Observand jocul unei echipe performante, observandu-i antrenamentele, putem invata multe despre cum am putea avea o viata mai buna in companiile unde lucram, la “cluburile” unde suntem legitimati. Intr-un joc de echipa, regulile de joc, asteptarile pe care le are antrenorul sunt vazute ca legitime de fiecare jucator atata timp cat este parte din acea echipa. Pozitia de manager sau team-leader dintr-o organizatie ii confera acestuia dreptul de a avea aceleasi asteptari legitime de la membrii echipei sale.


1. Sa-ti aliniezi scopul, obiectivele si prioritatile individuale de la munca la scopul comun, atata timp cat faci parte din echipa pe care o conduce.
Sigur, sunt tot mai putine si mai rare companiile in care managerii sunt preocupati de construirea si castigarea angajamentului pentru un scop comun, dar existenta acestuia depinde in egala masura si de atitudinea si competentele membrilor echipei. Responsabilitatea construirii si sustinerii acestuia este in egala masura la ambele parti, Maturitatea individuala este reflectata si de modul in care stii sa-ti aliniezi prioritatile la scopul comun. Alinierea genereaza ritm, energie creatoare si conectare, iar conectarea o viata mai buna si rezultate superioare. Intr-un sport de echipa, ca procesele de joc sa aiba sansa sa functioneze, antrenorul formeaza echipa cu cei care pun scopul comun inaintea intereselor individuale.

2. Sa-ti activezi motivatia necesara unui efort sustinut, suplimentar de multe ori, pentru a livra rezultatele asteptate atata timp cat esti in acel “joc”. Un manager te poate sprijini sa-ti gasesti motivatia necesara, dar in niciun caz nu te poate motiva el. Solicita-i sprijin in a-ti gasi optica potrivita cu care sa te uiti la ceea ce faci astfel incat sa fii mai creativ in rezolvarea problemelor, mai proactiv si mai constructiv, mai autonom, mai angajat in ceea ce ai de facut. Motivatia optima ofera prospetime, optimism, incredere, forta de a depasi obstacolele si provocarile, dar gasirea ei este o responsabilitate personala a fiecarui membru al echipei si necesita preocupare individuala de a deprinde abilitatile necesare.

3. Sa ceri regulat opinia pe progresele pe care le faci. Responsabilitatea calitatii relatiei cu managerul tau, asa cum mai spuneam, este in egala masura la ambele parti. Nivelul de angajament fata de obiectivele echipei se reflacta si in preocuparea pentru imbunatatirea continua a standardelor tale personale, a standardelor tale de lucru. Ca manager, e firesc sa-mi doresc in echipa pe cei care sunt preocupati sa creasca calitatea prestatiei lor, altfel vor sta pe banca de rezerve. Ca manager ma astept de la cei din echipa sa evolueze, sa-si conduca propriul proces de crestere, sa ma implice si sa-mi ceara opinia, de la caz la caz, atat pe procesul de lucru, cat si pe calitatea rezultatelor.