In acest moment reteaua de magazine Agroland, lansata in urma cu 20 de ani de Horia Cardos, numara 260 de unitati operate de 30 de parteneri activi. 2016 este anul in care omul de afaceri a oprit dezvoltarea extensiva a numarului de magazine, mizand in schimb pe dezvoltarea suprafetelor acestor unitati. Vorbim de circa 20 de magazine din retea, care fie si-au extins suprafata, fie au fost relocate pe o suprafata mai mare, de peste 100 mp.

“Cand am lansat aceasta afacere am inceput cu magazine de 30 mp. Trecem spre ce ar putea insemna un fel de supermarket pentru fermieri. Daca nu am avea marfa pe raft nu ai sti daca e supermarket alimentar sau de alt tip”, a spus pentru wall-street.ro Horia Cardos.

O relocare sau o extindere a suprafetei unui magazin presupune costuri ce pot varia intre 7.000 si 10.000 de euro. Aceasta strategie vizeaza unitatile care inregistreaza vanzari de peste 200.000 de euro anual. In aceasta situatie se regasesc aproximativ 30 de magazine din retea, potrivit datelor furnizate de proprietarul Agroland.

Sursa foto: Facebook Agroland

Cel mai important proiect din acest an este deschiderea primului magazin Agroland Mega, de 500 mp, langa Craiova. Agroland a achizitionat aici o hala unde in aproximativ o luna va fi deschis primul magazin de acest gen in urma unei investitii de circa 400.000 de euro. Magazinul va avea 10 angajati.

Intr-un orizont de trei ani, omul de afaceri vorbeste despre un numar de 25-30 de magazine Agroland Mega si finalizarea relocarii sau extinderii unitatilor performante in spatii mai mari.

Un alt punct important in strategia de dezvoltare a Agroland il reprezinta divizia care se ocupa cu vanzarea de piese, accesorii si consumabile pentru masini agricole.

“Aici este o piata imensa, cu potential foarte mare de crestere si cu multe miscari, apar unii importatori, dispar altii, ceea ce e bine pentru o firma noua. Am avut un timing bun si in cativa ani business-ul acesta il va egala pe cel traditional, pe care il facem acum. Divizia aceasta are acum maxim 2% din business. Vrem ca in 2 ani sa fie 10% din business, angajam in continuu, avem 14 angajati pana acum”, mai spune Horia Cardos.

Citeste si:

La nivel de business, omul de afaceri si-a bugetat o crestere de 15% pentru acest an, de la afaceri de 98 mil. lei in 2015, evolutie axata pe majorarea vanzarilor pe magazinele existente, cresterea diviziei de piese si a celei care se ocupa de vanzari business to business catre ferme zootehnice.

Pe de alta parte, omul de afaceri a suspendat momentan proiectul “Puiul Rustic”, prin care se urmarea dezvoltarea unei retele de fermieri crescatori de pasari in sistem neindustrial, pe fondul unei probleme la nivel de abatorizare.

“Am realizat ca dupa cateva serii livrate catre retail avem o problema cu abatorizarea. Nu aveam facilitati proprii pentru abatorizare si faceam serviciul acesta la terti. Indiferent ce contracte semnam nu se tineau de cuvant invocand diverse motive”, explica omul de afaceri.

Pasul urmator va fi un abator propriu, o investitie de 1,5-2 mil. euro programata pentru anul viitor.

Extindere in afara tarii: Ucraina este Romania din ‘98

Agroland a deschis deja o filiala in Ucraina unde va dezvolta un program pilot, care va combina vanzarile prin magazine si prin canalul online. Exista insa o piedica: birocratia excesiva, spune Horia Cardos.

Birocratia este chiar mai impovaratoare decat in Romania. Desi trebuia sa fim gata la inceputul lunii martie inca nu avem toate avizele. Este destul de complicat sa exporti marfa din comunitatea europeana in Ucraina. Sunt piedici de toate felurile, de la fiscal la administrative. Daca nu ar fi asa probabil ar fi mai multe companii acolo, care ar exploata oportunitatile. Ucraina este Romania din ’98 cu oportunitatile si problemele de atunci. Noi vedem doar prima parte. Vrem sa fim acolo, sa fim lideri de piata. Ce vom face sigur: nu vom deschide magazine mici. Mari de la inceput, pentru ca acum stim cum functioneaza”, puncteaza Cardos.

Digitalizarea ar putea rezolva multe lucruri in privinta birocratiei

O problema similara a observat si in Romania. “Avem foarte multe puncte de lucru de marime mica si in ultimul an si jumatate am observat o inmultire excesiva a numarului de avize si autorizari pe care un antreprenor este nevoit sa le obtina. Asta se traduce in cresterea costurilor. Mai mult te costa daca iei pe cineva intern care sa se ocupe de aspectele acestea. Inclusiv in privinta investitiei de la Craiova. Noi puteam sa fim deschisi de doua luni. Pana s-au pus de acord autoritatile cu privire la norme a durat. Nu este o problema a Romaniei, ci a Europei - excesiva nevoie de autorizare. Noi incercam sa protejam angajatii si clientii de niste pericole imaginate. Digitalizarea ar putea rezolva multe lucruri”, crede Horia Cardos.

Sursa foto: Facebook Agroland

Un alt aspect, ce a afectat business-ul Agroland din punct de vedere al profitabilitatii, in special anul trecut, a fost contrabanda.

“Primele patru luni din acest an s-au prezentat mult mai bine ca anul trecut nu atat din punct de vedere al volumului vanzarilor cat a profitabilitatii. Anul trecut ne-a afectat foarte tare contrabanda care se facea cu produse pe care noi le vindem si care veneau din Italia si din Ungaria. Anul acesta este mult redusa aceasta contraband datorita scaderii TVA si a controalelor la granita. Asta ne-a ajutat sa avem o activitate comerciala normala, fara presiunea contrabandistilor care distorsioneaza piata”, afirma Cardos.