In ultimii ani, vinzarile de masini echipate cu motoare diesel au crescut spectaculos. Ca urmare a introducerii unor noi tehnologii de constructie a motoarelor diesel, cum ar fi common rail, acestea au ajuns la fel de performante si silentioase precum cele Otto. Totodata, motoarele diesel si-au pastrat avantajul unui consum mai redus. Insa toate acestea se cer platite. O masina propulsata de un motor diesel modern va costa intotdeauna mai mult decit una propulsata de un motor pe benzina, cu putere si performante echivalente.

Vinzari-record

In Europa de Vest, in ultimii ani, proportia de autovehicule echipate cu motoare diesel se apropie de jumatate din total. In tari precum Franta sau Austria, procentul de masini diesel este chiar 60. Romania se inscrie perfect in aceasta tendinta. Proportia masinilor noi, de import, echipate cu motoare diesel se apropie de 50%.

Chiar daca din numarul total de masini noi inmatriculate cele diesel nu au o pondere prea mare, acest lucru este cauzat de faptul ca modelele produse la noi fie nu ofera variante diesel, fie aceste variante nu sint convingatoare. In acest sens, Dacia Solenza diesel, echipata cu un motor invechit si slab din punctul de vedere al puterii, este exemplul perfect. Concluzia este ca romanii vor diesel, dovada in acest sens fiind lansarea recenta a Loganului 1,5 dci, model foarte bine primit de catre public. Insa intrebarea care se pune la cumpararea unui diesel este daca diferenta platita la inceput merita. Daca aceasta diferenta se amortizeaza intr-un timp destul de scurt, incit cel care se gindeste sa cumpere sa nu aleaga in final un motor pe benzina.

Dezavantaje diesel

Citeste si:

Din start, cel care cumpara o masina cu motor diesel trebuie sa stie care sint dezavantajele fata de un motor Otto. In primul rind este pretul, care este mai mare, si cu cit motorul diesel este mai puternic diferenta creste. „Este interesant de constatat un fenomen psihologic aici: omul este mai degraba dispus sa dea o data mai multi bani, decit sa vada la fiecare alimentare cum scoate milioanele din bunzunar“, a declarat redactorul-sef al „ProMotor“, Edwin Keleti. Insa multi gindesc ca aceasta diferenta se va amortiza in timp. In al doilea rind, este vorba despre intretinere. Reviziile pentru un diesel sint mai dese, uleiul este mai scump, si piesele de schimb, la fel. Unii importatori recomanda schimbarea uleiului si a filtrului de ulei la 7.500 de kilometri, si a celui de motorina - la 15.000. Asta se intimpla si pentru ca motorina romaneasca este de multe ori adecvata doar pentru tractoare. In al treilea rind, un diesel nu se impaca foarte bine cu temperaturile scazute. Chiar si cele mai moderne motoare tot au probleme la pornire, in cazul unor temperaturi de -10 grade Celsius sau mai scazute. In final trebuie spus ca zgomotul produs de un diesel este mai pronuntat, iar acceleratiile - mai slabe.

Logan - diesel sau nu?

Pentru buzunarele noastre, cel mai adecvat diesel pare a fi cel montat recent pe Logan. Acesta se poate lauda ca, spre deosebire de cel montat in trecut pe Solenza, este mai puternic, mai silentios si mai compact. Insa si mult mai scump. Mai exact, noua motorizare costa cu 1.040 de euro (3.783 RON) mai mult decit cea pe benzina de 1,4 litri si 75 de cai-putere.

Consumul mediu al motorului pe benzina este, conform datelor furnizate de catre Dacia, de 6,8 litri de benzina. Consumul dieselului de 65 de cai-putere este de 4,8 litri de motorina la suta de kilometri. Acestea sint datele oferite de producator, insa, de fapt, consumul, indiferent ca este vorba de motorina sau benzina, este mai mare. Conform datelor oficiale, rezulta ca la fiecare suta de kilometri un proprietar de Logan diesel economiseste 6,5 lei noi. Astfel, diferenta de pret dintre diesel si benzina se va amortiza dupa 58.200 de kilometri parcursi. Luind in calcul un rulaj de aproximativ 10-12 mii de kilometri anual, inseamna ca abia dupa minimum cinci ani proprietarul unui Logan 1,5 dci isi recupereaza investitia.

Avind in vedere ca studiile au aratat ca o masina sta la un proprietar, in medie, 4-5 ani, se prea poate ca persoana care cumpara de noua masina sa nu apuce sa-si amortizeze investitia. Insa trebuie tinut cont ca acest calcul nu ia in considerare costurile de intretinere mai mari pentru diesel. „Totul se reduce la a calcula citi kilometri face fiecare anual, si apoi la a calcula in cit timp se recupereaza investitia“, conform redactorului-sef al „ProMotor“. De asemenea, cel care cumpara diesel trebuie sa stie ca performantele modelului pe motorina sint net inferioare celui pe benzina, de 1,4 litri. „Bineinteles ca pentru cei care fac multe zeci de mii de kilometri anual dieselul renteaza“, a declarat Edwin Keleti. „Pentru un agent de vinzari care face 3-4 mii de km lunar, Logan diesel este o solutie“.