Din propria experienta in cadrul proiectelor derulate de catre Asociatia ROI in licee cu elevi defavorizati, stim ca multi adolescenti proveniti din medii sarace abandoneaza scoala inca din clasele a X-a – a XI-a pentru ca sunt nevoiti sa munceasca pentru a se intretine. De regula, sunt angajati pe locuri de munca necalificate.

In acelasi timp, intilnim si adolescenti care incep sa lucreze in domeniul IT din timpul liceului. O parte dintre liceeni au familiile plecate in strainatate si opteaza pentru a pleca din tara, nefiind motivati sa dea/ia Bacul. Sunt cazuri cand multi dintre cei care abandoneaza liceul, revin dupa cativa ani pentru a-si lua diploma de Bacalaureat, deoarece li se solicita finalizarea studiilor liceale de catre angajatori, atat in tara, cat si in strainatate, mai ales atunci cand exista posibilitatea unei promovari.

Avem nevoie de date si de cercetari in acest sens, astfel incat invatamantul sa tina cont de nevoile copiilor si adolescentilor defavorizati pentru a preveni abandonul. O tendinta pozitiva este interesul si implicarea mediului de afaceri de a sustine invatamantul profesional, care are nevoie de un reviriment puternic. De asemenea, sunt necesare masuri pentru a incuraja tinerii care au renuntat la liceu si/sau nu au dat Bacalaureatul sa-si finalizeze studiile, pentru a avea acces la joburi mai bine platite si chiar pentru a deveni antreprenori.

Este dificila mentinerea elevilor la scoala, daca ceea ce li se preda nu este relevant pentru viata reala si daca nu sunt sprijiniti sa-si dezvolte competente profesionale si abilitatile socio-emotionale. In Rezolutia publicata in urma cu un an, Consiliul National al Elevilor arata ca 49% dintre elevii intervievati printr-un chestionar au considerat ca in sistemul de invatamant preuniversitar nu le-au fost puse in valoare abilitatile si competentele, iar 34% au considerat ca doar o mica parte din ce au invatat la scoala are utilitate practica.

Ce trebuie sa ii invete scoala pe copii

Pentru a reusi pe plan profesional, abilitatile academice nu sunt suficiente. Este necesar ca scoala sa puna mai mult accentul pe dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale (motivatia, creativitatea, comunicare, lucrul in echipa, rezilienta), dupa cum se arata intr-un studiu recent realizat de catre Asociatia ROI pentru UNICEF. Speram sa vedem o schimbare in acest sens in cadrul Proiectului pentru Invatamantul Secundar - ROSE, ce urmeaza a fi implementat in liceele si universitatile publice pana in 2022.

La ce foloseste scoala?

Exista deja din 2014 un studiu UNICEF care arata ca un an in plus de scoala creste veniturile cu 8-9% si reduce cu 8% riscurile de a deveni somer şi de aparitie a unor probleme grave de sanatate. Potrivit studiului privind costurile investitiei insuficiente in educatie in Romania realizat de UNICEF, absolventii de liceu castiga cu 25% - 31% mai mult decat cei care au terminat ciclul primar si cel gimnazial. Castigurile obtinute de persoanele care termina o facultate le depasesc cu aproape 67% pe cele ale elevilor care renunta la scoala dupa liceu.

Citeste si:

Aceste cifre nu inseamna ca diploma de Bacalaureat este de natura sa asigure un loc de munca si nici nu atesta existenta unor competente pentru angajatori. Dar arata ca exista sanse mai mari pentru a gasi un loc de munca si pentru un salariu mai bun decat daca renunti la scoala. Astfel de studii trebuie facute cunoscute cadrelor didactice, care sa-i informeze pe parinti si pe elevi, ca toti sa fie constienti de importanta educatiei. De asemenea, avem nevoie de mai multe date privind parcursul elevilor dupa ce termina sau renunta la scoala (privind angajabilitatea lor). Intr-o era digitala, acestea sunt date esentiale, care ar trebui solicitate liceelor.

Din punct de vedere al Federatiei “Coalitia pentru Educatie”, sustinem, in primul rand, cresterea calitatii resurselor umane ca principala directie strategica necesara pentru o educatie mai buna, pentru ca toate celelalte schimbari necesare vor fi implementate, in principal, prin cadrele didactice existente in sistem. Nu in ultimul rand, sustinem necesitatea reluarii dezbaterii asupra oportunitatii trecerii clasei a IX-a la gimnaziu, pragul la care un numar important de copii renunta la continuarea studiilor, astfel incat nici nu ajung la liceu.

Iti recomandam sa citesti si articolul 1 din 3 elevi nu a luat BAC-ul: ce sanse au tinerii fara diploma pe piata muncii. Angajatorii sunt cu ochii pe ei

1 din 3 elevi nu a luat BAC-ul: ce sanse are pe piata muncii

1 din 3 elevi nu a luat BAC-ul: ce sanse are pe piata muncii

Sursa foto: Pressmaster, Shutterstock