Recesiunea a secatuit resursele angajatorilor de a deschide spre concurs noi posturi, chiar si atunci cand bate la usa ultima generatie de absolventi de MBA. Mai mult, companiile care ofertasera studentii de MBA amana angajarea cu acte a acestora, cele mai frecvente cazuri inregistrandu-se in industrii precum costumer service, FMCG sau IT.

“Multi dintre studentii implicati in programe de internship, care primisera o oferta de angajare, sunt respinsi acum, cerandu-li-se sa astepte cateva saptamani sau cateva luni pana la angajare”, a spus Jeffrey M. Fischer, director al MBA Career Management Center la University of North Carolina, Chapel Hill.

Majoritatea cererilor de amanare a inceperii unui nou job vizeaza perioade de la trei la sase luni. Unele companii, cum este Deloitte, au confirmat deja devansarea datii de angajare in departamentul de consultanta a unor absolventi, dar ofera acestora compensatii pentru perioada de stat ”pe liber”. Pentru a nu-si periclita imaginea si pentru a mentine o incredere ridicata in mediul organizational, companiile stramtorate economic gasesc totusi resurse pentru a plati asigurarea medicala sau pentru acordarea unor bonusuri in bani.

Fara promisiunea unui castig in urmatoarele luni, absolventii declara ca accepta un job pentru a se putea intretine, chiar daca sunt supracalificati pentru acea slujba.

Unii au ales solutii pe termen scurt, angajandu-se chiar in domenii adiacente sau total diferite fata de sepecializarea in cadrul MBA, in timp ce altii isi mentin vechile slujbe, cautand in secret un post mai bun. O alta categorie de absolventi prefera sa lucreze fara a fi platiti inca pentru companiile care i-au ofertat in urma cu cateva luni.

Consilierii in cariera sfatuiesc absolventii sa isi caute o slujba cu contract pe perioada determinata si, in acelasi timp, sa urmareasca activ ofertele de munca de pe site-urile specializate. In schimb, Harry Cramer, fost CEO al Baxter si actual profesor la o scoala de business, sfatuieste noua generatie sa nu ia in calcul ofertele care suporta amanari. “Daca angajatorii amana data oficializarii relatiei de munca dintre absolvent si companie, acestia nu ar trebui sa spere ca vor fi angajati. Amanarea inseamna lipsa unei oferte de slujba”, spune el.

Tehnica de a amana promisiunile de angajare nu este noua, ci se practica pe durata fiecarei crize economice, inclusiv in cazul celei mai recente, din anul 2002.

Roxanne Hori, prodecan si managerul centrului de cariera la o universitate americana, apreciaza ca, desi amanarea promisiunilor de angajare sunt mai frecvente decat in recesiunea din 2002, timpul acordat cautarii si angajarii la un nou loc de munca este mai mic decat in 2002, cand un absolvent astepta si 18 luni pana la gasirea unui nou job.