Femeile sunt mai puțin interesate de Black Friday decât bărbații (10% vs 5% respondenți care declară că nu vor cumpăra nimic cu această ocazie). La fel și seniorii de peste 65 de ani (11%) și rezidenții din centrul țării (11%). În privința bugetelor alocate acestui eveniment comercial, bărbații pregătesc între 1.000-2.500 de lei pentru cumpărăturile de Black Friday, femeile între 250-500 de lei, segmentele de vârstă 18-24 de ani (26%) și 44-54 de ani pregătesc între 250-500 de lei, respondenții între 25-44 de ani (26%) și cei peste 55 de ani (23%) mai degrabă 1.000-2.500 de lei.

Acestea sunt rezultatele unui studiu Revolut și Dynata, realizat în septembrie 2023.

Opt din zece români au banii pregătiți pentru a face achiziții de BF. Cel puțin 53% dintre români declară că au o strategie de cumpărături de Black Friday, iar cei mai mulți, 23%, au pregătit între 1.000-2.500 de lei pentru achizițiile făcute cu această ocazie. În timp ce un român din 10 spune că nu face deloc cumpărături de Black Friday, 4 din 10 (39%) sunt dispuși să se trezească și cu noaptea în cap numai să prindă la prima oră a zilei ofertele pe care le vânează de mai mult timp. 43% își sacrifică din timpul personal și stau lipiți de laptopuri doar pentru ofertele care oferă discounturi importante, în timp ce 5% sunt interesați de promoțiile de Black Friday, dacă astfel pot face o afacere bună din revânzarea produselor cumpărate cu reduceri importante.

Bucureștenii pregătesc cele mai generoase bugete, de peste 2.500 de lei (19%), în timp ce românii din vestul țării sunt cei mai reținuți în a cheltui de Black Friday (13% mai puțin de 250 de lei).

Anul trecut, de Black Friday, clienții din România au făcut achiziții de aproape 44 de milioane de euro de Black Friday (11-13 noiembrie 2022), cu Revolut, iar suma medie cheltuită de un utilizator român a fost de aproximativ 84 euro. Segmentul de vârstă cu cea mai mare valoare a achizițiilor de Black Friday a fost 25-34 de ani, cu peste 16,7 milioane de euro. Cea mai mare valoare medie a achizițiilor/ utilizator a fost înregistrată în segmentul 35-44 de ani (103 euro/ client). În top 5 comercianți, după volumele plăților efectuate cu Revolut, au figurat: Emag, Altex, Carrefour, Tazz, Dedeman.

Tentativelede fraudă răsar ca reducerile de Black Friday

Totuși, evenimentele comerciale de tipul Black Friday, care pun accent pe e-commerce, vin și cu provocări în privința prevenirii comportamentelor iresponsabile și a șarlataniilor. Revolut studiază fenomenul fraudelor și scam-urilor și a constatat o creștere a acestuia, de la un an la altul. De exemplu, în perioada post-pandemică, a fost remarcată o creștere a scam-urilor care implică false oferte la bilete la festivaluri de muzică sau concerte. În perioada mai-septembrie 2023, numărul scamurilor cu bilete de concert a crescut cu 220% față de aceeași perioadă a anului anterior. În România, anul 2024 se anunță plin de oferte tentante pentru iubitorii de muzică și pentru fanii unor mari artiști internaționali, iar riscul de a înregistra tentative de fraudă cu bilete la aceste evenimente se amplifică.

Potrivit UK Finance, doar în prima jumătate a anului 2022, infractorii au deturnat prin scamuri peste 609,8 milioane de lire sterline*. Potrivit unui alt studiu global, realizat de PwC la nivelul anului 2022, scam-urile au generat pierderi de peste 42 miliarde de dolari, inclusiv problemele de imagine și reputație aduse brandurilor care au fost folosite în fraudarea consumatorilor**.

„Mulți consumatori s-au trezit că au plătit bani pentru bilete inexistente la concertele dorite, ca urmare a unor reclame înșelătoare difuzate pe platformele de social media”, explică David Eborne, Head of Fraud Operations la Revolut. „Le recomandăm clienților să cumpere întotdeauna produse sau servicii numai de pe platformele de e-commerce recunoscute și oficiale, mai ales atunci când e vorba despre bilete la concerte și festivaluri. Oricât de mult și-ar dori să îl vadă pe artistul preferat, cel mai bine este să evite ofertele de nerefuzat apărute din senin pe platformele de socializare. Pentru Revolut, este important ca banii clienților să fie în siguranță. Echipa noastră formată din peste 2.500 de specialiști în prevenirea fraudelor a reușit, în ultimele 12 luni, să evite pierderi ale clienților, ca urmare a scam-urilor, ce ar fi însumat peste 231 de milioane de euro. Sistemele noastre sofisticate de detectare a fraudelor monitorizează constant tranzacțiile riscante, pentru a asigura clienții că se pot folosi în siguranță de fondurile lor”, a continuat acesta.

Iată și sfaturile expertului Revolut cu privire la un comportament responsabil de Black Friday:

• Dacă găsiți bilete de vânzare la concertele dorite sau oferte care sunt mult reduse față de prețul lor inițial, faceți-vă timp pentru a investiga site-ul sau comerciantul înainte de a continua cu plata.
• Atenție dacă vi se cere să plătiți prin transfer bancar în loc de o plată online sau tranzacție cu cardul. Confirmați întotdeauna legitimitatea vânzării înainte de a efectua o plată.
• Escrocii creează adesea un sentiment de urgență pentru a-i determina pe potențialii cumpărători să ia decizii impulsive. Opriți-vă, respirați și gândiți-vă înainte de a continua cu orice tranzacție.
• Dacă sună prea bine pentru a fi adevărat - rareori biletele la evenimentele sold out sunt disponibile prin intermediul rețelelor de socializare - atunci este foarte probabil să fie o tentativă de fraudă! Citiți anunțul cu mare atenție!

Ce e de făcut dacă un consumator este, totuși, victima unei fraude legate de serviciile de digital banking:
• Să raporteze problema către banca digitală sau instituția financiară cu care lucrează pentru a bloca tranzacția și să încerce să recupereze suma pierdută
• Clienții Revolut sunt sfătuiți să își blocheze cardul direct din aplicație și să raporteze frauda în chat-ul din aplicație, care este disponibil 24/7. Aceste măsuri trebuie luate imediat ce au suspiciunea că cineva a încercat să îi păcălească
• Să raporteze cazul prin Action Fraud / OLAF pentru a ajuta industria să aibă cât mai multe date și pentru a dezvolta instrumente de acțiune

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


Setari Cookie-uri