“Esecurile cu autostrazile de pana acum s-au produs din acelasi motiv de fiecare data: am avut doar proiecte nebancabile. Ce vom face in perioada urmatoare? Vom negocia atent si le vom cere ofertantilor sa vina alaturi de banca. Esecul domnului Radu Berceanu (n.red.: ministru al Transportului in guvernele Calin Popescu-Tariceanu si Boc II) a avut loc pentru ca a semnat mai intai contractul si abia apoi s-a dus la banci, institutii care au refuzat conditiile, iar contractul nu a mai putut fi modificat. Le voi cere tututor celor patru ofertanti sa vina cu banca dupa ei. Conditiile de finantare, de contractare si de risc vor fi stabilite alaturi de banci in timpul negocierii. Le voi solicita un underwritten offer, adica o oferta neconditionata de finantare”, a declarat ministrul Dan Sova unui grup restrans de jurnalisti de business prezenti la Baku la inaugurarea oficiala a Camerei Bilaterale de Comert Azerbaidjan-Romania.

Oferta subscrierii totale (in engleza, underwritten offer) este acel tip de oferta in care aranjorul se angajeaza sa furnizeze intreaga valoare a imprumutului in termenii si conditiile stabilite cu imprumutatul dupa care va proceda la sindicalizare pentru a isi reduce expunerea angajata, diferenta fata de prima forma fiind faptul ca aranjorul va suporta riscul neatragerii intregii sume. “Vom face o negociere competitiva si bancile nu vor mai juca la doua capete. De asemenea, incercam sa implicam si Banca Europeana de Investitii (BEI). Ne luptam de zece zile sa-i convingem sa intre la finantare la Comarnic-Brasov. Ei pot finanta pana la 50% din proiect.”

Potrivit noilor reglementari, contractele vor fi atribuite prin procedura de dialog competitiv, iar partenerii publici vor putea autoriza investitorii privati sa prezinte oferte alternative si vor solicita acestora constituirea unei garantii de participare in cuantum de 0,5% din valoarea estimata a contractului, fara TVA. CNADNR a primit oferte din partea unei companii din China si a trei asocieri de firme pentru proiectarea, constructia, finantarea si operarea tronsonului de autostrada Comarnic-Brasov, printre ofertanti fiind si companiile Vinci si Aktor, care s-au retras din acest proiect in urma cu trei ani Tronsonul Comarnic-Brasov, cu lungime de 55 de kilometri, avea ca termen de realizare anul 2014. Dupa finalizarea lucrarilor, statul roman ar fi platit in 26 de ani in total 4,8 miliarde de euro. “Acum facem un checklist de la ofertanti si este foarte posibil sa ramana toti patru in cursa. Nu sunt motive pentru a-i elimina, vom incepe dialogul competitiv si va castiga cel care va oferi cea mai buna oferta. Trebuie sa negociem foarte multe lucruri: dobanzile, numarul de ani, cum arata proiectul, cum isi recupereaza ei banii si cat ne cer noua ca plati de disponibilitate sa acoperim riscurile. Noi vrem sa semnam contractul in octombrie. Sper sa si reusim, nu depinde doar de noi. Avem si consultantul acesta, compania franceza Louis Berger”.

15 aprilie: data la care vom afla destinul celor 100 de km de autostrada din vestul tarii

Potrivit ministrului Dan Sova, 15 aprilie este data la care vom afla numele constructorilor pentru cei 100 de kilometri de autostrada scosi la licitatie anul trecut pentru 850 de milioane de euro. “CNADNR-ul mi-a promis in mod neoficial ca vom primi un rezultat pana la data de 15 aprilie. Nu inteleg de ce asteptam de atata timp, practic din august anul trecut.” In mod concret, este vorba despre construirea a trei loturi din autostrada Lugoj-Deva, in lungime de 71,9 kilometri, si a lotului 2 din autostrada Timisoara-Lugoj (25,6 kilometri), proiecte cu o valoare cumulata a cheltuielilor de 3,75 miliarde de lei (850 milioane de euro) fara TVA. Costurile sunt estimate la 1,081 miliarde de lei fara TVA pentru lotul 2 (Dumbrava-Ilia, 28,6 kilometri) al autostrazii Lugoj-Deva, la 1,008 miliarde de lei pentru lotul 3 (Dumbrava-Ilia, 21,1 kilometri) si 1,048 miliarde de lei pentru lotul 3 (Ilia-Deva, 22,1 kilometri). CNADNR a primit nu mai putin de 50 de oferte pentru constructia acestor loturi.

Citeste si:

“Vom face 142 de kilometri de autostrada in acest an”

Romania ar putea avea in acest an inca 142 de kilometri de autostrada construiti, a mai declarat Dan Sova, la Antena 3. Potrivit lui Sova, guvernul are in prezent 30% din fondurile europene alocate pentru autostrazi. Totodata, ministrul a mai vorbit si de existenta unor fraude prezumtive de 700 milioane de euro. "Degeaba ne facem noi datoria, in perioada mai-decembrie, spre exemplu, am facut cheltuieli de 82% din fondurile europene, iar in primele trei luni ale acestui an, am cheltuit 35% din fonduri", sustine Sova. Ministrul declarase anterior ca doreste ca Autostrada Comarnic - Brasov sa fie gata cel tarziu in octombrie 2015, adica in maximum doi ani de la momentul in care se da ordinul de incepere a lucrarilor, estimat pentru luna octombrie 2013, cel mai tarziu.

Tronsonul Nadlac-Sibiu va fi gata la sfarsitul anului 2014 sau in primavara anului 2015, incluzand si Nadlac-Arad. De asemenea, potrivit lui Sova, tronsonul Pitesti-Constanta va fi terminat in 2014-2015.