Vanzarile de autovehicule din Europa de Est au urmat trendul impus de piata vestica, scazand cu 8,01% in ultimul trimestru din 2004.

Piata est-europeana de autovehicule pare a fi trecut de punctul culminant, vanzarile din ultima parte a anului trecut inregistrand o scadere destul de pronuntata.

Cele 8,01 procente de scadere din trimestrul al patrulea din 2004 au dus piata la vanzari de numai 246.578 de unitati, acesta fiind a doilea trimestru consecutiv in care piata inregistreaza o scadere.

In ciuda acestui fapt, institutul britanic de cercetare Jato Dynamics considera ca, pe ansamblu, anul 2004 a fost mai bun decat cel anterior.

Daca in 2003, in tarile din aceasta parte a lumii se vindeau 975.353 de autovehicule, pe ansamblul anului trecut s a inregistrat o crestere de 0,33% atingandu-se o cifra de 975.582 unitati.

In studiul realizat de britanici au fost incluse Cehia, Ungaria, Estonia, Letonia, Lituania, Polonia, Slovacia, Slovenia si Romania, vecinii nostri de la sud, bulgarii, nefiind inclusi in statistica, desi piata lor are si ea o evolutie interesanta.

Un lucru demn de luat in seama in special de constructorii de autovehicule este variatia semnificativa a performantelor inregistrate de pietele componente.

Astfel, se remarca scaderea accentuata a vanzarilor de autovehicule noi din Polonia, acesta piata fiind in declin cu 6,61% in 2004 fata de anul anterior. Ultimul trimestru al anului trecut a fost unul dintre cele mai slabe din ultimii ani pentru polonezi, scaderea inregistrata fiind de aproape 37%.

Alte doua campioane in domeniul productiei de masini din zona, Cehia si Slovacia au inregistrat scaderi importante ale vanzarilor de 6,61%, respectiv 6,76% in 2004, principala cauza fiind eliminarea taxelor vamale odata cu intrarea in Uniunea Europeana.

In Slovenia si Estonia comertul cu automobile si-a incetinit, de asemenea, evolutia spre sfarsitul anului trecut, cand se constata diminuari ale pietei cu 6,78% si 1,84%, dar pe ansamblul anului 2004 vanzarile au inregistrat cresteri de 11,07%, respectiv 5,35% fata de 2003.

Citeste si:

Romania conduce detasat plutonul tarilor care au inregistrat cresteri pe linie atat in ultimul trimestru cat si pe intreg anul trecut, fiind urmata de Letonia si Lituania.

Cresterea inregistrata de piata din tara noastra in trimestrul patru este spectaculoasa (45,47%), iar saltul anual al vanzarilor a atins 35,93% conform celor de la Jato Dynamics, cifra putin diferita de cea anuntata de APIA (33,7%).

Marca si modelul romanesc ataca suprematia cehilor

In trimestrul patru din 2004, Skoda a fost marca cea mai puternica din Europa Centrala si de Est cu o cota de piata de 15,69%, dar pozitia cehilor este amenintata direct de romanii de la Dacia, a caror marca a urcat in aceeasi perioada de pe locul 5 pe 2. Renault, Opel si Volkswagen completeaza primele cinci pozitii in ultimele luni din 2004.

Desi nu sunt inca in top, marcile asiatice au avut cresteri spectaculoase anuntandu-se ca potentiale amenintari directe pentru europeni.

Pe intreg anul 2004, Daewoo/Chevrolet a urcat cu 22,4%, Hyundai cu 39,4, Honda cu 32,9%, Kia cu 37,3%, Mazda 11,5% si Subaru cu 45,2%, tinand la respect marci mult mai faimoase precum Audi (13,1%), Ford (16,8%) sau BMW (40,5%).

Modelul cel mai vandut pe pietele est-europene in trimestrul patru ramane Skoda Fabia, dar pozitia fruntasa a acestui vehicul este amenintata de Dacia Logan, care, la numai cateva luni de la lansare se pozitioneaza pe locul doi, depasind un alt model al cehilor, Octavia.

Daca se ia in calcul intregul an 2004, cele mai vandute modele sunt in ordine Skoda Fabia si Octavia, Fiat Panda, Dacia Solenza si Peugeot 206.

Topul cresterii pietei auto din Europa de Est (2004)

1. Romania + 35,93% (+33,7)
2. Letonia + 28,9%
3. Lituania + 24,7%
4. Slovenia + 11.07%
5. Estonia + 5.35%
6. Ungaria + 1,6%
7. Polonia - 6,61%
8. Cehia - 6.61%
9. Slovacia - 6.74%