Negocierile cu fostii proprietari ai La Fourmi, fondul de investitii elen Global Finance, au debutat in noiembrie anul trecut si s-au finalizat la sfarsitul lunii trecute, cand Mega Image a cumparat lantul de 14 supermarketuri cu 18,6 milioane de euro. Mega Image va investi, in total total, peste 22 de milioane de euro pentru preluarea si reorganizarea afacerii La Fourmi, valorii de achizitie initiale adaugandu-se alte 3,5 milioane de euro, destinate procesului de rebranduire, care se va incheia la finele anului curent.

Pe o piata a retailului care va atinge valoarea de 100 de miliarde de euro in urmatorii doi ani, tot mai aglomerata si susceptibila capriciilor pietei imobiliare, Mega Image a ales sa se extinda prin achizitii in conditiile in care La Fourmi are avantajul unor locatii-cheie, precum Piata Unirii sau Pipera, iar costurile de operatiune a afacerii sunt net inferioare comparativ cu cele ale unui proiect de tip greenfield.

Urmarim sa ne consolidam afacerea in Bucuresti. Preconizam ca intr-un an sau doi ne vom extinde aria de interes la restul tarii, urmarind zone concentrice din ce in ce mai largi din jurul Bucurestiului, din ratiuni care tin de logistica”, a declarat, intr-un interviu acordat Wall-Street, John Kyritsis (foto), director general al Mega Image.

Acesta este si motivul pentru care Mega Image nu a luat in considerare achizitionarea lantului de supermarketuri Artima ale carui locatii sunt concentrare in zona de Vest a Romaniei.

Nu am luat in considerare achizitia lantului de supermarketuri Artima pentru ca noi ne concentram mai mult pe zona Bucurestiului. Daca am deschide un magazin in Arad, costurile operatiunilor ar fi prea mari. Asadar, ne extindem in jurul Bucurestiului, indiferent ca este vorba despre zone mai bogate sau mai putin bogate”, a explicat Kyritsis.

In toamna anului trecut, Carrefour a achizitionat, contra sumei de 55 de milioane de euro, lantul de magazine Artima, tranzactie care a marcat intrarea retailerului pe segmentul supermarketurilor. Strategia de dezvoltare a retailerului francez nu se opreste aici, Carrefour planuind deschiderea a inca 10 supermarketuri proprii, probabil in in zonele ramase neacoperite din tara, dintre care Bucurestiul reprezinta cea mai mare provocare.

Capitala este cea mai atractiva zona pentru marii retailerii, aici inregistrandu-se cele mai mari expansiuni ale pietei de profil, insa ramane o zona dificila, in conditiile in care sectorul retailului este destul de saturat, 65% dintre bucuresteni facandu-si cumparaturile in supermarketuri sau in hipermarketuri, potrivit unui studiu recent al companiei de cercetari de piata Gfk.

“Piata bucuresteana diferita de cea din provincie pentru ca este mai avansata si se dezvolta mai repede. Dar este dificil sa gasesti o locatie foarte buna aici, unele zone fiind foarte scumpe, ca de exemplu Piata Dorobanti. Am reusit sa gasim un spatiu in Dorobanti si in decembrie urmeaza sa inauguram noul magazin”, a precizat directorul general al Mega Image.

Cu toate acestea, Bucurestiul este totodata si cea mai profitabila piata a principalilor jucatori de pe piata de profil. ”Capitala este ce mai profitabila piata din Romania pentru noi, iar magazinul din zona 1 Mai este cel mai performant, ca vanzari. Piata din Bucuresti se va dezvolta mai repede decat celelalte, insa in provincie este nevoie sa cream mai multe locuri de munca”, a detaliat Kyritsis.

Pentru anul acesta, programul investitional al retailerului belgian se va axa pe deschiderea a inca sase noi magazine, in prezent negociind pentru trei noi locatii. Bugetul alocat investitiilor in extinderea retelei de supermarketuri provine atat din resursele proprii filialei romanesti, cat si din cele ale grupului Delhaize. Mega Image Romania poate sustine, din propriul buget, deschiderea a cateva magazine, restul fiind finantat de grupul belgian, potrivit declaratiilor managerului companiei.

Astfel, Mega Image ramane deschis eventualelor oportunitati de achizitii. “Cautam in continuare posibile achizitii si daca vom gasi ceva potrivit, vom cumpara. Vizam atat supermarketurile simple, cat si lanturile de supermarketuri, o noua tranzactie putand avea loc anul acesta sau anul viitor, in functie de ce oportunitati apar”, a precizat seful Mega Image.

Citeste si:

Kyritsis crede ca inca mai este destul loc pentru noi jucatori pe piata de retail romaneasca, mai ales pe segmentul supermarketurilor dupa recenta achizitie a supermarketurilor La Fourmi.

"Multe dintre supermarketurile independente vor trebui sa se alature marilor retaileri pentru ca altfel vor avea nevoie de o logistica tot mai puternica pentru a concura cu acestia. De aceea, piata romaneasca ramane una atractiva pentru investitori pentru ca inca mai sunt achiziti de facut pe piata. Ca sa supravietuiasca, supermarketurile care nu fac parte dintr-un mare lant, vor trebui sa se axeze pe aumite produse care sa le diferentieze de celelalte", crede seful directorul general al Mega Image.

Seful Mega Image nu exclude ca, la un moment dat, retailerul sa fie interesat si de piata oraselor mici si a celor din zona. "Spre exemplu, in 1993, in Grecia, existau 15 magazine ale Delhaize Group, iar acum sunt 180. Piata retailului din Romania se dezvolta mai repede decat in alte regiuni, iar lucrurile se pot intampla mai repede decat te astepti. Piata de retail din Romania va arata ca cea din Vest in cel mult 5 ani, daca nu mai putin”, precizat acesta.

Pentru Kyritsis anul 2008 arata bine, mai ales prin prisma vanzarilor din primele luni, insa “la un moment dat, piata trebuie sa se opreasca si sa creasca intr-un ritm mai lent, dar nu va fi unul negativ. Anul 2009 poate ca va fi unul mai dificil pentru ca oamenii se imprumuta tot mai mult, isi cumpara proprietati, totusi mancarea ramane foarte importanta pentru romani. Stilul lor se apropie mai mult de cel al grecilor, ambelor popoare placandu-le mancarea si socializarea"

Anul trecut, dintre canalele de distributie, supermarketurile si hipermarketurile si-au adjudecat peste 50% din totalul pietei. Supermarketurile si hipermarketurile au vandut, ca volum, cu 53% mai mult decat anul precedent si ca valoare, cu 42%.

Astfel, comertul traditional pierde tot mai mult teren in fata celui modern, insa micile si marile magazine de cartier raman cel de-al doilea mare canal de distributie de pe piata de profil. Micile magazine de cartier au fost, si in 2007, cele mai importante canale de distributie pe piata de retail, inregistrand o cota de piata de 40%, ceea ce inseamna o imbunatatire fata de 2006.

Supermarketurile si hipermarketurile au inregistrat cele mai mari cresteri, ce 2,2% in volum si 1,1% in valoare, conform studiilor efectuate de compania de cercetari de piata MEMRB.

Fondata in 1995, Mega Image are o retea ce cuprinde 23 magazine in Bucuresti, Constanta si Ploiesti si face parte din grupul belgian de retail Delhaize, prezent in sapte tari si pe trei continente. La sfarsitul anului trecut, reteaua Delhaize Group numara 2.545 de magazine si venituri de 19 miliarde de euro, cu un profit de 410,1 milioane de euro.

Principalii jucatori pe piata de retail din Romania sunt Carrefour, Kaufland, Auchan, Real, Billa, Cora si operatorul romanesc al magazinelor Pic - pe segmentul hipermarketurilor; Mega Image, La Fourmi, Spar - pe segmentul supermarketurilor; Plus Discount, Penny Market, Penny Market XXL, Minimax Discount - pe segmentul de discount; Metro si Selgros pe segmentul cash&carry.

Ce urmeaza pentru Mega Image:

  • inaugurarea a cinci noi magazine anul acesta (doua dintre locatii sunt zona Dorobanti din Capitala si Valea Oltului)
  • consolidarea afacerilor din Bucuresti
  • rebranduirea si integrarea supermarketurilor La Fourmi
  • achizitionarea unui supermarket/a unui lant de supermarketuri anul acesta/anul viitor
  • prospectarea pietei din provincie in cautare de posibile achizitii