In aceeasi perioada a anului trecut, compania inregistrase un profit net de 316,8 miliarde yeni. In perioada ianuarie-martie, Toyota a inregistrat o pierdere operationala de 682,5 miliarde yeni (6,93 miliarde dolari), comparativ cu un profit de 396,7 miliarde yeni in aceeasi perioada a anului anterior, in contextul in care analistii estimau, in medie, o pierdere de 689 miliarde yeni, scrie Reuters, citat de NewsIn.

Toyota a prevazut pentru 2009 o pierdere de 8,6 miliarde dolari, cu mult mai mare decat se estima, in contextul in care vanzarile scad si multe fabrici nu functioneaza la capacitate maxima.

Criza financiara mondiala, ce a redus cererea de autoturisme si a adus compania concurenta Chrysler in faliment, a afectat grav Toyota, care a trecut brusc de la extindere rapida la nevoia de a reduce productia. Grupul japonez a afisat anul trecut prima pierdere operationala consolidata, dupa un profit record in anul precedent.

In contextul in care intreaga industrie auto este in criza si constructorii vand masinile acumulate in stocuri, Toyota a fost deosebit de vulnerabila din cauza expunerii in Statele Unite si Japonia, unde vanzarile au atins nivelul minim al ultimelor decenii.

"Prima impresie este foarte negativa. Estimarile Toyota au fost cu mult sub asteptarile mele. Compania prevede ca urmatoarele sase luni vor fi foarte dificile", a declarat Naoki Fujiwara, manager de fonduri in cadrul Shinkin Asset Management.

"Cred ca industria auto va atinge apogeul crizei in perioada aprilie-iunie, urmand o revenire lenta", a adaugat acesta.

Pentru anul financiar ce se va incheia in martie 2010, Toyota prevede o pierdere operationala de 850 miliarde yeni, dubla fata de estimarea medie facuta de analisti intr-un sondaj Reuters, si mai mare decat pierderea de 700 miliarde yeni estimata de cotidianul Nikkei.

Pe o baza ajustata, Toyota prevede o pierdere anuala de 550 miliarde yeni. Toyota a redus dividendele la 100 yeni/actiune, comparativ cu 140 yeni/actiune in 2007-2008.