Uniunea Europeana a cerut autoritatilor de la Beijing sa elimine restrictiile impuse producatorilor europeni de automobile care opereaza in China, promitand in schimb aplicarea unui tratament corect exporturilor chinezesti de incaltaminte, transmite Reuters, citat de Mediafax. Comisarul european pentru Comert, Peter Mandelson, si ministrul chinez al Comertului, Bo Xilai, s-au declarat multumiti de volumul anual al comertului dintre cele doua parti, in valoare de 200 de miliarde de euro (241,2 miliarde de dolari), in cursul unei conferinte de presa comuna, organizata la Bruxelles la sfarsitul saptamanii.

Totusi, China nu a reusit sa obtina un termen pentru acordarea statututului de economie de piata, care i-ar asigura o mai mare protectie a industriei fata de taxele antidumping. Mandelson a cerut Chinei sa-si deschida pietele pentru exporturile europene si sa combata activitatile de falsificare a produselor, prin protejarea mai eficienta a drepturilor intelectuale. In replica, Bo a cerut autoritatilor europene sa dea o sansa exporturilor chinezesti. Dupa un an dominat de conflicte privind cresterea exponentiala a exporturilor de textile ale Chinei, care au generat impunerea unor cote in privinta a zece articole vestimentare, Mandelson a spus ca problema nu a fost abordata in cursul convorbirilor.

In schimb au fost luate in discutie tarifele ridicate aplicate de China componentelor auto produse de companiile europene, despre care Executivul UE considera ca reprezinta o problema importanta pentru producatori. Mandelson a sustinut ca producatorii europeni care opereaza in China, precum Volkswagen, Peugeot si Fiat, nu trebuie sa "fie victime ale unor conditii artificiale sau restrictii".

La randul sau, Bo a spus ca discutiile asupra producatorilor de automobile au fost cordiale, adaugand ca orice vizitator din China poate vedea ca majoritatea masinilor sunt straine, in special germane.