“Modelul blockbusterului (medicament care genereaza vanzari de peste 1 mld. dolari pe an – n. red.) este o risipa intr-un fel pentru ca nu exista niciun produs farma care sa fie eficient pentru toti pacientii. (…) Modelul care se dezvolta acum este trecerea de la blockbuster la medicamente croite pe anumite persoane, pe anumite subgrupuri de pacienti”, spune Pascal Prigent (foto), seful GSK Romania, intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Venit la conducerea companiei in decembrie anul trecut, Prigent considera piata romaneasca de medicamente ca fiind "interesanta si importanta" pentru investitorii din domeniul farma, mai ales ca, in prezent, cheltuielile pentru sanatate, de sub 4% din PIB, sunt la un nivel relativ scazut. “Romania are o populatie de 21 de milioane de locuitori, este o tara membra UE, deci va fi un impuls puternic pentru ca piata locala sa creasca, pentru ca pacientii sa aiba acces la medicamente de ultima ora”, explica executivul.

Prigent spune ca vechiul model al medicamentelor care aproape se vindeau de la sine va disparea, iar pacientii nu vor mai fi dispusi sa plateasca pentru tratamente care nu sunt foarte eficiente. Pentru finantarea introducerii pe piata a noilor produse, GSK urmeaza sa propuna autoritatilor romane doua scheme de finantare, aplicate deja in Occident.

“Avem o problema specifica in Romania: lista cu noile medicamente nu a mai fost actualizata din 2008. Opinia noastra este ca trebuie sa facem ceva in privinta asta. Trebuie sa si recunoastem ca Guvernul nu are bani, de aceea este responsabilitatea industriei sa vina cu solutii”, sustine francezul. Prima solutie de finantare presupune ca producatorii sa ofere gratis medicamentele vechi, pentru care si-au recuperat deja investitia in cercetare si dezvoltare, astfel incat cu banii economisiti statul sa poata cumpara noile produse.

“Este o situatie win-win (castig-castig – n. red.) pentru ca Guvernul nu cheltuie mai mult, iar pacientii au acces la medicamente de ultima ora”, considera Pascal Prigent. Cea de-a doua schema vizeaza o impartire a riscului. Astfel, daca ceea ce producatorul farma sustine prin studiile sale de eficienta este adevarat, atunci statul va plati pretul mai mare pentru medicamente, iar daca nu, banii vor fi restituiti in parte ori total.

Trebuie sa investim mai mult pentru segmente mai mici de pacienti, iar profitabilitatea pentru industrie va fi mai mica, dar beneficiul pentru societate, mai mare”, este de parere seful GSK Romania, care argumenteaza ca schimbarea este absolut necesara in conditiile in care “banii nu mai sunt garla”, iar pacientii cauta rezultate mai bune si dovezi mai clare de eficienta a tratamentelor.

Prigent spune ca cele doua scheme de finantare urmeaza sa fie discutate cu autoritatile romane cat de curand astfel incat sa fie gasita solutia potrivita. “Timp de multi ani, industria farmaceutica a fost o problema pentru Guvern prin costurile medicamentelor, dar acum vrem sa fie parte a solutiei”, puncteaza seful companiei.

In perioada 2011-2015, GSK urmeaza sa lanseze, la nivel global, 17 noi medicamente, inclusiv vaccinuri, pentru tratamentul cancerului, al diabetului si al bolilor respiratorii. Pe piata locala, in primele cinci luni au fost lansate deja trei noi medicamente, folosite in tratarea osteoporozei, cancerului de san si problemelor neurologice. “Vom lansa un produs pentru lupus. In ultimii 50 de ani nu a mai fost introdus niciun alt medicament pentru aceasta boala autoimunitara. Este inacceptabil sa nu-l lansam si in Romania, chiar daca lista cu medicamentele compensate nu a mai fost actualizata”, declara Prigent.

In plus, de la inceputul anului, doua medicamente – unul antidepresiv (Seroxat) si celalalt pentru tratamentul HIV (Retrovir) – au fost transferate catre fabrica Europharm din Brasov, unitate de productie detinuta de GSK in Romania. Acestea se vor adauga portofoliului de 16 branduri care ies de pe portile unitatii – vitamine si minerale, analgezice, antipiretice si antiinflamatorii, medicamente pentru sistemul gastrointestinal, pentru sistemul nervos central si pentru cel respirator. In unitatea de productie este concentrata o patrime din totalul de circa 1.000 de angajati ai GSK in Romania.

Largirea portofoliului a determinat compania sa ia decizia de investi intr-un nou laborator de masurare a calitatii, proiect care va inghiti mare parte din investitiile de 21 de milioane de lei programate pentru anul acesta.

Citeste si:

Alte medicamente urmeaza sa fie transferate catre fabrica din Brasov, despre care Prigent spune ca poate sa produca medicamente la timp, la o calitate inalta si la un cost bun. “De cand sunt in Romania, am fost de trei ori la fabrica, de fiecare data insotit de un vicepresedinte din cadrul companiei. Insusi presedintele GSK pentru Europa a venit aici (in Brasov – n. red.) pentru prima data in Romania si cred ca acesta este un semn al interesului pentru tara si pentru fabrica in particular”, afirma managerul.

In 2010, nivelul exporturilor a fost de 43% din totalul productiei de 42,3 milioane de unitati. Pentru anul acesta, proportia exporturilor va creste la peste 50%, medicamentele din Brasov ajungand in peste 50 de tari din lume. In 2010, vanzarile companiei s-au cifrat la 137,1 milioane de euro, valoarea ridicandu-se la 373 milioane de euro luand in calcul si afacerile Europharm Distributie. “Credem ca anul acesta vom creste mai mult sau mai putin in ritm cu piata farma. Este oarecum natural pentru GSK sa fie aproape de evolutia pietei in conditiile in care conduce pe anume segmente”, spune Prigent, fara sa ofere alte detalii in acest sens.

Piata farmaceutica din Romania ar putea creste anul acesta la 10,95 miliarde de lei (pret de producator), adica un avans de 7,4% fata de 2010, potrivit estimarilor companiei de cercetare IMS Health Romania. In 2010, piata a inregistrat un avans de aproape 20%, pana la 9,62 miliarde de lei (pret de distributie), conform datelor companiei de cercetare Cegedim Romania.

GlaxoSmithRomania este unul dintre jucatorii de top din piata farmaceutica internationala, dar si romaneasca. Dupa ce ani de-a randul a condus clasamentul primelor zece companii farmaceutice din Romania, ierarhia s-a rasturnat in trimestrul al treilea din 2008. Atunci, Roche a devenit lider, Sanofi-Aventis a urcat pe locul secund, iar fostul lider GSK a cazut pe pozitia a treia.

Potrivit Cegedim Romania, piata farma a fost anul trecut dominata de francezii de la Sanofi-Aventis (inclusiv rezultatele Zentiva si Sanofi-Pasteur), cu vanzari in ultimele 12 luni (octombrie 2009 - septembrie 2010 - n. red.) de 891,4 milioane de lei, urmat de Roche, cu 873,8 milioane de lei si Pfizer (inclusiv Wyeth) cu 636 milioane de lei.

Topul primilor 10 jucatori a fost completat de Novartis (583,9 milioane de lei), GlaxoSmithKline (581,3 milioane de lei), Servier (484,2 milioane de lei), Merck & Co (439,5 milioane de lei), AstraZeneca (366,2 milioane de lei), Daiichi-Sankyo (348,2 milioane de lei) si Abbott (266,6 milioane de lei).

Intrebat daca urmareste recuperarea locului fruntas pierdut in 2008, Pascal Prigent a explicat ca nu considera concurenta din farma ca fiind o competitie sportiva. “Daca ai produse care ajung la o populatie mare, precum medicamentele din cardiologie, bineinteles ca ai vanzari mari. (…) Suntem mai putin preocupati de clasament si mai mult de accesul pacientilor la medicamente”, subliniaza Pascal Prigent.

Cine este Pascal Prigent

Numit director general al GlaxoSmithKline Romania incepand cu ianuarie 2011, Pascal Prigent ii succede in functie lui Patrick Desbiens, care a fost numit vicepresedinte al diviziei primary care operations, in cadrul GSK Franta, dupa doi ani de mandat in Romania.

Pascal Prigent (43 de ani) este recrutat de GSK de la un alt producator de medicamente, Eli Lilly Franta, unde s-a ocupat de marketingul si vanzarile pentru un portofoliu in valoare de 300 de milioane de dolari. Pascal Prigent a absolvit Reims Management School si, de asemenea, detine un MBA la INSEAD.