In prezent companiile romanesti se confrunta cu cresteri de preturi semnificative la consumul de energie electrica. Pe de o parte, acestea sunt cauzate de cresterea cererii de electricitate la nivel regional.
Pe de alta parte, productia de energie din Romania este limitata din cauza reducerii productiei hidro, generata de seceta.

Mai mult, Bulgaria se confrunta de asemenea cu o reducere a productiei cauzata de inchiderea unei centrale nucleare. O cerere crescuta, coroborata cu o reducere a resurselor, genereaza recentele cresteri de preturi. Cu toate acestea, in functie de statutul prezent al fiecarei companii (consumatori > 10 GWh/an) se pot lua diferite masuri care sa stabilizeze si chiar sa reduca costurile la consumul de energie electrica.

Petrom, economii totale de pana la 20 la costurile cu energia electrica

Horváth & Partners este compania de consultanta manageriala care a ajutat Petrom SA sa implementeze masuri de optimizare o costurilor cu energia electrica. Datorita trecerii de la un consumator captiv la unul eligibil, Petrom a reusit sa isi reduca substantial preturile platite pe electricitate. Mai mult, un centru de management al energiei nou implementat la recomandarile Horvath & Partners ajuta in prezent Petrom sa isi imbunatateasca estimarile de consum de energie electrica si consumul in sine.

Ca rezultat, platile de penalizare au devenit in 2006 mai mici de 0,1% din totalul costurilor cu energia electrica. Nu in ultimul rand, analiza retelei si a imbunatatirilor aduse la retelele conexe au contribuit la reduceri de costuri suplimentare in cadrul Petrom, ceea ce a rezultat in economii totale de pana la 20% in ceea ce priveste costurile cu energia electrica.

Marc-A. Lempart, Senior Project Manager Horváth & Partners, a dezvoltat o serie de masuri pentru optimizarea costurilor cu energia electrica, fezabile pentru marile companii romanesti si necesare pentru cresterea competitivitatii acestora in contextul integrarii europene.

Una dintre masurile recomandate este schimbarea furnizorului de energie pentru a reduce preturile la energie. Pe baza prezentului contract de energie, una din principalele modalitati de scadere a costurilor la energie este conversia dintr-un consumator captiv intr-unul eligibil. Desi 83,5% din piata romaneasca de energie este liberalizata, doar aproximativ 60% este utilizata de consumatori eligibili care au posibilitatea de a negocia pretul la energie pe piata libera, in loc sa plateasca un tarif reglementat.

Consumatorii sunt liberi sa negocieze cu potentiali furnizori de energie electrica

In Romania, piata de retail (en-detail) este organizata de OPCOM care tranzactioneaza energie zilnic si de piata contractelor bilaterale. In functie de dinamica curenta a pietei, preturile pot fluctua destul de mult dar ele reflecta mereu valoarea reala la un moment dat. Pentru a beneficia de sistem, consumatorii trebuie sa monitorizeze cu atentie piata de retail, sa negocieze preturile si sa ajusteze frecvent contractele, acest lucru necesitand implicarea intensa a expertilor in energie.

Cu toate acestea, consumatorii sunt liberi sa negocieze cu potentiali furnizori contracte pe termen mediu si lung (de exemplu, un an) garantand un pret fix pentru o perioada determinata. Aceasta planificare creeaza conditiile pentru imbunatatirea retelei strategic si pentru o mai buna estimare.
Din experienta recomandam contracte pe un an sau doi care sa asigure o planificare pe care sa te poti baza si capacitate suficienta pentru rezolvarea problemelor strategice. In functie de cantitatea consumata se pot realiza reduceri de preturi de pana la 15%, comparat cu preturile reglementate pentru consumatorii captivi. O preconditie pentru a participa in piata libera este aceea de a avea contoare care sa masoare consumul cu ora.

In functie de retea, o investitie de aproximativ 2000 de Euro este necesara pentru fiecare punct de consum la instalarea contoarelor. Perioada de schimbare a furnizorului poate sa dureze de la una la trei luni.

O alta directie de actiune pentru companiile romanesti poate fi implementarea unui centru de management al energiei pentru a imbunatati estimarea si a reduce costurile de penalizare.
Ca flux al procedurii, consumatorilor eligibili li se solicita sa raporteze furnizorului o estimare a consumului pe ora. Bazat pe acea estimare, furnizorului i se solicita sa informeze operatorului de sistem despre puterea necesara ce trebuie furnizata pe perioada respectiva. Pentru factura lunara, operatorul de sistem compara consumul pe ora real cu cel estimat.
Daca consumul real este considerabil mai mic sau mai mare decat cel estimat si astfel produce dezechilibre in retea, furnizorul trebuie sa plateasca penalizari pentru respectivele ore, acestea fiind de obicei transmise mai departe direct consumatorului. In functie de fluctuatia cererii de energie si de calitatea estimarii, platile penalizarilor pot reprezenta pana la 8% din costurile la energia electrica ale consumatorului.

Consumatorii cu un consum neregulat carora le lipseste experienta si care au devenit eligibili doar de curand, se confrunta in mod deosebit cu probleme legate de estimarea corecta a cererii de energie pe ora. Un centru de management al energiei masoara si analizeaza consumul real in timp real si il compara cu cel estimat. Este un sistem de invatare care memoreaza date istorice pentru a imbunatati calitatea estimarilor pentru viitor. Consumatorul isi cunoaste in mod transparent consumul propriu si are posibilitatea sa reduca costurile de penalizare si consumul total datorita unei estimari mai corecte si a planificarii. In functie de caracteristicile si numarul punctelor de consum ce trebuie gestionate, costurile de investitii pentru un centru de management al energiei variaza intre 15.000 si 50.000 de Euro (inclusiv software si hardware si fara sa luam in considerare contoarele).

Chiar si in aceste conditii, economiile de pana la 10% din totalul costului de energie pot amortiza investitia intr-o perioada de timp rezonabila. Perioada de implementare dureaza intre una si doua luni. O preconditie pentru aceasta contorizare este sa fie vorba de un consumator eligibil.

Un al treilea pas pentru obiectivul declarat la inceput – acela de a reduce consumul de energie electrica – este imbunatirea retelei de electricitate pentru a reduce costurile la energia reactiva.
Energia reactiva apare in principal in retelele cu consumatori mari si reduce fluxul de energie neta, generand costuri suplimentare de pana la 15%. Bazat pe analiza retelei, se pot identifica diferite masuri precum implemetarea unui capacitor potrivit care poate reduce cantitatea de energie reactiva la aproape zero. Pentru un consumator mediu fara probleme tehnice de retea specifice, costurile de investitie pentru implementarea unor asemenea masuri pot fi de aproximativ 5.000 de Euro si se pot realiza pe perioada unei luni. Aceasta masura se poate lansa independent de alte operatiuni iar investitia se poate recupera in primele luni in functie de cantitatea curenta de energie reactiva.

In ciuda recentelor cresteri de pret la energia electrica, exista diferite modalitati la dispozitia consumatorilor pentru a-si reduce semnificativ costurile curente la energie. In functie de situatia prezenta, nici una, una, doua sau toate masurile prezentate reprezinta posibile oportunitati de a realiza economii. Ele sunt usor de implementat si influenteaza diferiti factori de cost precum pretul energiei electrice, penalizarile si consumul. Mai mult, aceste masuri imbunatatesc calitatea retelei si reduc nevoia de a mai apela la experti in energie, economisind astfel resurse.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri