Intr-un peisaj aglomerat, in care jucatori de calibru international se lupta pe cei doar 32 ml de lapte consumati de romani zilnic, producatorul de lactate Albalact creioneaza de la Alba-Iulia un plan indraznet si realizabil: in trei ani compania controlata de omul de afaceri Raul Ciurtin vrea prima pozitie in cele mai importante categorii din piata.

Cele mai recente date financiare disponibile arata ca, in primele noua luni ale anului trecut, cifra de afaceri a Albalact a urcat cu 25%, pana la circa 308 mil. lei, in timp ce profitul aproape s-a dublat, la 5,42 mil. lei. Per ansamblu, 2013 se incadreaza in trendul ascendent cu care Albalact si-a obisnuit actionarii chiar si in perioada de criza financiara.

“Ne-am bugetat niste tinte de crestere pentru anul trecut pe care le-am indeplinit. Asta a insemnat o crestere importanta a cifrei de afaceri si a profitului, de doua cifre. Anul trecut am venit dupa un 2012 in care am consolidat un portfoliu si o prezenta in piata. Nu am venit cu multe noutati de produse, cu acest portofoliu am reusit sa performam in piata”, a explicat Raul Ciurtin intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Tot in 2013 compania a investit circa opt milioane de euro in noi linii de productie care sa sustina diversificarea portofoliului. Astfel, pana la jumatatea acestui an Albalact va lansa cateva produse noi in fiecare categorie de piata.

Printre produsele lansate anul trecut se numara Raraul MBS – mamaliguta cu branza de vaci si smantana, Zuzu Bifidus Snack si Fruzu.

In plus, pe agenda de prioritati ale companiei se afla in acest an zona de vanzari si logistica, unde lucreaza 42% din numarul total de angajati (412).

“Am crescut constant pe zona de logistica si vanzari, sunt zone pe care le vom dezvolta si in perioada urmatoare. In piata exista transformari, anumiti retaileri locali sunt preluati de jucatori internationali ceea ce are implicatii asupra structurii de vanzari. Ne intereseaza sa ne marim baza de clienti si acoperirea geografica”, sustine Ciurtin.

Am abordat gradual fiecare categorie. De aici si cresterea pe care am avut-o

Poate cel mai ambitios plan ramane insa transformarea companiei in urmatorii trei ani, astfel incat Albalact sa ocupe pozitia fruntasa in toate categoriile in care este prezent, unde, in multe cazuri, ocupa deja locul 1 sau 2. Astfel, Zuzu este lider pe segmentul laptelui pasteurizat, cu o cota de piata de 29.5% in valoare, dar este lider si in total piata de lapte (lapte UHT si lapte pasteurizat), cu o cota de piata de 21.1% in valoare, in septembrie 2013.

“Noi ne-am facut niste planuri care ar trebui sa arate ca in fiecare categorie unde suntem prezenti sa fim primii, cel mai rau nr. 2. Asta vizam in urmatorii 3 ani, deja in cateva categorii suntem acolo”, spune Raul Ciurtin.

Politica pasilor marunti este raspunsul omului de afaceri la evolutia Albalact din ultimii ani, perioada care a fost marcata de reducerea consumului si care s-a tradus in afacerile greilor din lactate.

“Noi am abordat gradual fiecare categorie. De aici si cresterea pe care am avut-o. Am avut si ani in care nu am avut cresteri cu care sa ne laudam, au fost ani in care am crescut semnificativ intr-o anumita categorie, ani in care ne-am pastrat pozitia. Nu jucam foarte mult in zona de cascaval si telemea. Cascavalul este o categorie care a suferit cel mai mult in termeni de scadere de volum, si este o piata care peste jumatate este fragmentata compusa din jucatori mici si foarte mici, care merg in piata cu preturi foarte mici. In conditiile acestea, exista o presiune foarte mare pe pretul la raft, mai mare ca in orice alta categorie”, explica Raul Ciurtin.

Fabrica Albalact Alba Iulia

Evolutia pietei lactatelor in 2014 se va alinia cu cea a ultimilor trei ani, aceasta fiind marcata de consolidare.

“Se intampla o reasezare in fiecare categorie a jucatorilor, piata se consolideaza incet. Intr-un fel sau altul, la nivel de consum lumea trebuie sa se hraneasca, vorbim de o categorie de baza. Deja lumea nu mai poate renunta la mai mult. Nu ne asteptam la scaderi importante de volume. Va ramane constanta presiunea pe preturi mentinuta de consumatori, in timp ce retailerii vor mentine presiunea pe furnizori. Acestea sunt elementele definitorii anul acesta. Schimbari in bine nu cred ca vom vedea anul acesta, poate vor exista niste bani in plus ca urmare a faptului ca 2014 este un an electoral”, crede Ciurtin.

Ce spune despre:

Cresterea companiei prin achizitii: Nu ne-am construit strategia pe achizitii, insa in termeni foarte pragmatici, daca la un moment dat exista o oportunitate care se potriveste cu ce vrem sa facem putem lua in considerare. In Romania cand discutam de multe fabrici de lapte asa si este, insa din pacate sunt foarte mici, prea putin specializate pe ceva anume.

Marca privata: Ca orice marca comerciala, este un concurent. Spre deosebire de un concurent-marca comericala, intotdeauna marca privata va fi protejata de retailerul respectiv prin pozitionarea de pret. Pentru ca traim de ceva vreme sub deteriorarea puterii de cumparare. Este clar ca pentru cei mai multi dintre consumatori ceea ce conteaza este pretul. Ceea ce s-a intamplat a fost inevitabil, probabil ca in anumite categorii marca privata va mai castiga in volum. Din cauza pretului tendinta de crestere in volum se va pastra. Un lucru foarte important: consumatorul roman indiferent din ce segment face parte apreciaza inca brandurile, exista o senzatie ca incepem sa apreciem si brandurile romanesti. Din pacate, probabil brandurile romanesti mai putin puternice care vand pe pret pierd lupta cu marcile private. Pe de alta parte, de la o anumita dimensiune volumele existente pe marca privata pot fi o oportunitate de business pentru un producator. Intr-un fel sau altul o marca proprie pe lapte poate sa o faca oricine din Romania sau din afara. Si noi facem marca proprie, insa ocupa un procent mic din cifra de afaceri.

Exporturi (Albalact si-a majorat afacerile exclusiv prin evolutia pe piata locala): Noi producem aici si vindem aici. Nu facem export si nici nu avem in plan. Suntem intr-un moment de consolidare accelerata a pietei si vrem sa profitam de acest lucru, sa luam cat mai mult din piata. Atata timp cat exista o crestere semnificativa si profitabila facand lucrul acesta, exportul nu este o optiune.

Vanzarea Albalact: Aceasta este intrebarea care mi se adreseaza cel mai des. Intotdeauna am avut lucruri in care am crezut: ce poate reprezenta compania aceasta maine in schimbul unei sume de bani astazi. De cele mai multe ori nu s-au potrivit ofertele primite.

Investitii in alte domenii: Nu iau in calcul alte investitii in alte domenii. Consider agricultura un sector strategic si de viitor, insa nu gasesc o justificare la ceea ce se intampla astazi. Pana in 2014 orice entitate straina care isi infiinta o companie in Romania putea sa cumpere teren aici. Mie imi vine greu sa cred ca exista multe persoane fizice cu multi bani in cont care doresc sa cumpere teren in Romania pe persoana fizica. Ceea ce este clar: consumul de alimente creste si Romania are o mare oportunitate aici. Ramane de vazut cat anume din business-urile din sectorul agricol vor fi facute de companii romanesti si cate vor fi facute ca sa fie exportata toata productia. In mod clar atata timp cat am pozitia aceasta in Albalact nu voi face altceva. Criza le-a aratat multora ca nu poti sa faci mai multe lucruri in acelasi timp la nivel de performanta. Mi se pare mai important sa te concentrezi pe ceea ce stii sa faci.

Stimularea consumului: Lucrurile cred ca vor merge inspre bine, depinde cu ce viteza. Discutam de criza de foarte mult timp, ne-am speriat cu totii de ea, insa traim deja de 3 ani in criza clara, deja constientizam ca nu poate fi mai rau. Trebuie stimulat consumul. Gradul de colectare este unul mic. Consider ca ar trebui imbunatatita colectarea, indiferent ca asta inseamna simplificarea sistemului fiscal sau o functionare mult mai buna a insititutiilor de profil. Un plan bun ar fi o scadere graduala a TVA-ului pe 2-3 ani, mai agresiv poate pe alimentele de baza. Mancarea trebuie sa fie mult mai accesibila, acesta este cel mai important ajutor social.

Albalact produce peste 80 de sortimente de lactate sub marcile Fulga, Zuzu, Fruzu, De Albalact si Raraul. Albalact detine si pachetul majoritar de actiuni (99,01%) al societatii Raraul Campulung Moldovenesc, specializata in domeniul productiei de branzeturi, sub brandul omonim Raraul.

Infiintata in anul 1971 si transformata in societate comerciala pe actiuni in 1990, Albalact a fost privatizata in 1999. Compania are peste 800 de angajati si peste 5.000 de actionari si este listata la categoria a III-a a Bursei de Valori Bucuresti. Pe langa fabrica din Campulung Moldovenesc, compania mai detine o unitate de productie in Alba.

Conform studiului Euromonitor 2012, romanii ocupa penultimul loc din Uniunea Europeana la consumul de lapte de vaca ambalat, cu numai 32 de ml de lapte pe zi de persoana, desi specialistii recomanda cel putin o cana de lapte pe zi.

In acest clasament, Romania este urmata doar de Bulgaria, cu un consum de aproximativ 23 de ml de lapte ambalat/zi de persoana. Primele tari sunt Irlanda (396ml/zi/persoana), Finlanda (341ml/zi/persoana), Suedia (251ml/zi/persoana) si Spania (245ml/zi/persoana). La polul opus, cel mai scazut consum de lapte de vaca ambalat din UE este inregistrat in Cipru (64ml/zi/persoana), Romania (32ml/zi/persoana) si Bulgaria (23ml/zi/persoana).

Potrivit estimarilor jucatorilor din industrie, piata locala a lactatelor (incluzand si piata gri) se ridica la 1,3 miliarde de euro.

In afara de Albalact, cei mai importanti jucatori din piata sunt Danone Romania, FrieslandCampinia, Hochland si Covalact.

Sursa foto: MediafaxFoto

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri