"Cand toate tarile isi fac propriile companii de transport marfa, noi o vindem. Dar e un angajament pe care domnul Basescu (presedintele Traian Basescu, n.r.) l-a luat in fata FMI, si angajamentele cu FMI trebuie respectate. Eu voi incerca sa conving FMI sa nu vindem CFR Marfa, daca voi putea. Daca nu, ma voi supune angajamentelor, bineinteles", a declarat Fenechiu agentiei Mediafax.

Intrebat ce companii din subordinea institutiei vor fi privatizate, ministrul nu a facut nominalizari, afirmand ca de la preluarea mandatului a avut discutii cu mai multi consultanti, iar deciziile vor fi luate dupa "analize temeinice".

"Exista mai multe solutii de eficientizare a companiilor, exista managementul privat, exista vanzarea unor pachete minoritare de actiuni catre actionari strategici care sa vegheze la transparenta decizionala a companiilor, exista posibilitatea vanzarii unor pachete majoritare sau privatizarea integrala", a spus Fenechiu.

El a precizat ca in prezent exista discutii si propuneri de strategii pentru companii precum CFR Marfa, CFR Calatori, Tarom si pentru aeroporturi.

"Eu vin din business-ul privat si am multi prieteni, multi cunoscuti, proprietari, actionari in mari companii. Orice manager adevarat, orice om care stie business, isi vinde afacerea in momentul in care ea este in varf. Nu stiu cum Dumnezeu statul vinde afacerile numai cand acestea sunt la pamant, adica atunci cand ia cei mai putini bani pe acestea. Vreau sa incerc sa conduc ministerul cum mi-as conduce propria companie", a adaugat Fenechiu.

Premierul Victor Ponta a declarat, marti, ca membrii Consiliului Suprem de Aparare a Tarii (CSAT) se vor reuni la sfarsitul lunii ianuarie pentru a discuta inclusiv despre situatia CFR Marfa, aratand ca aceasta pierde in continuare "cam toate contractele", iar statul nu dispune de banii necesari pentru a investi in companie astfel incat sa faca fata concurentei cu firmele private.

"CFR Marfa a fost trecut ca privatizare majoritara in scrisoarea de intentie din februarie 2012. Anul trecut, in ultima sedinta de CSAT, a fost o decizie sa nu vindem CFR Marfa si avem sedinta acum, la sfarsitul lunii ianuarie, cand o avem din nou pe ordinea de zi. Problema cu CFR Marfa este urmatoarea: in continuare pierde cam toate contractele, nu am reusit, o sa punem zilele acestea manageri privati, dar managerul privat nu stiu daca poate sa... si nu sunt bani de investitii, si atunci cei din privat, pentru ca sunt companii private care investesc care se descurca mai bine, practic in fiecare zi castiga din CFR Marfa", a spus Ponta la Realitatea TV.

Citeste si:

Intrebat de ce vrea sa vanda CFR Marfa si daca aceasta companie trebuie neaparat vanduta in conditiile in care alte state nu si-au cedat actiunile la companii feroviare de marfa, premierul a explicat ca statul roman nu dispune in prezent de banii necesari pentru a investi in companie astfel incat sa faca fata concurentei cu firmele private.

Anterior, premierul afirmase ca atat el, cat si presedintele Traian Basescu trebuie sa discute cu delegatia FMI referitor la CFR Marfa, explicand ca, daca Romania s-a razgandit in ceea ce priveste privatizarea acestei companii, si partenerii financiari externi trebuie sa fie de acord.

Guvernul s-a angajat fata de FMI, in cadrul acordului de tip preventiv aflat in derulare, sa vanda participatii detinute de stat la companii strategice din domeniile energiei si transporturilor, inclusiv Transgaz (15%), Romgaz (10%), Hidroelectrica (10%), Nuclearelectrica (10%), Oltchim (privatizare integrala), CFR Marfa (privatizare pachet majoritar), Tarom (20%), Electrica Furnizare si cele trei companii de distributie ale Electrica (participatii majoritare.

Guvernul trebuie astfel sa vanda prin licitatie cu strigare un pachet de actiuni reprezentand 100% din capitalul social al companiei, precum si pachetul care va fi detinut de stat in urma conversiei datoriilor societatii in actiuni si cel rezultat in urma compensarii datoriilor CFR Marfa catre CFR SA.

La sfarsitul lunii noiembrie, presedintele si premierul au avut insa o intalnire la finalul careia surse oficiale au declarat ca cei doi au convenit sa amane privatizarea CFR Marfa, apreciind ca momentul actual nu este prielnic pentru astfel de operatiuni.

Initial, Guvernul s-a angajat fata de FMI sa vanda doar 20% din actiunile CFR Marfa, dar ulterior s-a decis in Consiliul Suprem de Aparare a Tarii sa fie vandut un pachet majoritar de actiuni.

Ministerul Transporturilor a anuntat anul trecut ca isi asuma privatizarea CFR Marfa pana in decembrie 2012, dar ulterior a comunicta ca procedura este intrerupta intrucat strategia de privatizare nu a primit avizul CSAT.