Nugget

Pe locul 10 in topul Celor mai Bune 100 de Companii, lantul de magazine Nugget a reusit sa evite disponibilizarea in masa printr-un management atent al costurilor. Astfel, compania a anticipat ca va avea nevoie de un numar scazut de angajati, iar in momentul in care o persoana demisiona, postul ramas vacant era scos din organigrama.

Pentru a eficientiza distributia de personal, magazinele aflate la mai putin de 20 de kilometri distanta “imparteau” aceiasi angajati. De asemenea, angajatii beneficiau de cross-training – adica erau invatati sa se poata adapta pe mai multe posturi interconectate ca activitate.

O alta metoda de reducere a costurilor consta in folosirea fostilor angajati – de exemplu, studentii plecati in vacanta – pentru un job temporar in companie.

Devon Energy

Compania furnizoare de electricitate Devon Energy a ocolit varianta disponibilizarilor, adoptand o tactica de a mentine costurile scazute atat pe perioade de criza, cat si in timpuri de boom economic. Inainte de instalarea actualei crize, compania si-a redus bugetul operational, in concordanta cu fluxul de numerar provenit din petrol si gaze naturale.

Pe langa eficientizarea cheltuielilor operationale, Devon sustine ca aplica o tactica prudenta in ceea ce priveste angajarile, selectand si pastrand angajatii cu experienta si pe cei care au efectuat training in companie. Rata fluctuatiei de personal se mentine constanta la sub 4%. Intr-un an in care mediul economic se prezinta stabil, angajatii au parte de majorari salariale o data pe an.

Devon Energy are un portofoliu constituit din veniturile din gaze naturale si petrol – peste 11,3 miliarde de dolari anual. Reprezentantii Devon sustin ca adopta filosofia conform careia oamenii reprezinta un capital infinit mai important decat holding-ul in sine.

Aflac

Compania de asigurari Aflac, aflata inca sub mandatul co-fondatorilor John, Paul si Bill Amos, nu a disponibilizat niciodata. Aflati pe locul 26 in topul Celor mai bune 100 de Companii, fratii Amos declara ca daca o companie are grija de angajatii sai, atunci angajatii au grija de bunul mers al business-ului.

Pentru a trece cu bine criza, managerii Aflac tin din scurt bugetul si asculta cu atentie opiniile angajatilor in cadrul unui program de comunicare numit “Idei Marete” (Bright Ideas). Intr-adevar, compania a inregistrat o crestere anuala de doua cifre inca din 1990, cand Dan Amos a fost numit CEO.

Operatiuni ca munca de acasa, in care angajatul ia legatura cu sediul numai prin fax sau telefon, sau programul flexibil de lucru au fost implementate in urma sugestiilor angajatilor si au adus companiei milioane de dolari. Patru noi Idei Marete vor aduce companiei alte 3 milioane de dolari anual, spun reprezentantii Aflac.

QuikTrip

Lantul de magazine non-stop QuikTrip prefera sa reinvesteasca profitul in loc sa il imparta intre actionari. In schimb, balanta economica a ajutat compania sa suporte criza economica fara a face disponibilizari.

Inainte de retragerea sa din 2002, fostul CEO, Chester Cadieux, a deschis noi magazine si le-a reconditionat pe cele existente, creand astfel noi locuri de munca si ocazia de promovare pentru angajatii sai.

Container Store

In timp ce sectorul de retail a fost puternic lovit de recesiune in al patrulea trimestru al anului trecut, Container Store a inregistrat o crestere a veniturilor in lunile noiembrie si decembrie ale lui 2008. Compania si-a urmat planurile de expansiune in ciuda crizei, deschizand patru noi magazine, si adaugand la cele 4.000 de locuri de munca alte 70. Personalul nou venit beneficiaza anual de 241 de ore de training.

Retailer-ul si-a mentinut numarul angajatilor prin inghetarea salariilor, acordand o atentie sporita costurilor operationale.