Cu o experienta de patru ani in cadrul Steinhoff, Akos Forras (45 ani) a preluat incepand cu aceasta luna operatiunile kika in Romania, Ungaria, Cehia si Slovacia, dupa ce Lars Lund, CEO al kika in ultimii cinci ani, a decis sa se mute in Suedia, alaturi de familia sa. Forras a lucrat anterior pentru branduri cunoscute precum Adidas si Levi.

Lars Lund pleaca de la kika dupa 5 ani de mandat

Lars Lund pleaca de la kika dupa 5 ani de mandat

“Prima mea vizita in Romania a fost prin 1996-1997, cand am deschis business-ul Adidas. Este o piata din 19 milioane de consumatori, a doua ca importanta dupa Polonia. Vorbim de o industrie puternica, formata din multi jucatori, atat internationali, cat si locali”, spune Forras.

In Ungaria acesta a condus business-ul Quattro Mobili, parte a grupului Steinhoff, pozitie din care a reusit sa mentina stabila afacerea cu mobila, in contextul in care industria a suferit scaderi de pana la 50%. “Am schimbat locatiile, salariile si marketingul si am reusit sa nu scadem la fel de mult ca piata. Preturile in cazul magazinelor Quattro Mobili sunt cu pana la 20-30% de 2-3 ani fata de competitori. Pe piata ungara existau 4.000 de magazine de mobila, multe au disparut”, explica CEO-ul kika.

Obiectivul sau din noua pozitie este alinierea kika la standardele grupului sud-african Steinhoff, ceea ce presupune introducerea de noi produse, reamenajarea spatiului de vanzare a magazinului din zona Militari din Capitala, schimbarea strategiei de marketing. Toate aceste masuri ar trebui sa se traduca la finalul anului fiscal intr-o crestere de 15% a afacerilor din Romania. kika a raportat in 2012 o cifra de afaceri de 10 milioane de euro, potrivit ultimelor date financiare disponibile.

Daca evolutia este una favorabila, vom reincepe expansiunea. Un scenariu optimist este sa ne extindem in marile orase sau sa preluam din jucatorii locali. Ne uitam la cei mai importanti jucatori din piata. In 3-4 ani vrem doua noi magazine. Ne uitam la magazine mai mici in provincie, la locatii mai bune. De asemenea, urmarim sa reducem preturile, sunt prea mari si trebuie aliniate la cerintele pietei”, adauga Akos Forras.

Citeste si:

kika opereaza pe plan local un singur magazin, in zona comerciala Militari, care ocupa o suprafata de aproximativ 27.000 mp si care a fost deschis in anul 2008, in urma unei investitii de 31 milioane de euro. Compania are pe plan local 100 de angajati.

Pentru noile magazine compania ia in calcul suprafete mai mici, de 18.000-20.000 mp. kika anuntase in urma cu trei ani un nou proiect in Constanta, care nu s-a concretizat insa din cauza unor probleme privind accesibilitatea terenului. Compania detine mai multe terenuri in Romania, in orase precum Oradea, Cluj sau Timisoara, planul initial de extindere vizand opt magazine.

Patimile unui cumparator de terenuri: ,,Dupa ce am incheiat tranzactia, aflu ca nu pot sa folosesc 30% din suprafata"

Patimile unui cumparator de terenuri: ,,Dupa ce am incheiat...

“In Romania trebuie sa gasim locatiile potrivite, fostii colegi din kika au fost prea entuzismati fata de expansiune, trebuiau sa stea cel putin 2-3 luni pentru a analiza bine piata. Principala provocare este mentinerea interesului pentru magazin in ciuda unei locatii nu prea fericite. Ne uitam si la zona Baneasa, insa pentru moment asteptam sa vedem cum va evolua anul acesta”, completeaza Forras.

Principalul competitor pe piata locala al kika este IKEA, retailerul suedez deschizand magazinul din zona Baneasa in anul 2007. Pana in luna martie 2010 a fost operat in sistem de franciza locala, iar dupa aceea IKEA Romania a devenit parte din IKEA Group. Retailerul a raportat in perioada 1 septembrie-31 august 2013 vanzari de 440 mil. lei, in crestere cu aproximativ 10% fata de anul trecut. IKEA lucreaza in Romania cu 40 de furnizori locali care livreaza circa 5% din produsele comercializate in magazinul din Bucuresti.

Afacerile IKEA au crescut cu 10%: Ne uitam la volum, nu la profit

Afacerile IKEA au crescut cu 10%: Ne uitam la volum, nu la profit

Sursa foto: Shutterstock