Productia autohtona de produse cosmetice s-a cifrat in 2005 la circa 44 milioane euro, insa fata de 1989 industria cosmeticelor a inregistrat un declin semnificativ, a declarat, pentru Rompres, presedintele Organizatiei Patronale din Industria Cosmeticelor (OPIC), Rozalia Speteanu. In opinia sa, industria cosmeticelor a fost inainte de 1989 una dintre cele mai dinamice ramuri romanesti. De la vechile fabrici de stat au s-au dezvoltat fabrici private care asigura doar o parte din nevoile pietei.

Daca inainte de 1989 numai fabrica Miraj exporta peste 30 milioane de parfumuri, 18 milioane de sampoane si peste zece milioane vopsele de par, in prezent fabricile romanesti exporta circa 100.000 de sampoane. Mai mult Romania, importa integral sapunuri, detergenti si pasta de dinti. "Cea mai mare parte a cosmeticelor produse in Romania sunt exportate in tari precum Italia, Grecia sau Japonia", a spus Rozalia Speteanu.

Potrivit statisticilor, productia autohtona detine doar 20% din piata totala a cosmeticelor, care se ridica la peste 220 milioane euro si inregistreaza un ritm mediu anual de crestere de 15%. Daca inainte de 1989 fabricile romanesti aveau contracte cu firme renumite, de la L'Oreal, Wella sau Schwartzkopf, in prezent firmele romanesti se confrunta cu nenumarate probleme, de la lipsa fondurilor pentru publicitate, majorarea accizei la alcool, pana la contrafaceri. "Din punct de vedere a calitatii produselor, acestea sunt competitive cu cele din piata mondiala, intrucat sunt produse conform prevederilor Legii 178/ 2000, lege armonizata cu directivele europene", a spus Speteanu.

Problema este, potrivit acesteia, ca produsele romanesti sufera la nivel de prezentare. Cauza o reprezinta banii putini pe care producatorii isi permit sa-i plateasca. "Ambalajele nu sunt suficient de sofisticate, insa asigura calitatea si integritatea produsului", a adaugat presedintele OPIC. In structura de cost a unui produs cea mai mare pondere este detinuta in proportie de 60% de ambalaj. Desi aprovizionarea cu materii prime se face din import, firmele romanesti nu au suficiente fonduri pentru a plati pentru publicitate, in conditiile in care televiziunile private percep taxe foarte mari, firmele pierzand astfel teren in fata multinationalelor. Conform statisticilor, in pretul unui produs de marca peste 30% reprezinta cheltuieli de publicitate.

Alte probleme semnalate de reprezentantul industriei cosmeticelor sunt importul de oriunde si de orice fel sau vanzarea in orice loc si in orice conditii. "Acestea afecteaza intr-o masura destul de importanta si nivelul de productie autohtona", a mentionat Speteanu, adaugand ca produsele cosmetice trebuie depozitate in conditii deosebite de temperatura si umiditate.

In Romania sunt inregistrate in prezent circa 50 firme producatoare de cosmetice, dintre care un numar de 22 sunt membre OPIC, cu un total de 1.500 angajati. "Foarte multi dintre actualii producatori de produse cosmetice sunt cadre care au obtinut in anii anteriori diplome de atestare profesionala la firme mari din strainatate", a precizat Rozalia Speteanu.

Majorarea accizei la alcool va duce a cresterea preturilor

Majorarea accizei la alcool va genera cresterea preturilor la produsele cosmetice autohtone sau, mai rau, va duce la scoaterea din productie a anumitor produse, considera reprezentanti ai industriei de cosmetice. "Cea mai mare greutate pe care producatorii autohtoni de cosmetice o intampina in prezent este legata de noua forma a Codului Fiscal, care prevede accize la alcool fara nici o justificare", a mai declarat presedintele Organizatiei Patronale din Industria Cosmeticelor (OPIC), Rozalia Speteanu.

Aceasta a explicat ca o acciza mai mare aplicata la produsele cosmetice va fi recuperata tot de la consumator, in conditiile in care pretul produselor cosmetice autohtone va fi mai mare. "Preturile vor creste de la o firma la alta, in functie de cheltuielile de productie pe care le are", a spus Speteanu.

Se stie ca alcoolul este materie prima utilizata in procesul tehnologic de productie a cosmeticelor. Apa de gura nu se poate fabrica fara alcool, iar toate extractele de plante utilizate in industria cosmetica se fac cu ajutorul solventilor, unul dintre acestia fiind alcoolul. "Apa de gura nu este foarte des utilizata in Romania, iar dar daca producatorii vor mai creste pretul, nu o s-o mai bage nimeni in seama", a precizat Speteanu.

Conform legii, de la 1 iulie 2006 acciza pentru alcoolul etilic va creste cu 18%. Nivelul accizei pentru alcool etilic este in prezent de 465 euro pe hectolitru de alcool pur, taxa standard urmand sa fie majorata la 550 euro pe hectolitru de alcool pur.
Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Companii »


Setari Cookie-uri