Daca vorbim despre piata parfumurilor din Romania, aceasta a fost estimata in anul 2005 la 250 milioane de euro. Intru totul adevarat este faptul ca cei mai multi romani prefera sa foloseasca parfumuri in trend, care poarta pe ele sigla multinationalelor precum: Oriflame sau Avon, companii care promoveaza marketingul direct. Reprezentante mari in Romania sunt si ale companiilor Coty sau firme distribuitoare de marci importante cum ar fi Everet, distribuitor al parfumurilor Calvin Klein, Hugo Boss sau Cerutti. La capitolul popularitate insa, un parfum precum Giordani, Little Black Dress, Individual Blue sau Rebel detin suprematia pe piata, cel putin in vanzari.

Succesul lor deriva clar din calitate, dar un parfum este cumparat si pentru satisfacerea nevoilor emotionale, pentru senzatia de exclusivitate, naturalete si distinctie. Cu toate acestea, una din patru femei achizitioneaza un parfum similar, dupa cum ne spun surse din piata. De asemenea, “sapte din 10 femei folosesc zilnic cel putin un produs parfumat, performanta intrecuta in Europa de Est doar de Slovenia, Cehia si Bulgaria”, dupa cum precizeaza pentru Wall-Street, Andreea Catu, PR specialist in cadrul companiei Avon Cosmetics Romania.

Starul face parfumul... “abordabil”

Exista totusi o tendinta, aceea a “intoarcerii catre lux, prestigiu, stilul retro in designul ambalajelor, acest lucru fiind valabil la mai toate bradurile”, a afirmat pntru Wall-Street Gabriela Popa, chief accountant al companiei Oriflame Romania.

Piata parfumurilor cunoaste o evolutie importanta, Euromonitor, compania care monitorizeaza piata produselor cosmetice din Romania, estimand piata parfumurilor ca avand o pondere de 25%, in anul 2006.

Viziunea asupra acestui segment de piata este insa optimista, cel putin prin prisma reprezentantilor Oriflame, care considera ca afacerea este una rentabila, piata romaneasca de cosmetice fiind in general orientata catre segmentul de parfumuri, apa de toaleta, produse de machiaj si creme de intretinere. Un exemplu in acest sens este cifra de afaceri a companiei, 24 milioane de euro in anul 2005, pentru 2006 fiind estimata o crestere de minim 15%. Din aceasta, “un procent de 30% este reprezentat de vanzarile pe segmentul parfumurilor“, ne spune Gabriela Popa. Prezenta in 54 de tari, compania Oriflame detine venituri anuale din vanzari de aproximativ 750 milioane de euro si peste 1,77 milioane de clienti directi in toata lumea.

Daca ne intrebam cine are un mai mare impact asupra consumatorului, variantele de raspuns dintre care am avea de ales sunt: compania producatoare, cea distribuitoare, calitatea sau...mai nou...personalitatea cu care este el asociat - vorbim aici de unele staruri Holywood-iene, care si-au asociat imaginea unui parfum.

Citeste si:

“In cazul parfumurilor Avon, avem de-a face cu o situatie fericita: imaginea pe care o promovam este sustinuta atat de calitatea produselor cat si de prestigiul marcii Avon. Incepand cu anul 2004, renumita actrita americana de origine mexicana Salma Hayek este imaginea Avon pentru anumite game de produse, printre care si trilogia de parfumuri Today-Tommorow-Always. Aceasta trilogie de parfumuri a fost recompensata in anul 2005 cu echivalentul Oscarului in lumea parfumurilor, Fifi Award – New York, fiind nominalizata in topul Women’s Fragrance of the Year”, ne spune Andreea Catu.

Avon Products Inc. a precizat intr-un comunicat al companiei ca venitul pe primul semestru al anului 2006 a fost de doua miliarde de dolari, o crestere importanta a vanzarilor fiind estimata in Europa Centrala si de Est, precum si in America Latina. Vanzarea totala a produselor de frumusete a crescut in primul semestru cu 6% , cresterea fiind valabila atat pentru cifra de afaceri dar si privitor la aria de raspandire a retelei Avon in toata lumea.

In asteptarea trendului “masstige”

“Un parfum nu vine niciodata singur”, am putea spune, daca ne-am referi la beneficiile obtinute la cumpararea lui. Si asta pentru ca, majoritatea multinationalelor care practica vanzarea directa, folosesc strategii de marketing atat din zona publicitatii cat si ofertele speciale adresate clientilor, avand drept cadou bijuterii, accesorii sau extensii ale gamei.

Ce facem insa cu falsurile care-si fac loc pe piata romaneasca, daca ne gandim ca produsele contrafacute reprezinta aproximativ 60% din acest segment? Chiar daca “exista destule firme de cosmetice ce activeaza pe piata locala care sa iti ofere alternative la o fiola 'Chanel' de 10 ml, cumparata din piata cu 10 -15 lei”, “consumatorii devin de la an la an tot mai 'educati', incep sa distinga produsele contrafacute si sa le ocoleasca”, precizeaza Gabriela Popa. Cat despre viitor, pe langa noi lansari de parfumuri, clientii vor urmari indeaproape trendul “masstige”, care se traduce prin “lux la preturi rezonabile”, dupa cum explica reprezentanta companiei Oriflame.

Industria cosmeticelor a fost inainte de 1989 una dintre cele mai dinamice ramuri romanesti. In Romania sunt inregistrate in prezent circa 50 firme producatoare de cosmetice, dintre care un numar de 22 sunt membre ale Organizatiei Patronale din Industria Cosmeticelor (OPIC).