"Atunci cand am constatat ca am problemele de sanatate, am organizat o gradina, care a devenit din ce in ce mai mare. Initial am avut un solar de 250 mp, iar acum am 2 solarii de cate 250 mp si inca o suprafata de 3.000 mp in regim de camp", spune Ciprian Stancu, care a lansat oficial Republica Bio in februarie 2014.

El explica ca a adoptat traseul invers in aceasta industrie, pentru ca, desi este si producator de legume si fructe bio, a preferat sa devina mai intai un retailer de incredere, pentru ca apoi sa isi plaseze propriile alimente crescute si certificate organic pe rafturile magazinului digital.

Iar cele doua motive pentru care a luat aceasta decizie de business sunt bine intemeiate. In primul rand, Ciprian recunoaste ca pentru un corporatist agricultura poate fi dificila si "ai nevoie de cativa ani ca sa intelegi botanica, cum se dezvolta si se culege o planta". Nu in ultimul rand, daca devenea doar un producator de legume si fructe bio, era pus in fata negocierilor cu marile lanturi de magazine.

"Un supermarket mi-ar fi zis foarte clar: <<Eu cumpar kilogramul de rosii conventionale (care nu sunt ecologice - n.r.) cu 1,5 lei si tie o sa iti platesc 2 lei. Vrei? Bine. Nu vrei? Asteapta sa se strice. Este o balanta de negociere atat de defavorabila producatorului, incat eu nu am vrut sa intru in asta", a povestit Ciprian Stancu intr-un interviu acordat wall-street.ro.

Ciprian a lucrat in mediul corporatist, incepandu-si cariera la Pro TV in 2000. Potrivit paginademedia.ro, Ciprian Stancu a fost numit in 2010 CME Head of New Media & MediaPro, iar din ianuarie 2011 pana in noiembrie 2013 a coordonat managementul de vanzari din cele 6 tari ale CME din functia de Head of CME Sales. El se recomanda insa mai simplu: “Am fost multi ani negociator”.

"In corporatie, am pus problemele de sanatate pe seama regimului alimentar precar, cauzat de programul intalnirilor si a zborurilor frecvente, dar si a stresului puternic si a lipsei de miscare. Combinatia aceasta de factori, cu mancare de slaba calitate sau slab nutritiva, oboseala, calatorii indelungate, si-au pus amprenta asupra starii de sanatate. Am dezvoltat niste alergii care m-au pus pe ganduri, dar nu pot sa spun ca am plecat din corporatie pentru ca am avut problemele de sanatate. Au fost mai multi factori, dar sanatatea a fost unul important", spune tanarul antreprenor.

El spune ca nu regreta plecarea din corporatie, care a fost unul dintre cele mai bune lucruri care i s-au intamplat. "Asa am ajuns sa fiu implicat intr-o industrie in care cred cu tarie si care imi face bine in fiecare zi".

Se intampla destul de frecvent sa ajungi intr-un punct in care sa zici stop si sa constati dupa 2-3 ani ca e un lucru bun ca ai plecat.

De altfel, toti angajatii Republica Bio cred cu tarie in organic si vin din niste companii importante si cunoscute, in care au invatat ce inseamna disciplina si atentia la detaliu. "Si atunci cand pui o experienta de disciplina, de procedura, cu care vii din corporatie, si lucrezi intr-un mediu in care iti face placere si simti ca faci ceva bun pentru oameni, obtii o combinatie fabulous de benefica pentru business"

Cum arata consumatorul roman de produse bio?

Ciprian spune ca a plecat de la premisa ca la Republica Bio o sa vanda o proportie mare de produse alimentare, dar a avut o surpriza, pentru ca ponderea produselor cosmetice si a detergentilor este semnificativa. O alta surpriza fata de business plan este faptul ca vinde foarte mult in tara.

Citeste si:

"Am avut situatii destul de multe in care am fost in fata unor decizii interesante. La colete care valorau 200 de lei, ne costa transportul 60 de lei. A trebuit sa luam o decizie, daca livram coletul si pierdem bani sau sunam si nu livram coletul. Intotdeuna cand s-a repetat situatia asta, am livrat coletul chiar daca am pierdut bani", afirma fondatorul Republica Bio.

Pentu mine este o satisfactie enorma sa vad ca in sate din Iasi, Bacau, Maramures ajung produse certificate organic.

In prezent, Republica Bio vinde mai mult in tara decat in Bucuresti, chiar daca in Capitala sunt persoane mai informate, au inceput deja sa consume bio si au deja niste furnizori pe care i-au testat. Ciprian Stancu a remarcat ca persoanele foarte active sau corporatistii au in cosul de cumparaturi snacks-uri bio, batoane proteice, sucuri sau lapte vegetal.

Pe de alta parte, managerul a observat o recurenta extraordinar de mare a barbatilor, mai mare decat a femeilor.

Intrebat despre apetitul romanilor pentru produsele bio, Stancu a dat exemplul cireselor bio produse si comercializate de Republica Bio la inceput de vara, pe care le-a vandut in doar cateva ore. “La un magazin fizic din Bucuresti, ciresele bio costau 70 lei/kg, la altul erau circa 50 lei, la un supermarket cele conventionale erau 16 lei, iar noi le-am vandut pe cele bio cu 14 lei/kg. Am vandut cateva sute de kilograme in 3 ore. Au fost gradinite care au cumparat zeci de kilograme si multe persoane fizice care au comandat cate 10 kg".

In ceea ce priveste pretul, Ciprian a explicat ca stabileste valorile de comercializare astfel incat adaosul sa fie rezonabil, cat sa nu piarda bani din faptul ca ofera transport gratuit la comenzi de peste 150 de lei, si cu ideea ca "oamenii sa inceapa sa isi schimbe mentalitatea ca bio este scump".

"Atunci cand am stabilit pretul la cirese, de exemplu, am avut in cap un singur gand: cat isi permite sa plateasca o mama cu salariu mediu care vrea sa cumpere ceva sanatos pentru copilul ei. Bio nu trebuie sa fie scump, bio este mai scump decat conventional pentru ca productivitatile sunt mai mici, pentru ca substantele pe care le folosesti la stropit sunt mult mai putine si mult mai scumpe. Faci stropiri mult mai dese. Toate aceste lucruri adauga un cost, dar nu se justifica preturi de 3-4 ori, chiar de 10 ori mai mari decat cele la produsele conventionale. Asta inseamna doar imbogatire rapida pentru unii", avertizeaza Stancu.

Eu ma simt prostit cand imi ceri 70 de lei pe un kilogram de cirese bio si atunci nu voi cumpara, chiar daca sunt iubitor si promotor de bio.

Ca urmare, pentru produsele sub marca proprie, antreprenorul vrea sa impuna un pret unic comerciantilor care isi doresc sa le comercializeze. De altfel, Republica Bio a lansat recent un ulei de cocos bio, pe care mai multe magazine de profil ar putea sa il comercializeze la un pret unic, stabilit de Ciprian.

Ciprian Stancu crede cu tarie in industria organica si este foarte optimist in privinta potentialului de crestere al pietei. "Pe partea de fructe-legume, in urmatorii 10 ani, piata se va dubla in fiecare an, dar vom depinde de un factor: de cati oameni lacomi intra in industrie. Cu cat sunt mai multi care intra si vor sa se imbogateasca rapid, pozitionand preturile foarte sus, cu atat piata va creste mai incet, pentru ca se va crea o aversiune fata de pretul bio", concluzioneaza Stancu.