"Sunt aceleasi doua propuneri, ca si data trecuta (din partea Romaniei si a Croatiei, n.r.). Speram ca cineva sa cedeze si sa alegem un director general pentru compania de proiect. Exista insa si varianta ca nici de data asta sa nu ne punem de acord asupra acestuia", a precizat Daraban, citat de NewsIn.

Anterior, membrii Comitetului Director s-au intalnit de doua ori, in septembrie in Romania si in octombrie in Serbia, dar nu s-au pus de acord in privinta alegerii managerului companiei de proiect.

Compania de proiect va avea sediul la Londra, in Marea Britanie si conducerea va fi formata dintr-un Consiliu Director cu sase membri, cate doi din fiecare tara.

Reprezentanti ai Romaniei, Serbiei si Croatiei au semnat la 22 aprilie 2008 acordul pentru infiintarea companiei de proiect a oleoductului Pan European Oil Pipeline (PEOP) Constanta-Trieste, iar cea de-a patra tara, Italia, urma sa ia o decizie in privinta implicarii in proiect dupa instalarea noului Guvern.

Din aceasta companie de proiect fac parte: Conpet si Oil Terminal din partea Romaniei, Transnafta (din Serbia) si Janaf (din Republica Croatia).

Acordul a fost semnat din partea Romaniei de secretarul de stat din MEF, Viorel Palasca, de directorul general al Transnafta din Serbia si de directorul si membru in Consiliul de Administratie al Janaf din Republica Croatia, Vladimir Vrankovic. Fiecare tara va avea o participatie de 33,3% in cadrul companiei de proiect.

Compania de proiect a oleoductului Constanta-Trieste a fost inregistrata la Londra, in Marea Britanie, in termenul legal de 45 de zile de la semnarea acordului (n.r. la 22 aprilie 2008), potrivit secretarului de stat din cadrul Ministerului Economiei si Finantelor (MEF), Viorel Palasca.

Citeste si:

Cu Slovenia si Italia au existat discutii, insa aceste tari nu si-au desemnat companii care sa faca parte din proiect, a spus atunci Viorel Palasca.

Directorul si membru in Consiliul de Administratie al Janaf din Republica Croatia, Vladimir Vrankovic, sustinea la acea vreme ca daca Italia si Slovenia nu se implica in proiect, atunci Constanta-Trieste nu se mai face.

La data semnarii acordului pentru compania de proiect, Republicile Kazakhstan si Azerbaidjan si-au aratat interesul pentru deveni cel putin furnizori in proiect si chiar investitori.

Capitalul social al companiei de proiect cuprinde 2.100 actiuni, iar valoarea nominala a unei actiuni este de o suta de lire. Conpet si Oil Terminal vor avea cate 350 de actiuni, in valoare de 35.000 lire sterline fiecare si Transnafta si Janaf vor avea cate 700 de actiuni, in valoare de 70.000 lire.

Potrivit directorului general al Oil Terminal, Mihai Lupu, proiectul este evaluat la aproape trei miliarde de euro si va fi operational in doi, trei sau chiar patru ani.

Costurile pentru modernizarea si marirea capacitatii terminalului Constanta sunt apreciate la 206 milioane de dolari pentru varianta de 40 milioane tone/an, 263 milioane dolari pentru 60 milioane tone/an si 395 milioane dolari pentru 90 milioane tone/an. Costurile totale pentru constructia conductei de transport petrol au fost estimate la 2,27 miliarde dolari pentru 40 milioane tone/an, 2,81 miliarde dolari pentru 60 milioane tone/an si 4,26 miliarde dolari pentru capacitatea de 90 milioane tone/an.