De cativa ani, producatorii locali se pregatesc intens in vederea aderarii Romaniei la Uniunea Europeana
Utilizarea doar a anumitor ingrediente, conservanti sau coloranti, precum si folosirea de tehnologii nepoluante, ecologice devin cerinte absolut obligatorii pentru industria locala de cosmetice, in contextul aderarii Romaniei in Uniunea Europeana. Activitatea de productie a cosmeticelor este coordonata prin Legea nr. 178/2000 care, in decursul anilor, a suferit numeroase modificari si completari.

Astfel, Legea nr. 379/2004 este cel mai recent act normativ care, practic, aliniaza legislatia in acest domeniu la cerintele normelor Comunitatii Europene. In principal, completarile aduse se refera la interzicerea testarii pe animale a acestor produse, la ingredientele continute in formulele de fabricatie, insistandu-se, totodata, asupra evaluarii riscului produsului cosmetic pentru sanatatea umana. Pentru producatorii autohtoni, aplicarea prevederilor legii implica o serie de costuri, acele companii care nu si le vor permite fiind, fara indoiala, afectate. Legislatia in vigoare in Romania corespunde prevederilor europene in ceea ce priveste conditiile impuse de fabricatie, de control al produselor, de spatii si fluxuri tehnologice. Cei care nu respecta aceste norme si nu doresc sa investeasca in tehnologie performanta, in asigurarea calitatii produselor sau serviciilor vor avea de suferit in contextul integrarii, afirma Elena Cremenescu, director executiv la Elmi Prodfarm, compania care produce gama de cosmetice Elmiplant. Societatea respecta in acest moment toate standardele impuse de Uniunea Europeana, dispune de certificarea de calitate ISO 9001/2002, iar laboratoarele sale de control sunt in curs de acreditare, printr-un organism recunoscut pe plan extern, Renar.

Farmec SA din Cluj-Napoca va demara cel mai amplu program de investitii din istoria sa, care se va derula pe o perioada de patru ani si va depasi 20 de milioane de euro. Compania clujeana a investit insa sume consistente si in anii precedenti, destinate in special sectorului de distributie, achizitionarii de magazine si spatii proprii, precum si modernizarii infrastructurii si mijloacelor de productie. Pregatirile pentru alinierea la standardele europene de mediu au presupus, printre altele, construirea unei sectii noi pentru industrializarea deodorantelor ecologice si a lacurilor de par, fiind a doua investitie de acest gen in Europa Centrala si de Est. Pentru acest proiect, Farmec a investit aproximativ trei milioane de dolari. Societatea Gerocossen din Bucuresti a achizitionat utilaje moderne si performante pentru fabricarea si umplerea produselor, instalatii pentru demineralizarea si sterilizarea apei folosite in tehnologia de fabricatie, precum si aparatura speciala pentru laboratoarele de analize fizico-chimice si microbiologice toate acestea ajungand la valoarea de aproximativ un milion de euro. In afara acestor investitii care se vor amortiza in timp, am fost nevoiti sa realizam alte ambalaje, care sa corespunda conditiilor prevazute de legislatie, si sa renuntam la cele care erau deja in stoc, lucru care a antrenat costuri suplimentare, precizeaza Stanca Cismaru, director general la Gerocossen, societate care, anul trecut, a implementat si sistemul de management al calitatii conform ISO 9001:2002, certificat de catre TUV CERT. In prezent, pe piata romaneasca exista toate brandurile de cosmetice din spatiul european.

Din cauza costurilor ridicate legate de distributie, utilitati, forta de munca etc., de multe ori, aceste produse sunt mai scumpe in magazinele romanesti decat in cele din Franta, Germania sau din alte tari europene. Romania are deja o lege a cosmeticelor foarte moderna. Din acest punct de vedere, aderarea la Uniunea Europeana nu va aduce schimbari majore, este de parere Monica Tatoiu, Managing Director la Cosmetics Oriflame Romania.

Ceea ce trebuie rezolvat prin masuri mai dure de control vamal si fiscal este intrarea pe piata a produselor din afara spatiului european, de multe ori contrafacute, atractive ca pret, dar care reprezinta un pericol pentru sanatatea consumatorilor. In aceasta situatie, se poate intampla ca produsele originale, de calitate, sa dispara de pe piata noastra sau sa devina inaccesibile ca pret, explica Monica Tatoiu. Pe de alta parte, nici cosmeticele romanesti nu pot face fata fenomenului, fiind necompetitive, in sensul ca, din cauza costurilor mari de productie si a resurselor financiare limitate imprumuturile bancare fiind prohibitive -, marcile locale nu beneficiaza inca de un marketing de tip european.

Valoarea vanzarilor de produse cosmetice si de toaleta in europa de est

Valoarea scazuta a vanzarilor de cosmetice pe piata romaneasca se explica, in primul rand, prin faptul ca produsele ieftine inca se vand bine, ca si cele contrafacute, de asemenea atractive ca pret.

Legislatia in domeniul productiei de cosmetice

Legea nr. 178/2000 privind produsele cosmetice a fost supusa mai multor modificari si completari (amendari), prin Legea nr. 508/2002, Legea nr. 264/2003, respectiv Legea nr. 379/2004.
Legea cuprinde liste cu ingredientele interzis a fi folosite in industria cosmetica, ingredientele limitate la anumite concentratii si conditii, conservantii, colorantii si filtrele solare autorizate pentru utilizare.
Sunt prevazute, de asemenea, masurile pe care trebuie sa le ia un fabricant inainte de a pune un produs pe piata, pentru siguranta consumatorului.
Ministerul Sanatatii este autoritatea nationala competenta care coopereaza cu autoritatile statelor membre ale Uniunii Europene pentru aplicarea legislatiei pe teritoriul Romaniei.
Sanctiunea contraventiilor constatate se face de catre Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului.


Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri