“Foarte multe companii vor fi in continuare axate pe rezultate financiare, pentru ca atunci cand trebuie sa te prezinti in fata actionarilor, la sfarsit de an, ei se vor astepta ca tu sa fi indeplinit acele cifre. Daca insa ajungi sa defrisezi o parte din angajati pentru a atinge acele cifre, exista riscul ca motoarele sa nu mai porneasca dupa terminarea crizei”, afirma Florin Tataru.

Pe langa activitatile de HR ale grupului finlandez din Romania, Tataru coordoneaza si activitatea de resurse umane ale Ruukki Bulgaria. Desi are doar 31 de ani, Florin Tataru este unul dintre cei mai cunoscuti oameni de resurse umane de pe piata locala.

El apreciaza ca pentru o companie aflata in reale dificultati financiare, concedierea angajatilor sau scaderea salariilor ar putea reprezenta singura solutie pentru depasirea crizei. Cu toate acestea, orice reducere de personal trebuie sa vina dupa o analiza atenta a organizatiei, pentru a se vedea exact de cine este si de cine nu este nevoie in continuare.

“Daca o companie se autoevalueaza si observa ca trebuie sa renunte la oameni, trebuie sa se gandeasca si sa regandeasca volumul de munca al fiecarui angajat care ramane, pentru ca altfel nu se ajunge la niciun rezultat bun pe termen lung”, mentioneaza Tataru.

Ruukki Romania nu a redus personalul si nici nu are planuri sa concedieze pe nimeni. De asemenea, salariile vor fi marite si anul aceasta cu 5-15%, insa cresterile vor fi aplicate doar celor care performeaza. Mai mult, compania a platit si bonusurile salariale aferente lui 2008.

Filiala locala a grupului finlandez are in prezent 250-260 de angajati, cu circa 100 de salariati mai mult decat in momentul in care Tataru a venit in Ruukki Romania, la jumatatea anului trecut.

Tataru s-a alaturat producatorului de constructii metalice in luna iunie a lui 2008, dupa ce vreme de peste doi ani coordonase activitatea de resurse umane ale companiei de panificatie Vel Pitar. Grupul finlandez a finalizat anul trecut o investitie de circa 35 de milioane de euro in constructia unei unitati de productie in localitatea Bolintin Deal, judetul Giurgiu. Fabrica din Romania este unul dintre cele mai mari centre de productie a grupului din afara Finlandei. Din totalul angajatilor, aproximativ 160 lucreaza in centrul de productie. Salariul minim pe entry level din companie depaseste 300 de euro.

Ruukki Romania a avut o companie agresiva de recrutare pana in luna octombrie a anului trecut, cand semnalele efectelor crizei financiare globale asupra pietei locale au devenit din ce in ce mai evidente. “ Atunci am inceput sa ne dam seama ca lucrurile nu sunt tocmai in regula pe pietele financiare si din aceasta cauza, la care se adauga faptul ca luna decembrie reprezinta o perioada cu vanzari scazute, am devenit precauti in a mai recruta alte persoane”, afirma Tataru.

In prezent, oamenii pe care i-a angajat in 2008 ii vor permite companiei sa functioneze optim in primele sase luni ale anului. “Incepand cu al doilea trimestru al lui 2009, cand se va atinge varful de vanzare, vom mai face recrutari. Insa numarul celor pe care ii vom angaja va fi de ordinul zecilor”, mentioneaza country HR managerul Ruukki Romania si Bulgaria.

Compania a investit anul trecut aproximativ 900 de euro in trainingul angajatilor, de peste 5,5 ori mai mult decat au cheltuit in medie celelalte companii. Potrivit studiului Romanian HR Profile 2008, realizat de firma de training si consultanta organizationala Corporate Dynamics International si Business Edu, companiile au cheltuit anul trecut 163 de milioane de euro pentru formarea profesionala a unui angajat, daca se adauga costurile cu deplasarea si cazarea salariatului intr-un hotel de trei stele.

Chiar daca in mai multe companii cheltuielile de training au fost reduse din cauza crizei, Ruukki Romania dispune de acelasi buget de training ca si anul trecut.

“Daca vrei sa ai rezultate, trebuie sa investesti in dezvoltarea profesionala a angajatilor”, subliniaza Tataru.

Criza nu are doar o latura negativa, ci si una pozitiva. Sau cum pare sa repete obsesiv Tataru, “criza naste oportunitati”. “2007 si 2008, pana spre final, au fost doi ani de boom in care fiecare angajator era dispus sa scoata din buzunar cu 20% mai mult decat competitorul sau pentru a recruta un candidat, iar acum nu se mai intampla asta. Din fericire tind sa dispara si acele anomalii de pe piata, cand cei care aplicau pentru un job uitau sa apara la interviu sau refuzau un loc de munca doar pentru ca era prea departe de casa”, spune Tataru.

Mai mult, de ceva timp, compania primeste, in medie, cu peste 50% mai multe CV-uri decat in trecut.