Potrivit studiului, romanii vor sa-si cumpere masini noi, si nu automobile folosite. Astfel, tot jumatate din conationali au declarat ca, daca ar achizitiona o masina, ar cumpara doar una noua. In acelasi timp, 39% din romani si 41% dintre maghiari si-ar cumpara o marca straina de masina, la polul opus aflandu-se nemtii, cu doar 6% doritori.

Peste 56% dintre romanii care vor sa isi cumpere o masina noua ar plati pentru ea in jur de 8.400 de euro, insa situatia este cu totul alta in celelalte tari analizate, unde doritorii ar plati sume similare sau mai mari chiar pentru masini second-hand. Astfel, in Cehia si Polonia, potentialii cumparatori ar plati aproximativ 7.000 de euro pe o masina la mana a doua, in timp ce nemtii ar plati pana la 13.400 de euro, tot pentru o masina second hand.

Principalele cinci criterii pe care romanii le iau in considerare in momentul in care isi cumpara o masina sunt conditiile tehnice (in proportie de 78%), consumul de combustibil (63%), vechimea (57%), abia apoi pretul (52%) si in final dotarea masinii, care este luata in considerare de circa 48% din romanii doritori sa-si cumpere o masina.
„Dorinta si deschiderea romanilor de a investi intr-o masina sunt absolut normale pe o piata in plina dezvoltare cum este cea romaneasca. Estimam ca cererea va continua sa creasca si in urmatorii ani, doar ca, pe masura ce piata se va stabiliza si va intra in etapa de maturizare (in aproximativ doi ani) se va observa o o dezvoltare a pietei auto second hand, urmand aceeasi directie prezenta in restul tarilor incluse in acest studiu”, a directorul executiv al Motoractive Leasing, Felicia Relenschi.

Mai mult de jumatate dintre romani (55%) se arata deschisi fata de finantarea prin orice institutie financiara. Dintre cei care nu refuza achizitionarea unei masini cu ajutorul unei institutii financiare, romanii sunt dispusi sa plateasca cea mai mare rata lunara, respectiv 350 euro, comparativ cu doar 260 euro in cazul Germaniei ori 230 euro in Polonia.

Maghiarii vor sa plateasca cel mai putin, 110 euro pe luna, dar asta pentru ca sunt si cei care opteaza pentru cea mai mare perioada de rambursare, de circa 5 ani. Aproximativ 32% dintre romani sunt dispusi sa ramburseze suma contractata prin leasing in 4-5 ani, in timp ce restul tarilor opteaza pentru rambursare in 4 ani, iar Germania doar in 3 ani.

„Faptul ca peste jumatate din romani sunt deschisi sa isi finanteze achizitia noii masini printr-o institutie de credit si ca 39% considera leasing-ul o solutie de finantare avantajoasa sunt semne de evolutie a pietei”, a adaugat Felicia Relenschi.

Aproape jumatate din romani, maghiari si polonezi sunt dispusi sa astepte aproximativ o zi pentru a contracta un imprumut pentru masina, in timp ce nemtii si cehii se asteapta sa primeasca banii in cel mult o ora. Atat pentru romani, cat si pentru nemti, principalele criterii de selectie a unei finantari, credit sau imprumut auto, sunt dimensiunea ratelor lunare, posibilitatea de plata in avans (cu sau fara penalitati) si suma pe care o vor plati in plus fata de costul masinii.

Pe de alta parte, 33% dintre romani cheltuiesc intre 51 si 100 euro pentru masina in fiecare luna, 53% dintre romani petrecand mai bine de doua ore cu intretinerea lunara a masinii, fata de nemti, care aloca mai putin de o ora acestei activitati.

Citeste si:

Din studiul efectuat de GE Money mai reiese si faptul ca aproximativ 42% dintre romani si 43% din nemti nu isi pot inchipui viata fara masina. In majoritatea tarilor analizate masina este mijlocul de transport cel mai comod, iar in Polonia este considerat si cel mai rapid. Pentru majoritatea tarilor analizate principala utilitate a masinii este deplasarea la si de la birou in timp ce pentru 29% dintre romani masina este parte din jobul lor. De altfel, 21% dintre romani declara ca posibilitatea de a folosi masina companiei este cel mai important criteriu, in afara de salariu, in luarea deciziei de a se angaja sau nu.

Totusi, in Romania una din trei familii nu are masina, iar romanii au cel mai des in garaje masini marca Dacia. Circa 25% dintre romani considera ca albul este cea mai sigura culoare de masina, spre deosebire de ceilalti, care pun pe primul loc culoarea rosie.

In toate cele 5 tari analizate, magazinele din reteaua de dealeri (atat de masini noi cat si SH) reprezinta locul din care respondentii sustin ca intentioneaza sa isi achizitioneze masina (34% romani, 54% maghiari, 58% nemti, 36% cehi). Pentru 30% dintre romani si maghiari a doua optiune, la mica distanta de dealerii de masini, este sa importe o masina din strainatate.

Pe de alta parte, in cele 5 tari, principala sursa de finantare pentru cumpararea masinii o reprezinta propriile economii. Dupa acestea, urmatoarea optiune a romanilor este finantarea printr-un imprumut de nevoi personale, ori un imprumut auto de la o banca (36%). Mai mult, 39% dintre romani, cel mai mare procent din tarile analizate, considera ca e avantajos sa cumperi o masina in leasing. Un procent important de 21% iau in considerare si leasingul auto contractat direct de la un dealer auto.

Studiul, realizat de compania de cercetare de piata TNA AISA la initiativa GE Money, a fost efectuat in perioada ianuarie-februarie 2008 pe esantioane reprezentative (aproximativ 600 respondenti din fiecare tara) din cinci tari din Europa: Cehia, Germania, Ungaria, Polonia si Romania. Persoanele intervievate apartin exclusiv mediului urban, au varste cuprinse intre 18 si 60 de ani si sunt adulti care iau decizii sau participa in procesul de luare a deciziei in ceea ce priveste achizitia masinii. Acest studiu este al doilea dintr-o serie de cercetari pe care GE Money intentioneaza sa le realizeze in Europa. Prima cercetare a avut ca tematica conditiile de locuit in Europa Centrala si de Est.

GE Money este o divizie a companiei General Electric. Detine active in valoare de 211 miliarde de dolari si este unul dintre principalii furnizori de servicii financiare pentru consumatori, retaileri si dealeri auto din 52 de tari. Cu sediul in Stamford, Connecticut, Statele Unite ale Americii, GE Money ofera la nivel global o gama larga de produse, printre care se numara carduri de credit, credite de consum, credite si leasing auto, credite ipotecare, carduri corporate, credite de consolidare a datoriilor, imprumuturi pentru nevoi personale cu garantii imobiliare, produse de asigurare complementare produselor de credit.

GE Money a intrat pe piata din Romania in trimestrul al treilea 2006, prin achizitionarea celor trei companii specializate in servicii financiare non-bancare: Leasemart Holding BV (detinatoare a companiei Motoractive Leasing), Ralfi SA (companie care ofera credite de consum sub numele Estima Finance) si Domenia Credit SA.

Motoractive Leasing face parte din GE Money.