Anual un numar important de manageri, sefi de proiecte sau tehnicieni sunt trimisi sa traverseze lumea intreaga in interes de serviciu. Cu o piata ce devine pe zi ce trece tot mai mondializata, companiile se vad nevoite sa reduca costurile de deplasare ale salariatiilor ce cresc de la an la an. O crestere, ce se conjuga si prin evolutia rapida a preturilor de transport, mai ales cele aeriene. In fata acestei duble constrangeri, organizatiile cauta sa limiteze deplasarile in interes de serviciu si sa isi reduca cheltuielile, trecand la un sistem „low cost”.

Majoritatea companiilor recunosc insa ca asemenea deplasari sunt indispensabile pentru intrarea pe noi piete astfel incat reducerea brusca a numarului acestora reprezinta o dificultate. Totusi bugetele alocate calatoriilor de afaceri sunt analizate in prezent cu mai multa atentie.

Multinationalele care au filiale pe cele cinci continente au inregistrat o crestere semnificativa a costurilor destinate calatoriilor de afaceri mai ales in zona departamentelor de marketing si dezvoltare, tehnic si top management. In Franta, de exemplu, bugetele alocate in acest sens depasesc 6 milioane de euro.

Tendinta de a reduce cheltuielile pentru deplasarile in interes de serviciu este luata in serios si de companiile de talie medie, ingrijorate de bugetele tot mai mari alocate de la an la an.

Solutii radicale

Capgemini, unul din liderii mondiali in consultanta, tehnologie si „servicii locale profesionale” a atins in 2007 un buget de 400 de milioane de euro.

„Cresterea pretului carburantului a avut clar un impact asupra bugetului nostru alocat pentru calatoriile de afaceri care a crescut cu 15%, cifra ce a fost pusa in raport cu dezvoltarea activitatii noastre pe plan international in 2007”, explica Jérôme Drevon-Barreaux, „travel manager” Capgemini, potrivit publicatiei Les Echos.

Incepand cu vara trecuta compania a adoptat un numar de solutii radicale pentru a reduce costurile: majoritatea deplasarilor in interes de serviciu fiind facute la clasa economic. „Aceasta decizie a avut doua consecinte imediate: reducerea pretului biletelor dar si cea de combustibil. De asemenea, angajatii nostri au fost nevoiti sa se gandeasca de doua ori inainte de a lua decizia sa calatoreasca. Practic este vorba de a ne limita la deplasari esentiale pentru companie”, a adaugat Drevon-Barreaux.

Decizia luata de companie nu s-a facut insa fara a strange din dinti. Pentru destinatiile indepartate, cum este India, costul biletulor de avion a fost redus cu 40%. In plus recursul la companiile „low cost” conducerea organizatiilor a fost nevoita sa opuna rezistenta programelor de fidelizare oferite de operatorii traditionali.

Astfel, decizia de a testa operatorii aerieni „low cost” este tot mai mult agreata de o mare parte dintre companii, preturile pentru bilete fiind mai ieftine cu 15%-20% pentru servicii aproape echivalente.

Desi biletul de avion cantareste cel mai mult atunci cand vine vorba de deplasarile pe lunga distanta, acesta nu este singurul element care determina companiile sa reduca costurile.

„Epoca de aur” a cazarilor la hoteluri de lux a ajuns la randul ei la sfarsit. Companiile se orienteaza acum spre hotelurile „locale”. Chiar daca sunt mai putin cunoscute, acest tip de hoteluri ofera acelasi confort la un pret cu mult redus fata de cele de patru sau cinci stele.

Pentru o perioada indelungata gestiunea costurilor alocate deplasarilor in interes de serviciu, cu exceptia catorva companii multinationale, erau relativ putin structurate. In prezent, chiar si organizatiile mijlocii adopta masuri pentru o mai buna gestionare a unor astfel de cheltuieli.

Citeste si:

Sarcina de a adopta o strategie mai eficienta pentru gestionarea acestor fonduri revine nu numai conducerii dar si departamentului de resurse umane. Astfel, sarcina de a negocia cu partenerii si de a obtine cele mai bune contracte, fixarea unor norme si a unui proces ce trebuie urmat si respectat sunt doar cateva dintre noile atributii trecute in sarcina resurselor umane.

Acest fenomen a atras dupa sine si crearea unei noi functii: responsabil de calatorii. Desi inca la inceput, acest job pare sa castige tot mai multa recunoastere in randul companiilor.

Insa, asa cum arata cel mai recent studiu realizat de compania de consultanta in calatorii Carlson Wagonlit Travel raman si alte marje de ameliorare importante. Potrivit studiului, definirea unei bune politici de gestionare a fondurilor nu este suficienta. Fiecare organizatie ce adopta o astfel de strategie trebuie sa se asigure si ca este urmata de catre toti angajatii. Rezultatele, obtinute in urma efectuarii studiului, au arata ca doar una din doua tranzactii respecta politica de calatorii adoptata de companii.

Din motive de comoditate angajatii deroga deseori de la regula, astfel incat o buna negociere cu furnizorii poate proteja si ajuta companiile sa isi gestioneze mai bine cheltuielile.

In opinia reprezentantilor Intitutului CWT Travel Management implicarea conducerii dar si implementarea unei politici de calatorii mai simpla si lizibila, sau comunicarea economiilor realizate datorita bunelor comportamente, reprezinta metode la fel de eficiente ce pot determina respectarea noilor reguli adoptate de organizatii.

Cea mai buna solutie, ramane in randul specialistilor, responsabilizarea salariatilor in luarea deciziilor.

Pretul petrolului isi urmeaza ritmul ascendent si astazi, depasind 140 de dolari/baril

Pretul petrolului a crescut, astazi, la bursele electronice din Asia, depasind nivelul de 140 de dolari/baril, din cauza temerilor legate de nivelul productiei si a tensiunilor geopolitice.

In schimburile matinale, pretul petrolului "light sweet crude", cu livrare in august, a crescut cu 48 de centi, la 140,48 dolari/baril.

Cotatia petrolului Brent, din Marea Nordului, cu livrare in august, a crescut cu 55 de centi, la 140,38 dolari/baril.

Iranul, al patrulea producator de petrol al lumii, isi continua disputa cu Occidentul asupra programului nuclear pe care il dezvolta. Statele Unite si Israelul acuza oficialii de la Teheran ca vor sa construiasca arme nucleare, sub acoperirea unui program nuclear civil.

Iranul insista ca programul sau nuclear este pasnic si nu are alt scop decat sa produca energie, dar fara a convinge. Pe de alta parte, Israelul este considerat singura tara din Orientul Mijlociu care dispune deja de un arsenal nuclear.