In primele 5 luni din 2014, romanii au importat 80.966 de masini second hand (DRPCIV). Dintre acestea, VeziCatFace estimeaza ca cel putin 50% au avut kilometrajul ajustat. Facand un calcul relativ simplu, rezulta ca la un volum de circa 40.000 de masini si o ajustare medie de 50.000 km, romanii au platit pe frauda de kilometraj nu mai putin de 17 milioane de euro (in primele 5 luni ale anului).

Modificarea medie a kilometrajului nu este insa de doar 50.000 km. O aproximare mai aproape de realitate ar fi undeva la 100.000 de km, fapt ce ar insemna ca valoarea totala a fraudei este de 30 milioane de euro (40.000 masini x 760 euro). Raportat la nivel anual, costul total al acestei fraude depaseste cel mai probabil 50 milioane de euro.

“Una dintre cele mai des intalnite ajustari de pe piata se realizeaza la masinile cu rulaje reale de circa 200.000 de km. Acestea sunt modificate astfel incat rulajul sa nu depaseasca pragul psihologic de 100.000 de km. In functie de model, o astfel de practica poate mari pretul cu valori intre 600 si 2000 de euro” a spus Alexandru Govoreanu, Director de Dezvoltare al VeziCatFace.ro

Citeste si:

Astfel, romanii ajung sa cumpere masini noi dupa anul de fabricatie, dar vechi dupa rulajul real. In urma unei analize realizate la nivelul masinilor second hand fabricate dupa anul 2000 si aflate la vanzare in Romania, a reiesit faptul ca dupa 3 ani de utilizare, rulajul mediu este de 101.676 km. Dupa inca 2 ani, acesta creste pana la 127.043 km, urmand ca in 10 ani sa atinga 159.927 km.
In functie de combustibil, rulajul poate sa difere considerabil. Astfel, daca rulajul mediu pe 3 ani al unei masini pe benzina este de 50.553 km, o masina similara, dar pe diesel, va parcurge un nr. de kilometri mai mult decat dublu, si anume 110.019 km. Dupa 10 ani, diferenta in valori absolute ramane relativ la fel, masina diesel avand un rulaj mediu de 180.981 de km, iar cea pe benzina de 129.507 km.

Desi, majoritatea ajustarilor de kilometraj se fac fata de medie, exista destul de multe cazuri in care vanzatorii “forteaza” si scad kilometrajul mai mult decat media. Spre exemplu, 15% dintre masinile diesel second hand cu varsta de 10 ani au un rulaj mai mic cu cel putin 50.000 de km fata de medie. Aceste cazuri sunt cel mai usor de identificat de catre cumparatori.