Angajatii din "generatia Y", tineri care in prezent au 23-24 ani, vor schimba 10 joburi in companii diferite pana vor implini varsta de 40 de ani. Ei sunt mult mai dinamici si vor ca lucrurile sa se intample rapid si sa obtina totul acum. Astfel, angajatorii trebuie sa se adapteze acestor tendinte si sa-i inteleaga pe tineri, a subliniat Elena Popa, consultant in cariera CVDesigners.ro, la evenimentul HR 2.0: tendinte si provocari in 2014 pe piata muncii, organizat de wall-street.ro in parteneriat cu Signal Iduna, compania de recrutare Lugera si casa de avocatura PeliFilip.

Generatia Y este adepta principiului "I want it all and I want it now" ("Vreau totul si vreau acum") si are tendinta sa stea doar doi-trei ani pe un post, ceea ce este contrar pietei muncii din trecut, cand angajatii lucrau in aceesi companie timp de 10 ani sau chiar si 18 ani. "Un tanar care acum are 23-24 de ani va avea 10 joburi pana la varsta de 40 de ani. Cei din afara, spre exemplu din UK, sunt foarte deschisi la acest lucru. Trebuie sa ne adaptam generatiei Y, sa fim flexibili, sa-i intelegem pe tineri pentru ca ei traiesc alte vremuri, sunt mult mai dinamici, energici si au un spirit antreprenorial ridicat", sustine Elena Popa.

angajare, joburi, recrutare

Sursa foto: Tanar angajat/Shutterstock.com

Ea mai spune ca totusi tinrii isi pun intrebari mult mai importante decat cei in varsta, iar multi renunta la job pentru a se apuca de gradinarit. Chiar si asa, tinerii sunt lipsiti de reponsabilitate, nu vin la interviu si nici nu anunta ca nu vor ajunge la interviu, lucru valabil chiar si la nivelul de middle management, a remarcat Elena Popa. Consultantul spune ca acest lucru nu se intampla in urma cu 10 ani. Insa, ea recomanda ca specialistii din HR si managerii sa se adapteze noilor tendinte venite din partea tinerilor.

Era Gamification: jocul, tot mai folosit in testarea candidatilor

Tot mai multi angajatori folosesc jocul in procesul de selectia a candidatilor. Elena Popa da ca exemplu companiile Marriott, care apeleaza la joc pentru a vedea reactiile candidatilor pentru posturile de ospar, Accenture si Siemens. O alta metoda la care recurg companiile atunci cand vaneaza angajati este recrutarea prin retele sociale ca LinkedIn, Xing si Viadeo, lucru tot mai des intalnit in strainatate.

Mai mult, tendinta pe piata mondiala este reangajarea talentelor de catre companiile multinationale. Astfel, 16% din totatul angajatilor sunt angajati rechemati in firma din care au plecat cu ceva timp in urma. "Este vorba de angajati care au lucrat intre doi si cinci ani intr-o companie, au plecat intr-o alta companie si apoi au fost contactati sa se reintoarca pe o pozitie mai ridicata in fosta companie. Unii angajatori ar trebui sa renunte la orgolii si sa nu mai spuna ca nu-i mai angajeaza pe cei care au plecat din companie", subliniaza Elena Popa.

Job description-ul vine in format video. CV-ul video, "o mare pierdere de timp"

joburi, recrutare, angajare, cv, interviu

Sursa foto: Interviu video/Shutterstock.com

Potrivit consultantului de la CVDesigners, o metoda tot mai folosita in strainatate, dar care nu exista in Romania, este prezentarea fisei postului (job description) in format video. "Este vorba de doua-trei minute in care managerul prezinta proiectul pentru care anagajeaza oameni. Aceasta metoda are un mare impact in domeniul tehnic, in IT, pentru ca pe candidati ii poti atrage cu o astfel de abordare. De multe ori, sa recunoastem, job description-ul este formal, nu spune nimic despre proiect, iar candidatii se plang ca nu afla nimic despre proiect", subliniaza specialistul in HR.

Elena Popa mai spune ca fisa postului in format video ar putea deveni viral si ar putea ajungi la candidatii interesati de posturile descrise. Daca fisa postului in format video este deja o tendinta, Elena Popa nu spune acelasi lucru si despre CV-ul video. "Este o marea piedere de timp, cand un CV normal este scanat in sase secunde", argumenteaza invitatul conferintei HR 2.0: tendinte si provocari in 2014 pe piata muncii.

Companiile nici macar nu vor sa auda de candidati care trec de o anumita varsta.

De asemenea, pe fondul imbatranirii populatiei, angajatorii incep sa se uite tot mai mult la candidati cu peste 25 de ani de experienta. In SUA, spre exemplu, aceasta tendinta ia amploare, sustine reprezentantul CVDesigners. "In rest, exista o reticenta, angajatorii considera ca angajatii in varsta nu sunt la fel de flexibili ca un tanar, ca nu mai sunt energici. De multe ori companiile nici macar nu vor sa auda de candidati care trec de o anumita varsta. Acestia ofera motivare mult superIoara celor tineri si nu-i mai interesaeaza sa creasca in cariera si nici nu au rata la casa. Poti sa te bazezi pe ei pe termen lung, ceea ce de multe ori nu se intampla in cazul celor tineri", subliniaza Elena Popa.

angajare, recrutare, joburi, interviu

Sursa foto: Angajat in varsta/Shutterstock.com

O alta tendinta pe piata muncii este ca angajatorii sa scurteze procesul de recrutare, la o medie de doua interviuri pe o perioada de doua-trei saptamani. Daca inainte de 2008, procesul de recrutare era mai scurt, dupa 2009 procesul de recrutare s-a lungit, chiar si pana la 6 luni in care existau pana la patru-sase interviuri cu mai multi manageri in cadrul companiei. "De cele mai multe ori, candidatii renuntau la postul oferit de companie. Oamenii de HR trebuie sa incerce sa convinga managerii sa reduca procesul de recrutare, pentru ca nu mai este in avantajul lor", recomanda Elena Popa.

Elena Popa este senior recruiter la o companie de recrutare cu activitate si pe piata locala, are opt ani de experienta in recrutare si este autoarea cartii de consiliere in cariera "Invitatie la succes". Dupa 10 ani petrecuti in strainatate (sapte ani in Japonia si trei ani in Germania) a decis sa se intoarca in Romania si sa faca o schimbare majora in cariera. De asemenea, ea este consilier de cariera pentru www.cvdesigners.ro.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri