Autoturismele noi de import achizitionate in leasing au totalizat, in primele sase luni, 30.358 de unitati, in crestere cu 31,7% fata de intervalul corespunzator din 2005.

Ritmul de crestere s-a incetinit comparativ cu perioada similara de anul trecut, cand vanzarile in leasing s-au majorat cu 57% fata de 2004. Avansul ramane insa foarte apropiat de cresterea vanzarilor totale de masini importate, de 31,8% in perioada ianuarie-iunie a acestui an.

Ponderea leasingului intre modalitatile de achizitie a autoturismelor straine s-a mentinut la nivelul de 52% consemnat in prima jumatate a anului trecut, diferenta fiind acoperita de finantarile prin credite bancare si de achizitiile cu plata pe loc. Skoda isi pastreaza prima pozitie in clasamentul marcilor de import achizitionate prin leasing, cu 4.680 unitati, in crestere cu 27,5%.

Renault cedeaza locul al doilea in favoarea Volkswagen, care a comercializat in leasing 3.660 de masini. Constructorul francez a coborat o pozitie in clasament, cu vanzari in leasing de 3.273 unitati. Hyundai s-a mentinut pe pozitia a patra, cu 2.764 unitati, achizitiile in leasing avansand cu 63,7% pentru aceasta marca, in timp ce Ford a inlocuit Chevrolet pe locul al cincilea, cu 2.716 unitati.

In cazul automobilelor din segmentul de lux si cel cu preturi situate peste medie, leasingul a fost in continuare instrumentul preferat pentru achizitie.
Autoturismele marca Cadillac, Chrysler, Honda, Hummer, Infiniti, Kia, Lexus, Maserati, Mazda, Mitsubishi si SsangYong au fost achizitionate in proportie de peste 90% in regim de leasing.

Singurele informatii centralizate pe care le detine APIA despre leasingul de autovehicule autohtone se refera la marca Dacia. Potrivit acestor date, achizitiile de autoturisme Dacia in leasing s-au dublat fata de primele sase luni ale anului trecut, ajungand la 17.407 unitati, in conditiile in care vanzarile totale au scazut cu 4,28%, la 49.803 de masini. Ponderea leasingului in vanzarile Dacia a crescut de la 16% la 35% in totalul unitatilor comercializate pe piata romaneasca.

Finantarea in leasing pentru achizitia de vehicule comerciale mai mici de 3,5 tone si minibuze de import a avansat cu 28,26% fata de primul semestru al anului trecut, la 5.223 de unitati. Avansul este corelat cu cresterea vanzarilor totale pentru aceasta categorie, care a fost de circa 39%, pana la 8.533 de unitati.

Citeste si:

Leasingul pe segmentul utilitarelor usoare si minibuzelor straine a pierdut cinci puncte procentuale in favoarea creditului bancar si a platii pe loc, ponderea sa scazand la 61%. Fiat detine primul loc pe piata leasingului de autovehicule de import mai mici de 3,5 tone, dupa ce a comercializat 1.090 de masini prin aceasta metoda de achizitie. Constructorul italian este urmat de Ford - 967 unitati, Renault - 630 unitati, Iveco - 558 unitati si Volkswagen - 502 unitati.

Leasingul pentru utilitarele Dacia detine 45% in totalul vanzarilor, ca modalitate de achizitie, in crestere de la 16%. Numarul celor finantate in leasing s-a majorat cu circa 66%, la 2.940 de unitati, desi vanzarile totale s-au diminuat cu 64%, ajungand la 6.602 unitati.

Piata vehiculelor comerciale straine mai mari de 3,5 tone, la care se adauga autobuzele, a fost dominata de leasing in proportie de 70%, procent in scadere cu 5%. Acest segment a cumulat 2.507 unitati comercializate in leasing, in coborare usoara de la 2.561 de unitati. Iveco si Mercedes Benz isi pastreaza primele doua locuri in clasamentul vehiculelor de categorie grea achizitionate in leasing, cu 1.045 de unitati, respectiv 434 unitati. Marca DAF inlocuieste Volvo pe pozitia a treia, cu 258 de camioane.

Piata imatura

Datele statistice ale Asociatiei de Leasing Bancar arata ca in Romania 82,4% din produsele cumparate in sistem leasing sunt automobile, 15,2% echipamente, in timp ce numai 2,4% dintre contracte vizeaza domeniul imobiliar. Aceste date arata, dupa parerea secretarului general ALB, Adriana Ahcearliu, ca piata romaneasca are inca un grad de maturitate destul de scazut. Comparativ cu Europa, ponderea leasingului auto in totalul finantarilor este de 2-3 ori mai mare.

"Indicele de motorizare inca scazut al Romaniei in comparatie cu tarile UE, precum si imbatranirea parcurilor auto permit anticiparea unei cresteri cu 10-15% a pietei autovehiculelor in urmatoarea perioada", potrivit directorului BCR Leasing, Claudiu Stanescu.

Reprezentantii companiilor de leasing anticipeaza insa schimbari importante in structura portofoliului de bunuri finantate. Astfel, cota leasingului auto ar urma sa scada, fara a atrage insa si o diminuare a volumului finantat. Finantarile pentru achizitiile de autovehicule se vor mentine la un nivel ridicat, specialistii asteptandu-se la cresteri continue ale leasingului auto pentru cel putin cativa ani.