Dupa o luna iunie plina de ploi si umezeala, producatorii de inghetata spera ca iulie si august sa aduca seceta, fenomen meteo care va determina cresterea consumului si, implicit, le va umple conturile. Afacerile din piata de inghetata romaneasca ar putea depasi, in acest an, un nivel record al ultimilor 10 ani, de peste 600 milioane de lei, arata o analiza Frames.

Numarul companiilor care produc inghetata in Romania s-a dublat din 2010 pana in prezent, de la 99 la 204 firme in 2017. In 2018, an pentru care nu exista inca toate datele finale, numarul firmelor pare sa fi trecut de 210.

Iar cifra de afaceri a firmelor din acest sector (cod caen 1052), a crescut cu acelasi ritm ridicat, de la 396,3 milioane de lei in 2010 la 531,8 mil. lei in 2017.

producatori romani de inghetata

Anul trecut, estimarile Frames indica un business peste granita de 600 de milioane de lei, iar pentru 2019, granita tinde sa fie depasita, urmare a cresterii consumului si, bineinteles, a scumpirilor din acest an.

,,Interesul investitorilor pentru acest sector este unul pronuntat si vine pe fondul cresterii consumului. Tot mai multi romani consuma inghetata sub diverse forme, de la clasica inghetata pe bat la cutiile de 500 grame achizitionate pentru acasa, din supermarketuri. Extinderea paletei de branduri, a ofertei tot mai variate si a investitiilor semnificative in marketing si promovare au facut ca romanii sa priveasca inghetata ca o alternativa viabila la dulciurile obisnuite’’, afirma analistii de la Frames.

Datele analizei arata, totodata, ca cele peste 200 de companii care produc inghetata in Romania au realizat, impreuna, un profit de 42,1 milioane de lei in 2017, mai mult decat dublu fata de 2010 (15,9 mil.lei).

Daca luam in calcul si business-ul cu inghetata din import, pentru care nu exista decat estimari neoficiale, piata de inghetata este estimata la peste 1 miliard de lei, in acest sector activand cateva zeci de importatori semnificativi, care activeaza in principal in sectorul hipermarketurilor.

,,Vara lui 2019 ar putea aduce un nou varf de profit. Cum prognozele indica o perioada secetoasa care se va intinde pana in septembrie si cum 70-80% din vanzarile din acest sector sunt concentrate pe timpul verii, este de asteptat ca rezultatele sa fie pozitive, pe masura estimarilor’’, arata analiza.

producatori romani de inghetata

Liderii pietei de inghetata din Romania

Betty Ice SRL este, de ani de zile, principalul jucator din piata de inghetata din Romania. Pe fondul extinderii gamei de produse, a retelei de distributie si a campaniilor eficiente de promovare, producatorul sucevean a raportat o cifra de afaceri de 127,4 milioane de lei in 2017 si un profit de 12,8 milioane de lei. Spre comparatie, in 2010, compania raporta afaceri de 74,4 milioane de lei si un profit de numai 4,89 milioane lei.

In topul producatorilor de inghetata, pe locul secund se afla ALPIN 57 LUX SA, cu afaceri de 99,8 mil. lei si un profit de 6,9 mil.lei in 2017. In 2018, compania din Alba si-a imbunatatit semnificativ rezultatele, raportand afaceri de 113,8 milioane de lei si un profit de 11,2 milioane lei.

Pe locurile urmatoare, in top, se situeaza TOP GEL PROD SRL ( business de 81,1 mil.lei in 2017), ICE DYP BALAS SRL (41,5 mil.lei) si VIOSAND TRICOTEXT SRL (39,5 mil.lei), companie a carei cifra de afaceri semnificativa provine si din alte domenii de activitate.

In top 10 regasim, in ordinea cifrei de afaceri din 2017, firmele CICOM SRL, ABI GRUP SRL, SECRET PROD SRL, CAMI-DELICIA SRL si AVANTI SRL.

producatori romani de inghetata

Impreuna, primii 10 jucatori din productia de inghetata, realizeaza afaceri de 456,8 milioane de lei, care reprezinta peste 80% din piata.

Analiza Frames arata, de altfel, ca din cele peste 200 de companii producatoare, numai 7 sunt din zona mijlocie mare, restul activand in sectorul intreprinderilor mici si microintreprinderilor, cu o medie de numai 17 angajati la nivelul industriei.

Cifra de afaceri medie neta, la nivelul sectorului, este plasata in jurul cifrei de 2,6 milioane de lei, iar media profitului net depaseste cu putin 200.000 lei.

Cert este ca business-ul din acest domeniu este, pe ansamblu, unul profitabil, dovada ca peste 180 din cele 204 firme raportau in 2017 un profit de peste 100.000 lei. Media pierderilor nete a scazut de la 134.084 lei in 2010 la 34.157 lei in 2017, iar cea a datoriilor medii nete de la 2,7 milioane de lei in 2010 la 1,3 milioane lei in 2017.

Pe ansamblu, in sectorul productiei de inghetata activeaza aproape 3400 de angajati, in crestere cu peste 1000 fata de anul de referinta 2010.

Din punct de vedere regional, Bucuresti-Ilfov, zona cu cel mai mare numar de clienti, a atras cele mai multe investitii in acest domeniu.

Statisticile Ministerului Finantelor si ale Registrului Comertului indica un numar de 34 de firme active in 2017. Constanta, cu 13 companii, Clujul cu 12 societati, Timis si Dolj cu cate 10, si Iasiul cu 9 firme se afla in topul judetelor din acest sector.

producatori romani de inghetata

Consumul de inghetata, in crestere

Evolutia semnificativa a pietei de inghetata din Romania vine in concordanta cu cresterea consumului la nivel national. Potrivit datelor Eurostat, in 2017, tara noastra a urcat doua pozitii in clasamentul celor mai mari producatori din UE, pana pe locul 10, cu o productie de 47,8 milioane de litri. Topul ( este condus de Germania (517,4 milioane de litri), Italia (511,4 milioane de litri) si Franta (465,8 milioane de litri).

,,Statisticile Eurostat indica un consum per capita de circa 2 litri (echivalentul a 22 de inghetate la cornet), la o treime fata de media europeana. Spre exemplu, in Suedia si Germania, consumul este de pana la 8 ori mai mare, iar la nivel regional suntem inca la jumatate’’, afirma Adrian Negrescu, managerul Frames.

,,Cresterea nivelului de trai si modificarea substantiala a obiceiurilor de consum au influentat in mod pozitiv aceasta piata, iar 2019 se anunta, inca de pe acum, cel mai bun an pentru industrie din ultimii 10’’, a mai spus acesta.

Cresterea consumului a atras, de altfel, si investitori pe masura, dovada faptul ca principalul jucator din piata, Betty Ice, a fost preluat de gigantul Unilever, iar productia companiei a ajuns pe cinci piete regionale. Si cel de-al doilea jucator din piata Alpin 57 Lux a fost preluat de grupul letonian Food Union.

,,Din discutiile cu producatorii, reiese ca, din punct de vedere al trendurilor de consum, in 2019 focusul este indreptat spre sortimentele de impuls (inghetata pe bat in principal) si pe zona de scooping. Si zona artizanala este tot mai cautata, cu tot mai multe branduri romanesti in prim-plan, din zona start-up-urilor, care propun arome speciale, diferite fata de oferta clasica. Si segmentul de take home este promovat tot mai mult, mai ales in comertul modern, hipermarketurile si supermarketurile alocand, in aceasta perioada, spatii ample destinate acestor produse. De asemenea, este de asteptat ca vara lui 2019 sa aduca o extindere a paletei de produse cu continut caloric redus, in ton cu evolutia sectorului la nivel international’’, arata concluziile analizei.

Sursa foto: Elena Veselova/Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Andra Imbrea
Andra Imbrea s-a alaturat echipei Wall-Street in 2015. A studiat jurnalismul si economia, pe care incearca sa le imbine in cadrul materialelor sale despre industria de fashion, retail&FMCG si Media&Advertising. Iubitoare de pisici, carti si festivaluri de muzica.   

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri