Atat consultantii in executive search, cat si companiile de head-hunting au un sezon slab in ceea ce priveste conturile pe care le au de onorat.
Veniturile industriei au scazut cu 14% in al patrulea trimestru al anului 2008, fata de aceeasi perioada a anului 2007, conform unui raport al Asociatiei Consultantilor in executive Search. Studiul releva ca headhunterii isi pierd slujbele in acelasi ritm ca si corporatiile cu care acestia au contracte.

„Nu stiu daca este cea mai neagra perioada prin care a trecut industria recrutarilor de top, dar este clar ca traversam o perioada grea”, a declarat pentru Forbes Peter Felix, presedintele asociatiei, un profesionist cu o cariera intinsa pe mai bine de 30 de ani.

Daca persoanele care activeaza in diferite industrii nu sunt surprinse de mersul afacerilor lor, head-hunterii trec printr-un soc economic. Pana in al treilea trimestru al anului 2008 veniturile companiilor de recrutare pentru top management atingeau sume record, cu toate ca economia prezenta inca de pe atunci semnele recesiunii. Afacerile infloreau in regiunile in curs de dezvoltare si recruterii se asteptau ca, odata cu pensionarea generatiei „baby-boomers” (cei care au o vechime de peste 25 de ani in munca), sa fie nevoie de cautarea a noi angajati pentru posturile ramase vacante.

Insa odata cu amenintarea recesiunii generatia baby-boomers a decis sa isi pastreze locurile de munca pentru a-si reface economiile pe cale de disparitie. Potrivit lui Felix, consultantii care se luptau sa acopere 15 proiecte de recrutare pe an abia daca mai au in portofoliu jumatate din acestea.

Kevin Kelly, directorul executiv al companiei de head-hunting Heidrick $ Struggles, declara pentru Forbes ca atunci cand vine vorba despre recrutarea top managerilor, toate problemele au ca si cauza directa raportul dintre cerere si oferta. „Oamenii nu vor sa se angajeze pe posturi de conducere in cadrul firmelor care ofera servicii financiare”, a spus Kelly.

Cu un numar mare de headhunteri neangajati, situatia devine din ce in ce mai complicata si pentru consultantii de executive search. „Este o sursa de confuzie si nu un avantaj. Pe perioada recesiunii oamenii-cheie deja angajati isi abandoaneaza cu greu o sursa sigura de venit. Un senior executive dintr-o companie se poate gandi ca, daca in vremuri grele nu este amenintat sa fie disponibilizat, atunci locul sau de munca este cat se poate de confortabil”, a concluzionat Felix.

Cert este ca pentru a angaja o persoana pe pozitii de top management, o companie va fi nevoita sa apeleze la serviciile firmelor de recrutare specializata. Site-urile de recrutare, cautarea de persoanal prin foretele proprii ale organizatiei si retelele sociale ca Linkedin nu reprezinta o metoda viabila pentru a gasi angajatul de top potrivit.

„ Cred ca Linkedin este o sursa fantastica pentru a cauta angajatul potrivit, insa nu cred ca acest serviciu virtual se poate aplica in cazul recrutarilor pentru pozitii de top. Sunt convins ca piata are nevoie de persoane competente, de calitate si profesioniste”, a declarat Kelly. El a adaugat ca angajatii din pozitiile-cheie reprezinta un punct nevralgic pentru succesul companiilor si ca, pentru o buna functionare, firmele vor fi nevoite sa apeleze la ajutorul specializat al recruterilor.