Fondat in urma cu 25 de ani producatorul de inghetata Betty Ice a afisat anul trecut o cifra de afaceri de 21 mil. euro, reusind sa devanseze giganti precum Unilever si Nestle. Compania are in prezent o cota de piata de circa 22%, potrivit lui Vasile Armenean, urmatorul jucator in clasament fiind Unilever, prezent pe piata de profil din 2009, prin divizia Algida care reuneste branduri precum Magnum, Cornetto, Viennetta, Carte d’Or sau Big Milk.

“Pentru anul acesta estimez o stagnare a business-ului intr-un scenariu pesimist, respectiv o crestere de 10-15% intr-un scenariu optimist. Totul depinde de factorul vreme. Am inceput sezonul relativ prost, cu o iarna prelungita, acum sunt cateva zile ploioase, sa speram ca ce urmeaza va arata mai bine”, a declarat pentru wall-street.ro Vasile Armenean.

Compania a bugetat pentru acest an investitii de 3 milioane euro (o suma constanta in ultimii ani) pentru distributie, logistica si marketing.

De asemenea, Betty Ice si-a diversificat gama prin lansarea de noi produse (Balleto cu aroma de pina colada, o gama de sorbete cu aroma de mango, zmeura sau portocale pentru segmentul HoReCa, inghetata Polar, inghetata din lapte si miere).

Compania detine o unitate de productie in Suceava, cu o capacitate de 120 de tone pe zi, si aproximativ 350 de angajati.

“Piata inghetatei din Romania este competitiva. Aici avem 5 jucatori mari si alti 6-7 producatori mai mici, spre deosebire de Turcia unde exista Unilever si Ulker si vreo doi jucatori de talie mica”, afirma Armenean.

Potrivit datelor furnizate de Unilever, consumul anual de inghetata din Romania este unul dintre cele mai scazute din Europa, respectiv 1,6 kg per cap de locuitor. Spre comparatie, in tarile scandinave consumul anual se ridica la 8 kg/capita.

“Pentru locuitorii din acele tari inghetata este privita ca un desert, in timp ce la noi este un produs sezonier, consumat in special in lunile de vara. Deja din septembrie consumul incepe sa scada, cu toate ca temperaturile raman destul de ridicate”, a explicat Jarek Malinowski (foto), CEO Unilever South Central Europe.

Citeste si:

Potrivit acestuia, divizia de inghetata si cea de detergenti au inregistrat cele mai bune rezultate financiare anul trecut in Romania si Bulgaria.

“Performanta din Romania a fost anul trecut una dintre cele mai bune din Europa, am avut o crestere de o singura cifra, cuprinsa intre 6 si 9%. Primele patru luni ale anului au aratat bine si cred ca tendinta se va mentine pentru restul anului. Foarte mult va depinde de cum va fi vremea in aceasta vara”, spune Malinowski.

Potrivit acestuia, diferenta de cota de piata intre Unilever si producatorul local Betty Ice este de 2-3 procente si se asteapta anul acesta la vanzari de peste 10% pentru divizia de inghetata. In acest sens, compania a operat schimbari pe partea de vanzari, distributie si marketing. De exemplu, doar pentru acest an Unilever va dezvolta trei campanii de marketing si va aloca un buget consistent de promovare pentru brandul Napoca, care va implini 40 de ani de la lansare.

Unilever detine o cota de piata de 16% in industria inghetatei, in urma cu doi ani fiind cel mai important jucator pe piata de profil.

Printre cei mai importanti producatori de inghetata se mai numara Nestle alaturi de nume locale precum Kubo Ice Cream, Alpin 57 Lux si Top Gel.

De la ochelari la inghetata

Vasile Armenean a intrat in industria inghetatei inainte de anii 1990, pe cand locuia in orasul austriac Linz. Armenean lucra intr-o fabrica de ochelari si, la solicitarea unui prieten care era angajat intr-o gelaterie l-a ajutat in prima instanta la repararea unui utilaj defectat. I-a placut ideea unei afaceri cu inghetata si si-a dorit sa dezvolte acest concept pe piata autohtona.

In 1992, omul de afaceri sucevean a decis sa se intoarca in tara si doi ani mai tarziu a pus bazele afacerii Betty&Cris, alaturi de alti doi parteneri. In 1998, cei doi parteneri au iesit din afacere, Armenean ramanand singurul actionar. Avea la momentul respectiv 50 de angajati si trei camioane pentru distributie.