Un numar de 101 romani si-au expus punctul de vedere in cadrul audierii, dintre care 9 au apartinut institutiilor guvernamentale initiatoare. Raspunzand criticilor venite din partea PD-L potrivit carora Guvernul ar fi dominat numeric dezbaterea, Mircea Toma, membru al comisiei de experti ce a monitorizat audierea, a aratat ca opiniile Executivului au fost excluse din sinteza elaborata.

Expertii au analizat punctele de vedere a 64 de persoane fizice, 18 ONG-uri, 3 partide politice (PD-L, PC, PNL) si a unui reprezentant al sindicatelor. Principiul "poluatorul plateste" - principiul recunoscut in toate depozitiile - trebuie bine inteles si pus in practica, au concluzionat expertii.

Concluzia unanima a fost ca taxa auto trebuie sa fie cu adevarat una de poluare si ca principiul nediscriminarii trebuie aplicat la toate tipurile de autovehicule, indiferent de proprietar (privat, public). In plus, unii cetateni au aratat ca emisiile din surse fixe (cum ar fi CET-urile) sunt taxate la un nivel mai scazut decat cele din surse mobile (transport).

Totodata, majoritatea depozantilor considera nivelul de taxare necorelat cu gradul de suportabilitate al cetatenilor. O alta ingrijorare se refera la faptul ca taxa de poluare nu se constituie intr-un factor stimulativ al innoirii parcului national auto. Cei mai multi depozanti au mai propus ca taxa de poluare sa fie platita periodic, anual sau corelat cu recertificarile autoturismelor.

Citeste si:

Multi cetateni au mai adus in atentie faptul ca taxa trebuie corelata cu emisiile de noxe.

Toate aceste concluzii se constituie in recomandari inaintate de comisia de experti Guvernului, de care decidentii politici pot sa tina seama sau nu. Prof. dr. Dan Gabriel Manoleli, membru al comsiei, a subliniat ca Executivul nu are la dispozitie foarte mult timp pentru a modifica ordonanta, avand in vedere ca noua forma trebuie sa intre in vigoare la 1 iulie pentru ca Romania sa fie stearsa de lista de infringement. Ca opinie personala, el a aratat ca taxa de poluare ar trebui sa provina dintr-o rearanjare a accizelor pe carburanti.

Printre recomandarile transmite in urma audierii se mai numara: analiza bazei de impozitare prin includerea nediscriminatorie a intregului parc auto, revizuirea formulei de calcul in functie de ciclul de viata al autovehicolului, analiza corelarii cu alte acte normative sau instituirea unui sistem de bonificatii care sa accelereze procesul de innoire a parcului national auto.