Piata muncii a ramas si in primul semestru extrem de dinamica, existand o cerere in crestere pe zona serviciilor de resurse umane, determinata, in buna masura, de intrarea in tara a unor noi jucatori straini. Din ce in ce mai multe companii isi deschid filiale la nivel national, dorind sa acopere cat mai multe zone cu potential de crestere economica.

"Credem ca piata romaneasca de recrutare depaseste 40 milioane de euro in prezent", ne-au spus oficialii Manpower Romania.

Dezvoltarea companiilor prezente pe piata, cat si asaltul celor noi vor determina cautarea mai ales de specialisti si manageri. De asemenea, aparitia unor noi servicii a determinat cresterea numarului de posturi si a condus la o estimare pentru anul acesta a pietei de recrutare din Romania la aproximativ 40 de milioane de euro.

“Pana la sfarsitul anului se preconizeaza o intrare mare de companii straine pe piata din Romania, lucru care va genera o lupta pe oamenii calificati, iar angajatorii se vor intrece in oferte pentru a recruta profesionisti. Ca efect, probabil, vor creste salariile in anumite domenii si se vor diversifica pachetele, angajatorii pretinzand in schimb profesionalism la standarde europene”, a declarat pentru Wall Street, conducerea Manpower Romania.

Aderarea Romaniei la Uniunea Europeana nu a adus schimbari majore, vizibile imediat pe piata locala. Reprezentantii firmelor de HR considera ca este inca prea devreme pentru a putea estima care sunt consecintele punctuale asupra pietei de recrutare. Totusi, gradul de atractivitate si dezirabilitate al investitorilor straini este in continua crestere.

“Evolutia pietei de recrutare se va remarca in doua directii mari: intrarea pe piata a unor noi jucatori internationali importanti si o segmentare pe domenii de recrutare”, sustin reprezentantii Manpower Romania.

Daca in anii trecuti, FMCG-ul, industria auto si industria textila au fost cele mai dinamice sectoare, in primul semestru al anului 2007 recrutarile din IT au fost cele mai importante urmate de cele din banking, constructii, finante, real estate, inginerie, outsourcing dar si administrativ.

Cu toate acestea, in anumite sectoare economice, care au nevoie in general de personal necalificat sau cu o calificare medie, lipsa de personal se face din ce in ce mai simtita. Astfel, industria alimentara sau industria textila sunt domenii care nu mai atrag.

“Desi aparent forta de munca in aceste sectoare s-a micsorat mai ales datorita migratiei, in realitate ne confruntam cu o modificare a comportamentului oamenilor fata de locurile de munca. Acesta modificare fiind datorata de cresterea ofertelor si marirea posibilitatilor de a alege un loc de munca, fapt care duce dupa sine si cresterea expectantelor salariale”, a declarat pentru Wall Street Cristina Pasat, General Manager al Agentiei de servicii Professional.

Insa pe piata locala de recrutare exista diferente importante de la o regiune la alta, influentate in mare masura de gradul de dezvoltare al fiecarui judet. O imagine clara in acest sens este data de rata somajului inregistrata la nivel de regiuni, care difera de la un judet la altul. „De asemenea, se constata o deschidere mai mare a candidatilor catre relocare in alte regiuni ale tarii si interes al companiilor de a atrage candidati din alte regiuni decat cea in care isi au sediul operativ”, a adaugat Cristina Pasat.

Citeste si:

Daca primul semestru al anului 2007 a fost unul dinamic, pe al doilea semestru nu se asteapta schimbari majore, desi piata de recrutare se va dezvolta in continuare. „Al doilea semestru al anului este de obicei mai putin efervescent decat primul datorita perioadei de concedii. Procesele de recrutare care se deruleaza sunt insa pentru pozitii cheie care trebuie sa devina functionale incepand cu septembrie”, sustin reprezentantii AIMS.

In anii trecuti publicarea anunturilor de joburi in presa scrisa era un trend, in prezent online-ul castiga din ce in ce mai mult teren. Astfel se remarca o dezvoltare pronuntata a recrutarii online, prin realizarea de portaluri de cariera dar si prin diversifcarea metodelor de atragere a angajatilor. Reprezentantii Manpower se asteapta ca acesta sa reprezinte „boom-ul recrutarii”.

In raport cu anul 2006 competitia pe piata de recrutare este mai mare atat in randul angajatorilor cat si a agentiilor de HR. „ Pentru ocuparea pozitiilor de middle si top-management competitia este mult mai mare. Pentru pozitiile de entry-level, exista mai multe oportunitati, datorita jucatorilor noi de pe piata”, a declarat pentru Wall Street Cristina Savuica, country manager Lugera&Makler.

O alta tendinta care s-a remarcat in cadrul sistemului salarial o reprezinta cererea tot mai mare a angajatilor de a avea salarii mai mari, dar si beneficii si compensatii extrasalariale. Astfel companiile incep sa dezvolte sisteme de retentie a personalului cat si de motivare si bonusare a angajatilor.

La sfarsitui anului trecut companiile de recrutare au inregistrat cresteri de 52%, depasind chiar si 100%. Lugera &Makler a avut o cifra de afeceri de 7,5 milioane de euro si un profit de 215.000 de euro, urmata de Manpower Romania cu 5 milioane de euro.

Grupul olandez Lugera & Makler, prezent de sase ani pe piata romaneasca, estimeaza dublarea profitului in acest an, castigul realizat in 2006 ridicandu-se la 216.000 euro.

Compania activeaza in domeniul selectiei si plasarii de personal, si estimeaza pentru 2007 o cifra de afaceri de 12 milioane euro, in crestere cu 60% fata de anul precedent (7,5 milioane euro), si atingerea unei cote de piata de 25-30%.

Agentia de servicii Professional si AIMS au avut castiguri mai moderate de 4,3 milioane, respectiv 4,1 milioane de euro.

Hart Human Resource Consulting, unul dintre cei mai tineri jucatori de pe piata locala, a inregistrat o cifra de afaceri de 200.000 de euro in primul trimestru de functionare.