși Porsche, care face parte din Grupul VAG, a investit sume colosale în dezvoltarea de e-fuels și a decis că va folosi acești combustibili sintetici și în motorsport, CEO-ul Volkswagen consideră că toată această discuție este doar „un zgomot inutil”.

Thomas Schaefer a spus, citat de Autocar.co.uk, că „noile propuneri pe această temă nu fac decât să ne distragă de la ceea ce ne-am propus”. Schaefer a subliniat că „este inutil să mai discutăm deoarece toată această poveste se va încheia în 2035, iar Volkswagen nu va mai comercializa, oricum, mașini noi cu motoare poluante din 2033”. Șeful Volkswagen este de părere, astfel, că n-are sens „să se investască sume importante într-o tehnologie veche care n-aduce beneficii”.

Ministrul Wissing și-a reiterat poziția în această săptămână, spunând că „nu înțeleg de ce trebuie să ne grăbim în luarea unei decizii, în condițiile în care legislația prevede ca dată finală anul 2035”. Ministrul consideră că o susținere a combustibililor sintetici ar ajuta la atingerea țintelor de reducere a emisiilor în condițiile în care există în continuare multe țări care nu vor să oprească producția mașinilor cu motoare tradiționale. Ceea ce este, poate, curios este că același Wissing spunea, în ianuarie 2022, că nu ne putem aștepta „ca o soluție să ne pice din cer,” în dezbaterea dintre mașini electrice și cele cu combustibili sintetici. La acel moment, ministrul lua partea EV-urilor, fiind de acord cu omologul său francez care a atenționat cu privire la „combustibilii sintetici riscanți”.

În prezent, nu putem vorbi de un e-fuel cu o amprentă neutră de carbon, ci doar de unele opțiuni care scad emisiile într-o proporție de 80-85%. Cu toate acestea, CEO-ul Porsche Oliver Blume consideră că tehnologia evoluează rapid și că se va ajunge și în acest stadiu, în curând. Ceea ce știm deja este că proiectul de modificare a legislației, consultat de Reuters, menționează și faptul că producătorii vor trebui să echipeze fiecare mașină cu un sistem special care să nu permită unui șofer să-și alimenteze automobilul cu diesel sau cu benzină, ci doar cu un e-fuel sintetic acceptat la nivel comunitar.

Sursa foto: GEM Motoring Assist