Campionul mondial al sofatului economic, Gerhard Plattner, a ajuns in Bucuresti sambata, 19 noiembrie 2005, aflat in turul Europei pentru depasirea unui nou record. Plattner a pornit in data de 7 noiembrie (Ziua Internationala a Economiei de Combustibil) din Hamburg, la volanul unei Škoda Fabia 1.4 TDI, intr-un circuit ce va cuprinde 31 de tari de pe teritoriul Europei si se va intinde pe distanta a 18.000 kilometri. Pentru tot acest test de anduranta, el are la dispozitie doar 1.000 euro pentru a alimenta cu motorina. Obiectivul este de a reveni acasa cu o parte din suma alocata pentru carburant.

Cat de mult se poate merge cu doar 1.000 euro pentru combustibil? Este o intrebare la care Gerhard Plattner, un sofer recunoscut pentru stilul economic de a conduce, va raspunde in urmatoarele saptamani. Avand la dispozitie o pusculita plina cu 1.000 de monede cu valoarea unitara de un euro, el va incerca sa parcurga, in patru saptamani, un traseu ce a avut punctul de pornire in Hamburg. Škoda Fabia, pe care o va avea la dispozitie va fi echipata cu pneuri de iarna, tinand cont de perioada tarzie din an in care va avea loc circuitul. Plattner va parcurge mai multe mii de kilometri pe zapada si pe gheata, asa cum va fi in cazul tarilor nordice. Totodata, Plattner este convins ca va economisi ceva bani din cei 1.000 euro.

Procedura de alimentare cu combustibil este urmatoarea: un proces verbal de conducere inregistreaza cu precizie cantitatea de combustibil cu care se alimenteaza masina, concomitent cu citirea kilometrajului precum si suma achitata pentru alimentare. Corectitudinea consumului de combustibil inregistrat va fi verificata aleatoriu. De exemplu, Plattner anunta telefonic ca va face plinul in Varsovia; un reprezentant al clubului automobilistilor din Polonia va fi prezent la momentul respectiv pentru supravegherea alimentarii cu combustibil. Acesta va sigila rezervorul dupa alimentare si cursa va continua in directia Viena.

Integritatea sigiliului va fi verificata de clubul automobilistilor din Austria, unde autovehiculul va fi realimentat, iar cantitatea de combustibil si pretul aferent vor fi inregistrate in procesul-verbal. Pentru turneul celor 1.000 euro, Plattner a optat pentru Škoda Fabia TDI hatchback propulsata de noul motor cu trei cilindri ce dezvolta 70 cai putere si atinge un consum mediu de 4,7 litri/100 kilometri. "Vrem sa demonstram ca se poate conduce o masina chiar si in conditii meteo nefavorabile, astfel incat consumul mediu de combustibil sa fie sub 4,7 litri/ 100 kilometri". El va trebui sa atinga acesti parametri pentru ca pretul mediu european al motorinei este de 1,20 euro/ litru, iar cei 1.000 euro nu-i vor fi suficienti pentru a incheia traseul ce va incepe si se va termina la Hamburg.

De la Hamburg, Plattner a parcurs traseul Danemarca – Norvegia – Suedia – Finlanda – Estonia – Letonia – Lituania – Polonia - Republica Ceha – Slovacia – Austria – Slovenia – Croatia – Ungaria – Romania. La momentul sosirii in tara, sambata trecuta, Plattner parcursese 7.170 kilometri, totalizand 88 ore si 55 de minute de condus, la o viteza medie de 80.65 km/h. La momentul alimentarii cu combustibil (orasul Deva), Plattner mai avea in pusculita cu monede de 1.000 de euro suma in valoare de 732.61 euro.

Ajuns la Bucuresti, Plattner a pornit in directia Bulgaria, urmand sa mai strabata pana la destinatie tarile Grecia – Italia - San Marino – Liechtenstein – Elvetia – Monaco – Franta – Spania – Portugalia – Irlanda - Marea Britanie – Belgia – Luxemburg – Olanda. Traseul se va incheia in punctul de plecare, Hamburg (Germania).