Inainte de a lua calea antreprenoriatului, lucra in domeniul asigurarilor. Primul sau contact cu Romania a avut loc in 2001, cand a venit la Bucuresti pentru a cauta clienti pentru compania la care lucra. In acea perioada, cea mai mare problema a sa era mancarea, astfel incat un prieten l-a sfatuit sa-si deschida un magazine cu mancare italiana. A inceput sa analizeze piata, iar sase ani mai tarziu, cand a decis sa renunte la locul de munca pe care il avea in Italia si sa vina sa lucreze in Romania pentru grupul Cefin, in octombrie 2007, a inceput si pregatirile pentru deschiderea magazinului Grano.

In primii doi ani si jumatate nu a facut altceva decat sa piarda bani. De fapt, antreprenorul claseaza acesti bani in categoria “costuri de invatare”. A pornit cu o investitie de 100.000 de euro si un plan de afaceri facut pe un servetel. De atunci a investit aproximativ 300.000 de euro, iar profitul a aparut abia dupa al patrulea an de functionare. In prezent, business-ul este "pe crestere", spune Giulio da Sacco, fara a oferi detalii suplimentare despre cifra de afaceri inregistrata anul trecut.

“Am fost obisnuit sa iau in considerare intotdeauna cel mai rau scenariu. Criza a fost teribila, am deschis chiar inainte de inceputul recesiunii, in 2008. In primele 3 luni am vandut tot ce aveam in magazin, aveam niste cutii de vin atarnate pe pereti, le-am vandut si pe acelea. Atat de bine mergea afacerea. Dupa care au urmat 3 ani in care a trebuit sa invat, sa lupt si sa supravietuiesc”, isi aminteste Giulio da Sacco.

Grano

Recunoaste ca primii doi ani in Romania au fost cei mai dificili pentru el: nu cunostea limba, nu avea cunostinte de antreprenoriat, nu avea clienti. A ales numele restaurantului dintr-o lista de alte zece denumiri. In limba italiana Grano inseamna grau, baza bucatariei mediteraneene, si este in acelasi timp sinonim cu banii.

“La inceput cunoscutii mei m-au crezut nebun, insa ulterior aceasta afacere mi-a dat legitimitate. Sunt recunoscator acestei tari ca mi-a dat ocazia sa fiu un antreprenor aici. Imi place la nebunie, exista birocratie, insa atunci cand inveti regulile este mai simplu ca in Italia. Imi place mentalitatea romanilor, este un teren propice dezvoltatii spiritului antreprenorial. I-am adus in Romania si pe varul meu si un alt prieten care ma ajuta cu afacerea”, explica antreprenorul italian.

A ales Dorobanti pentru ca i s-a parut un loc “promitator”, desi strada pe care este amplasat restaurantul nu pare a fi cea mai profitabila optiune in conditiile in care multe afaceri si-au inchis portile de-a lungul ultimilor cinci ani. Care a fost secretul Grano?

“Am setat un nou standard: proprietarii sunt mereu in restaurant. Incerc sa ii primesc pe toti clientii, daca nu eu atunci ceilalti doi parteneri de afacere sunt aici. Nu am promovat in niciun fel acest business. Am avut rabdare, timp de trei ani doar am investit bani, am fost suficient de nebun ca sa fac asta. Cand nu esti constient de pericole te porti mai nebuneste. Am fost aici permanent, i-am condus pe clienti cand plecau, ii intampinam cand veneau, ii intrebam daca totul a fost in ordine. Am avut tot timpul o relatie onesta cu clientii nostri. Si asta ii face sa se intoarca, aduc prieteni, aduc oameni straini. Am clienti din New York, Londra, Paris in aceeasi seara, in acest restaurant”, spune da Sacco.

Citeste si:

Planurile nu se opresc la locatia de 90 de mp. Proprietarii au bugetat investitii de 60.000 de euro in extindere: un spatiu extins cu inca 160 mp, o teresa de 60 de locuri si o zona unde angajatii vor pregati paste, iar trecatorii vor putea privi din strada printr-un geam de sticla intregul proces. Acesta este de fapt si principalul produs comandat de catre clientii care calca pragul Grano. Sunt in special romani, cei care “tin in viata” acest business.

“Romanii sunt foarte atenti la ceea ce consuma. Diferenta intre tarile fost-comuniste si italieni este ca italienii au crescut cu ideea ca statul ii iubeste, pe cand in Romania lucrurile au stat tocmai invers. Romanii sunt mai inteligenti, au grija mai mare de ei, sunteti atenti la ce mananca. Sunteti mult mai independenti”, crede proprietarul Grano.

De regula, valoarea unui bon este in jur de 60 de lei de persoana, suma care include, pe langa mancarea comandata, si un pahar de vin.

O noua locatie Grano, in Centrul Vechi

Giulio da Sacco vorbeste cu entuziasm despre deschiderea unei noi locatii Grano, de 70 mp, amplasata in Centrul Vechi al Capitalei, de unde vor pleca livrarile de produse direct catre clienti. Livrarea va fi realizata cu ajutorul bicicletelor, un mod “mai cool si mai rapid” in Bucurestiul aglomerat. Noua locatie va angaja 4-5 persoane, in timp ce 2-3 angajati se vor ocupa de livrari. Deschiderea este programata pentru luna iunie.

Insa poate cel mai ambitios proiect il constituie restaurantul vegetarian cu specific italian si cele 12 camere de oaspeti situate in comuna Bunesti, la 30 de kilometri de Sighisoara. “Vrem sa cream acolo un restaurant italian, dar cu produse romanesti. Meniul va fi in mare parte vegetarian. Am cumparat deja cinci case in zona Transilvaniei, vrem sa mai achizitionam inca 3”, spune Giulio da Sacco.

Pretul unei astfel de case traditionale poate pleca de la 7.000 de euro si poate ajunge la 25.000 de euro. Investitia totala in acest proiect se ridica la 300.000 de euro, adauga antreprenorul italian.

In urmatorii cinci ani Grano va fi o structura care va angaja aproximativ 40 de persoane, restaurantul si casa de oaspeti vor fi deschise, iar un centru de ingrijire de tip spa va fi in constructie tot in zona Transilvaniei. In plus, italianul bifeaza pe lista renovarea altor case traditionale romanesti.

“Nu cred ca as schimba ceva daca ar fi sa o iau de la capat. Poate as fi putut sa-mi fac temele mai bine, sa zicem ca am fost putin nebun. Insa daca mi-as fi facut temele mai bine oare as fi vazut toate piedicile care urmau sa vina, m-as fi speriat si as fi stat acasa? Aici este intrebarea”, se intreaba retoric proprietarul Grano.