"Estimam ca valoarea pietei de retail din Romania va fi de 28,333 miliarde euro in 2008 si de 33,462 miliarde euro in 2009 (inclusiv TVA). Magazinele de tip discount vor avea cea mai mare crestere in urmatorii cinci ani, ca urmare a expansiunii retelelor Penny operate de Rewe si Plus a grupului Tengelmann. In plus, cresterea acestui segment ar putea fi influentata de intrarea pe piata a unor noi jucatori ca de exemplu, magazinele Lidl ale grupului Schwarz sau pe termen lung, a retailerului german Aldi" a declarat Milos Ryba.

Acesta a adaugat ca piata romaneasca de retail este "uriasa", motiv pentru care va avea mereu o atractivitate crescuta pentru retailerii internationali. Cel mai concludent exemplu este grupul Schwarz care si-ar putea aduce in viitorul apropiat si divizia de discount Lidl, desi este prezent deja pe piata prin lantul de magazine Kaufland.

"Intrarea de noi jucatori pe piata se va face mai degraba prin achizitii sau fuziuni decat prin crestere organica si se va intampla pe termen mediu si lung. Totusi, expansiunea rapida a retailerilor deja exitenti va duce in cativa ani la consolidarea pietei" a explicat Milos Ryba.

Potrivit unei analize recente realizata de Planet Retail, anul acesta liderul pietei romanesti de retail va fi Metro Group cu vanzari estimate la 2,68 miliarde euro si o cota de 8%, urmat de grupul Rewe cu vanzari de 1,84 miliarde euro si o cota de piata de 6,5% si de Carrefour cu vanzari de 1,44 miliarde euro si o cota de 4,3%.

Topul primilor trei retaileri se va schimba insa in 2013. Astfel, Carrefour Romania va urca pe locul doi cu vanzari de 4,57 miliarde euro, cu doar 2,4% mai putin decat cele inregistrate de Metro Group, care va ramane liderul pietei cu vanzari de 4,68 miliarde euro.In schimb, potrivit reprezentantilor Planet Retail cei doi retaileri vor avea aceeasi cota de piata de 7,2%. Locul trei va fi ocupat in 2013 de Rewe cu vanzari de 3,83 miliarde euro si o cota de 7%.

Citeste si:

"In 2008, Metro va fi cel mai probabil lider de piata datorita celor doua retele foarte extinse: Metro Cash&Carry si Real. Insa in urmatorii cinci ani Carrefour si Rewe Group vor micsora seminificativ diferenta fata de Metro. Pe de o partea cresterea Carrefour se va datora expansiunii rapide a retelei de hipermarketuri, dar si a formatului de supermarketuri Carrefour Express. De cealalta parte, cresterea grupului Rewe se va datora strategiei bazate pe formate multiple precum cash&carry, supermarketuri si discount" a explicat Milos Ryba.

Printre retailerii care vor depasi in 2013 pragul de vanzari de un miliard de euro se numara Schwarz Group (2,74 miliarde euro), Louis Delhaize (2,52 miliarde euro) si Auchan (1,94 miliarde euro).

Analistul Planet Retail, a mai declarat ca anul trecut vanzarile totale inregistrate pe piata romaneasca de retail (atat comert modern cat si canalele traditionale) s-au situat la 41,779 miliarde euro, iar anul acesta vor ajunge la 42,28 miliarde euro. Pentru 2009, este preconizata o crestere a vanzarilor cu 8,5%, pana la 45,91 miliarde euro.

Ponderea retailului modern a crescut anul trecut pana la 39% la nivel national si la 70% in Capitala. Evolutia retailului modern a fost totusi foarte dinamica la nivel national avand in vedere ca in 2005 acest segment detinea 27% din piata, iar in 2006 a crescut la 33%. In schimb, cresterea a fost mult mai rapida in Capitala, retailul modern reprezentand 70% din piata, comparativ cu 2006 cand era 59%, respectiv 2005 cand a fost 48%.

Numarul total de magazine din retailul modern era de 396 unitati, in iulie 2008, conform unui studiu al companiei Nielsen. Numarul de hipermarketuri din tara a ajuns la 38 de unitati din care Carrefour detine 15 unitati, Cora trei unitati, Real 15 unitati, iar Auchan cinci unitati. Tot la aceasta data, numarul de supermarketuri era de 123 magazine, cele mai extinse retele fiind Billa cu 30 unitati si Mega Image cu 24 unitati. Pe formatul de discount, numarul de magazine s-a situat la 195 magazine, cele mai multe unitati fiind operate de retelele Penny Market si Plus Discount. Pe segmentul de cash&carry au ramas tot cei doi jucatori Metro si Selgros cu un total de 40 de magazine.