"De exemplu, pentru un autoturism Dacia Logan de 1.400 cm3, taxa va fi de 246 euro (3% din valoarea masinii), iar pentru un Wolksvagen Passat de 1.900 cm3 - de 570 euro (aproximativ 2% din valoarea masinii)", a spus Vosganian, citat de NewsIn.

Comparativ cu valoarea actuala a taxei, noua taxa auto va scadea pentru un Renault Clio cu o vechime de cinci ani de la 1.000 de euro la 600, iar pentru un Renault Megane cu o vechime de trei ani de la 1.250 de euro la 840. "Cu cat au o tehnologie mai veche si emit mai multe noxe, cu atat taxarea este mai mare", a explicat Vosganian principiul aplicat.

In ceea ce priveste autoturismele noi, ministrul a precizat ca pentru unele masini taxa va inregistra o "usoara crestere", dar a apreciat ca noua forma a taxei este "mai degraba un stimulent pentru industria autohtona de automobile".

De la plata taxei vor fi scutite automobilele destinate, printre altele, institutiilor din domeniul culturii, sanatatii, educatiei, ministerelor si altor organe ale administratiei publice, autoturismele structurilor patronale si sindicale reprezentative la nivel national, cele pentru asociatiile si fundatiile care au statul de utilitate publica, masinile utilizate de persoanele cu handicap si cele pentru armata.

"In situatia in care formula actualei taxe este mai avantajoasa, atunci vor primi diferenta inapoi (cetatenii n.r.), daca in formula actuala suma este mai mare, nu le vom mai cere nicio diferenta", a spus ministrul. Modul in care cetatenii pot recupera diferenta dintre taxa in vigoare si cea instituita prin actul normativ, aprobat, luni, de Guvern, va fi detaliat in normele metodologice care vor fi facute publice in termen de 30 de zile de la aprobarea actului normativ privind taxa auto.

Potrivit celei de-a treia formule a taxei auto s-a definit si sistemul de rambursare a taxei, daca autoturismul va fi vandut in alt stat membru, sau daca acesta va fi radiat dupa un accident, a precizat ministrul Mediului, Attila Korodi.

Citeste si:

"In concordanta cu legislatia europeana, documentul nostru (noua taxa de prima inmatriculare - n.r.) raspunde la articolul 90 din Tratatul de Instituire al UE. S-a definit si asigurarea unui sistem de rambursare a taxei reziduale, in cazul vanzarii autovehicului intr-un alt stat membru, al exportului acestui vehicul sau in cazul accidentarii, urmate de radierea autovehiculului", a spus ministrul Korodi.

Noul proiect de lege prevede taxarea noxelor in proportie de 70% si a dioxidului de carbon in proportie de 30%, a mai declarat Korodi, iar acest principiu se aplica pentru masinile euro 3 si euro 4.

"Aceasta Ordonanta de Guvern este un instrument de protectie a mediului, pentru reducerea poluarii la autovehicule si va intra in bugetul Fondului pentru Mediu", a declarat, luni, Korodi. Printre proiectele de mediu finantate de taxa auto se numara reinnoirea parcului auto, impadurirea terenurilor degradate sau defrisate, producerea de resurse de energie alternativa, regenerabila, sau renaturarea terenurilor scoase din patrimociul natural.

Noua formula prevede solutii tehnice pentru posesorii de masini cu motoare Diesel, dotate cu filtre de particula de praf, care vor primi o reducere de 25% din taxa pe autovehiculul respectiv, a declarat ministrul Korodi.

"Am luat in considerare nu doar emisiile de noxe privind standardul euro 0, euro 4, dar si emisiile de praf", a spus Korodi. "Exista solutii tehnice, la ora actuala, care adauga un plus in retinerea particulei de praf. Acele masini Diesel, care au aceste filtre de particula, vor primi o reducere de 25% din taxa calculata pe autovehiculul respectiv", a precizat ministrul.